De Lepelaar

Kempenaar 14 58 8231 VW Lelystad

  • Al onze leerlingen krijgen les middels een digibord
  • al vanaf groep 1 speelt woordenschat onderwijs een belangrijke rol
  • Schoolfoto van De Lepelaar
  • Het afscheid van groep 8 markeren wij met een musical en een gezellige barbeque
  • De sportdag (survival) van de bovenbouw is zeer geliefd! De allerjongsten doen mee aan onze sport- en speldag op het schoolplein.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen van groep 8 op De Lepelaar hebben de IEP-toets gemaakt. Deze toets geeft duidelijkheid over het uitstroomniveau van de leerlingen.

De resultaten op de eindtoets in schooljaar 2022-2023 waren op 1F 84 en op 2F 29,3. De score is niet naar onze tevredenheid. Met een weging van 37,02 zitten wij zowel bij de 1F als de 2F onder de signaleringswaarde en onder onze eigen schoolambitie. 

Ook scoort De Lepelaar lager dan scholen met een vergelijkbare weging.

Het afgelopen schooljaar heeft de school te kampen gehad met langdurig zieke leerkrachten en het leraren tekort. Het noodplan voor de school is niet helpend geweest voor de ontwikkeling van de leerlingen. Komend schooljaar gaan we binnen een veilige en stabiele setting ons onderwijs doelgericht vormgeven.

Dit doen we met behulp van het rekentraject dat stichting breed wordt aangeboden en met nieuwe methode voor Taal en Spelling die uitgaat van het direct instructiemodel. Dit model gaat uit van vier fasen: introductie, instructie, verwerking en reflectie. De methode geeft goed zicht op de leerontwikkeling van leerlingen door formatief te evalueren. 

Met deze acties willen wij ons onderwijs weer een flinke boost geven en te werken aan de eindopbrengsten passend bij de signaleringswaarden en de schooleigen normen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan.  

Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden.

De resultaten van het onderwijs: Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Naast de methode gebonden toetsen maken we vanaf groep 4 gebruik van de digitale resultaten van Snappet. Via Snappet worden leerlingen tussentijds gevolgd en worden er aanpassingen gedaan indien nodig.

Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het CITO. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met bijbehorend toets protocol.

Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig het handelen in de groep aangepast. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

1
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast de aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkelingen tijdens de lessen van de Kanjertraining, vinden er op school ook activiteiten plaats die er mede zorg voor dragen dat de school een prettige leefgemeenschap en een fijne plek is. U kunt hierbij denken aan excursies, deelname aan schoolsporttoernooien en projectweken waarbij wij met de hele school aan hetzelfde onderwerp werken. 

Daarnaast is er een professioneel sport- en cultuuraanbod ná schooltijd. Daar kunnen alle kinderen aan meedoen. Dat is niet alleen heel goed voor de sociale ontwikkeling van de kinderen, maar heeft ook een positieve uitstraling naar de wijk!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Openheid
  • Welbevinden
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven