De Lepelaar

Kempenaar 14 58 8231 VW Lelystad

  • Al onze leerlingen krijgen les middels een digibord
  • al vanaf groep 1 speelt woordenschat onderwijs een belangrijke rol
  • Schoolfoto van De Lepelaar
  • Het afscheid van groep 8 markeren wij met een musical en een gezellige barbeque
  • De sportdag (survival) van de bovenbouw is zeer geliefd! De allerjongsten doen mee aan onze sport- en speldag op het schoolplein.

Het team

Toelichting van de school

Van het personeel van Stichting SchOOL wordt verwacht dat zij bijdragen aan goed onderwijs; het stimuleren van leerlingen om het maximale uit zichzelf te halen. Zo kunnen de kinderen zich, binnen hun mogelijkheden, optimaal ontwikkelen en voorbereiden op de toekomst. Ons personeel geeft hen ruimte, richting en ruggensteun met behulp van toekomstgerichte onderwijsconcepten. Om dit mogelijk te maken blijven onze medewerkers zich regelmatig (bij)scholen en ontwikkelen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en nieuwe didactische inzichten te verkrijgen, volgen de leerkrachten regelmatig cursussen of een opleiding. Wanneer een leerkracht (studie)verlof heeft of uitvalt door b.v. ziekte, nemen wij contact op met de vervangingspool. Wij werken hierbij samen met andere besturen in de regio. Mocht dit niet lukken dan proberen wij het intern op te lossen. Lukt dit niet dan kunnen wij, in geval van uiterste nood, een groep naar huis sturen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dit schooljaar werken wij met 8 homogene groepen. Iedere groep heeft een vaste leerkracht en wordt ondersteund door een leraarondersteuner of onderwijsassistent. De groepsindeling ziet er als volgt uit:

  • Groep 1/2a
    Juf Ilse ondersteund door juf Dounia
  • Groep 1/2b
    Juf Joke ondersteund door juf Dounia
  • Groep 3
    Juf Jacqueline ondersteund door juf Miriam
  • Groep 4
    Juf Rita ondersteund door juf Amber
  • Groep 5 
    Meester Henk ondersteund door juf Fabienne
  • Groep 6 
    Meester Lars en juf Joke ondersteund door meester Bert
  • Groep 7 
    Juf Karine ondersteund door meester Chas
  • Groep 8 
    Juf Monique ondersteund door juf Esther

Wij hanteren een maximum van 35 leerlingen in een groep. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd
Over hoe een schooldag op een basisschool er uitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 wel de ruimte gekregen om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.

HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijsIn de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.

Bewegingsonderwijs
Voor de ontwikkeling van kinderen is bewegen belangrijk. Plezier in bewegen zorgt er voor dat kinderen blijven bewegen, ook op latere leeftijd. Wij doen dat door elk kind op zijn eigen niveau en uitdagende beweegsituaties aan te bieden. Ieder kind leert hierdoor beter bewegen, samenwerken en rekening houden met elkaar.

Op De Lepelaar krijgen alle kinderen 2x per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. De gymlessen zijn voor de onderbouw op dinsdag en vrijdag en voor de bovenbouw op maandag en woensdag. De kinderen gymmen in een gympak of een korte broek met T-shirt. Gymschoenen zijn aan te raden (liefst met een soepele zool) maar niet verplicht. Na de gymles is het wenselijk dat kinderen zich even opfrissen. Dit kan in de doucheruimte met een washand.

Naast de reguliere gymlessen doen we ook mee aan een aantal sportactiviteiten in het jaar. Zoals sportdagen, toernooien tegen andere basisscholen en de Avondvierdaagse.

Pauze
Om 10.15u hebben alle kinderen pauze. Voor de pauze mag iedereen iets te eten en drinken meenemen. Dit moeten gezonde tussendoortjes zijn. Het eten kan op maandag en dinsdag bestaan uit een gezonde koek, boterham of fruit. Woensdag t/m vrijdag zijn fruitdagen. Alle kinderen moeten dan verplicht fruit eten.

Lunchpauze
Om 12.15 uur wordt in groep 1 t/m 8 geluncht. Hiervoor nemen de leerlingen een lunchpakket mee naar school. Dit moet een gezond pakketje zijn (denk aan een gezond belegde boterham en een stukje fruit).

Kinderen mogen geen snoep mee naar school nemen. Bij het drinken gaat onze voorkeur uit naar goed afgesloten bekers of pakjes met een rietje. Frisdranken als cola e.d. zijn niet toegestaan.

Buitenspelen
Na de pauze om 10.15u en tijdens de lunchpauze spelen alle kinderen buiten. De leerkrachten organiseren drie keer per week in samenspraak met de vakleerkracht een activiteit waaraan alle kinderen kunnen deelnemen ter bevordering van samenspel en samenwerking.

Traktaties
Jarige kinderen mogen op school trakteren en de klassen rondgaan. Wij stimuleren gezonde traktaties. Op internet zijn veel suggesties te vinden voor een gezonde traktatie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In dit schoolondersteuningsprofiel (SOP) leest u welke mogelijkheden de Lepelaar heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. Het schoolbestuur legt ten minste elk jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Op dit moment wordt op de Lepelaar hard gewerkt aan het nieuwe SOP. Het SOP is een dynamisch instrument dat een handvat is voor ouders, leerkrachten en school om praktisch vorm te geven aan passend onderwijs. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om met alle SOP’s van de scholen binnen het samenwerkingsverband te onderzoeken of er sprake is van een dekkend aanbod van ondersteuningsvoorzieningen, zodat leerlingen een ononderbroken ontwikkelproces kunnen doormaken en leerlingen die extra ondersteuning behoeven een zo passend mogelijke plaats krijgen in het onderwijs. Een dekkende ondersteuningsstructuur moet het mogelijk maken dat leerlingen ondersteuning wordt geboden op basis van de vraag en wel zo thuisnabij mogelijk en zo veel mogelijk in school voor regulier basisonderwijs. De schoolbesturen en hun scholen zijn daarvoor verantwoordelijk met betrekking tot de zorgplicht en het vormgeven van passend onderwijs. In de bijlage van het SOP kunt u meer lezen over de zorgplicht.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

- Beeld en didactisch coach
- NT2 begeleiding

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school wil dat haar leerlingen opgroeien met optimale startkansen voor de maatschappij van de toekomst. Bepaalde groepen leerlingen kunnen daarbij extra ondersteuning gebruiken. Daarom maken wij gebruik van subsidies van de gemeente Lelystad. Wij sluiten daarbij aan bij het gelijke kansen beleid van de gemeente Lelystad en Stichting SchOOL om zo de ontwikkelingskansen te vergroten van deze groep jonge kinderen.   Wij werken samen met de voorschool om een ononderbroken ontwikkelingslijn van voorschool, naar vroegschool en naar groep 3 te realiseren. Daarbij hebben we speciale aandacht voor de leerlinginteractievaardigheden en bieden we schoolspecifieke ondersteuningsactiviteiten naar behoefte van de kinderen, de ouders en de wijk.

Terug naar boven