De Lepelaar

Kempenaar 14 58 8231 VW Lelystad

  • Al onze leerlingen krijgen les middels een digibord
  • al vanaf groep 1 speelt woordenschat onderwijs een belangrijke rol
  • Schoolfoto van De Lepelaar
  • Het afscheid van groep 8 markeren wij met een musical en een gezellige barbeque
  • De sportdag (survival) van de bovenbouw is zeer geliefd! De allerjongsten doen mee aan onze sport- en speldag op het schoolplein.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Op dinsdag 6 en woensdag 7 februari 2024 heeft groep 8 voor het eerst de IEP- doorstroomtoets gemaakt.
Met deze toets krijgen de kinderen nogmaals de kans om te laten zien wat zij in hun mars hebben. School kijkt of het schooladvies passend is bij wat de laatste resultaten zijn. Op basis hiervan wordt er een definitief advies gegeven. 

Over de behaalde resultaten is De Lepelaar zeer tevreden. De kinderen hebben boven de schooleigen norm gescoord.
Met een weging van 37,05 had 85% op 1F en 33,9 op 1S/2F moeten scoren. 
Echter liggen de resultaten van meegetelde leerlingen veel hoger.
Dit is namelijk; 97,4% op 1F en 53,8% op 1S/ 2F. 

We zien dat de leerlingen een forse groei laten zien op de getoetste vakgebieden. De stabiele en veilige setting die is gecreëerd op De Lepelaar is zeer zeker van waarde geweest bij de ontwikkeling van onze leerlingen. Deze ontwikkeling zal voortgezet worden om groei vast te blijven houden en te zorgen voor een optimale ontwikkeling voor alle leerlingen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school werkt systematisch aan
kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht
zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te
verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het
onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden.

Observaties

Leerkrachten zien leerlingen dagelijks aan het werk. Zij observeren (tijdens servicerondes) of de
leerlingen de leerstof begrijpen en hoe zij werken. Door gerichte vragen te stellen krijgt de leerkracht
informatie over de aanpak en de manier van leren van een leerling.

Methode gebonden toetsen

Bij de meeste methoden wordt elk blok of hoofdstuk afgesloten met een toets om te controleren of de
aangeboden stof beheerst wordt. Deze toetsen geven de leerkracht informatie over de ontwikkeling
van de leerlingen.

CITO

In groep 3 t/m 8 wordt twee keer per jaar de CITO toets afgenomen. Een diepte-analyse op kindniveau
geeft de leerkracht veel informatie over wat een kind wel of niet beheerst. Daarnaast is te zien wat het
rendement van het onderwijs aan de kinderen individueel of als groep is geweest in de afgelopen
periode. Het analyseren van de toetsen kan leiden tot herformuleren van onderwijsbehoeften van
kinderen of een verandering in het aanbod.

Wij
volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van
resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Op basis van de gegevens uit de toetsen
worden zo nodig het handelen in de groep aangepast. 

In groep 8 nemen alle leerlingen in februari deel aan de verplichte doorstroomtoets van IEP.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 6 krijgen alle leerlingen een eerste voorlopig advies voor de richting die zij kunnen behalen op het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt aan het einde in groep 7 bijgesteld. In februari groep 8 krijgt elke leerling een definitief advies. Het schooladvies wordt op methodetoetsen, citotoetsen en het gedrag en de werkhouding van de leerlingen gebaseerd. Als ouders kunt u altijd uw mening geven over het schooladvies.

Naar aanleiding van de landelijke doorstroomtoets kan het advies naar boven worden bijgesteld. Naar beneden doen wij dan nooit. Bent u het niet eens met dit advies dan gaan wij samen met de directie, intern begeleider en leerkracht met u in gesprek. Bij de aanmelding op het voortgezet onderwijs kunt u altijd aangeven dat u het niet eens bent met het voorgenomen schooladvies.

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast de aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkelingen tijdens de lessen van Kwink, vinden er op school ook activiteiten plaats die er mede zorg voor dragen dat de school een prettige leefgemeenschap en een fijne plek is. U kunt hierbij denken aan excursies, deelname aan schoolsporttoernooien en projectweken waarbij wij met de hele school aan hetzelfde onderwerp werken. 

Daarnaast is er een professioneel sport- en cultuuraanbod ná schooltijd. Daar kunnen alle kinderen aan meedoen. Dat is niet alleen heel goed voor de sociale ontwikkeling van de kinderen, maar heeft ook een positieve uitstraling naar de wijk!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Openheid
  • Welbevinden
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven