Kindcentrum De Helmstok

Volkerakstraat 30 8226 GS Lelystad

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Helmstok
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Helmstok
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Helmstok
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Helmstok
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Helmstok

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindopbrengsten van 2022-2023 waren niet naar tevredenheid. De groepssamenstelling is een factor waarmee de tegenvallende resultaten verklaard kunnen worden. De betreffende groep kinderen kenmerkte zich door hun sterk uiteenlopende onderwijsbehoeften, door achterstand in ontwikkeling zowel op cognitieve en/of sociaal emotioneel gebied. Daarnaast speelden ook de factoren: personele wisseling en de coronaperiode een rol op de behaalde, tegenvallende eindopbrengsten. De basisvaardigheden voor de vakken rekenen, taal en lezen verdienen onze grote aandacht.

Belangrijke acties die we blijvend ondernemen om de resultaten te verhogen zijn:

  • De school heeft zicht op de leerlingenpopulatie en sluit aan bij de onderwijsbehoefte. 
  • School ondersteunt en faciliteert de leerkrachten in wat zij nodig hebben in methoden, materialen en in tijd en ruimte. 
  • Leerkrachten verbeteren hun instructievaardigheden en geven kwalitatief goede lessen (professionalisering).
  • Leerkrachten stellen doelen op basis van reële, maar ook hoge verwachtingen.
  • Leerkrachten ontwikkelen hun analysevaardigheden.
  • Leerkrachten werken planmatig en doelgericht volgens de cyclus Handelings Gericht Werken (HGW). 
  • Leerkrachten sturen op eigenaarschap en intrinsieke motivatie en betrokkenheid van kinderen.
  • Leerlingen hebben inzicht in eigen mogelijkheden en vanuit ambitie bepalen (en evalueren) zij hun eigen ontwikkelingsdoelen.
  • Ouders stimuleren de aanpak van school en ondersteunen hun kind thuis bij het uitvoeren van thuisopdrachten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Methode-afhankelijke toetsen

Tussenresultaten worden gemeten door de afname van methode afhankelijke- en methode onafhankelijke toetsen. De methode afhankelijke toetsen zijn onderdeel van de methodes die gebruikt worden op school. Deze toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd en met de kinderen nabesproken.

De leerlingen krijgen hierdoor inzicht in de resultaten en de ouders worden via (tussentijdse) spreekmomenten bij het uitkomen van het rapport (twee per jaar) op de hoogte gebracht van de opbrengsten. Deze opbrengsten worden door de leerling zelf toegelicht tijdens het groeigesprek. School, leerling & ouders gaan samen in gesprek om op dit moment te evalueren en stellen als nodig/gewenst een plan van aanpak op om de resultaten te verbeteren.

Methode-onafhankelijke toetsen

Aan de hand van een toetskalender gebruiken we ook methode-onafhankelijke toetsen vanaf groep 3. Deze toetsen (CITO LVS) brengen in beeld in hoeverre de leerling optimaal geprofiteerd heeft van het onderwijs van de leerkracht. We zien de toetsresultaten dan ook als reflectie mogelijkheid voor de leerkracht op het door hem/haar aangeboden onderwijs. Tegelijk geven de opbrengsten inzicht in de voortgang en ontwikkeling van de leerling op een bepaald vakgebied. 

De resultaten worden besproken op niveau intern begeleider- leerkracht, op schoolniveau en op het niveau van leerkracht- leerlingen & ouders. Afhankelijk van de uitkomst/ het resultaat verwoordt de school interventies op schoolniveau, op groepsniveau, op leerlingenniveau. De verantwoording vindt jaarlijks plaats in het document Schoolrapportage

Het leerlingvolgsysteem in ParnasSys geeft ons de mogelijkheid om op deze verschillende niveaus de ontwikkeling van leerlingen scherp in beeld te brengen en te analyseren.

Kleuters worden niet getoetst maar geobserveerd; leerkrachten volgen hun ontwikkeling nauwgezet aan de hand van de ontwikkelingslijnen van KIJK.

Leerling in Beeld Sinds seizoen 2022-2023 gebruiken we 'Leerling in beeld'. De leerlingen worden adaptief (op eigen niveau) getoetst. Een kindvriendelijk LVS; minder talig, meer ondersteunend en verhoogt daarmee hopelijk de motivatie van de leerlingen en geeft meer inzicht aan school, leerling en ouders. Samen mét de leerling in gesprek over de volgende stap in de ontwikkeling die een leerling kan zetten. Een mooie ontwikkeling die we graag voortzetten in 2023-2024.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met ingang van schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.

Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor de doorstroomtoets
  • Leerlingen ontvangen in groep 8 uiterlijk tussen 30 en 31 januari hun voorlopig schooladvies
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het VSO.

Hoe komt het schooladvies tot stand? 

We volgen onze leerlingen van groep 1 tot en met groep 8 en de ontwikkeling wordt vastgelegd in ons leerlingenadministratiesysteem ParnasSys. We leggen hierin vast de toetsgegevens van zowel de zogenaamde methodeafhankelijke- als de resultaten van de methodeonafhankelijke toetsen. Op basis van de resultaten van de toetsen in Leerling in Beeld wordt een prognose voor een passend vervolg in het voortgezet onderwijs aangegeven.

Deze gegevens én onze bevindingen uit (eigen) observaties en (interne en/of externe) onderzoeken en andere vragenlijsten en gesprekken met ouders gebruiken we bij het vaststellen van een voorlopig advies. We toetsen ons gegeven voorlopige advies aan de uitslag van de doorstroomtoets en formuleren dan een definitief advies. Deze kan nooit lager zijn dan het gegeven voorlopige advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leraren hebben (onder meer) een vormende (opvoedende) taak om hun leerlingen op te voeden tot goede burgers. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen (dichtbij en ver weg) kunnen omgaan.

In onze lessen besteden we dan ook gericht aandacht aan de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Onze leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.

Kernwoorden zijn: relatie, competentie en autonomie. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leraar, een begeleider die hoge verwachtingen heeft ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen.

De belangrijkste kenmerken en eigenkwaliteitsaspecten van onze school zijn:

1. De leraren zorgen voor een ordelijke klas.

2. De leraren zorgen voor een functionele en uitdagende leeromgeving.

3. De leraren gaan positief en belangstellend met de leerlingen om en kennen de leerlingen.

4. De leraren zorgen voor interactie met en tussen de leerlingen.

5. De leraren bieden de leerlingen structuur.

6. De leraren zorgen voor veiligheid.

7. De leraren hanteren de afgesproken regels en afspraken.

8. De leraren laten de leerlingen zelfstandig (samen) werken.

Deze ambities worden eens per vier jaar beoordeeld door directie en team m.b.v. de Quick Scan (WMK-PO).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Autonomie
  • Competentie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2024 heeft de inspectie een bezoek aan de school gebracht. De school voldoet aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen. 

Terug naar boven