Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hanteren op onze school een indeling in jaargroepen. We hebben één groep 0/1 en 1/2 en daarna komen 3/4, 5/6, en een groep 7 en 8. De leerlingen werken de basisstof door in ongeveer 8 jaar. We streven naar een ononderbroken ontwikkelingsproces. Wij werken met een zgn. gematigd leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten. Hier leren ze een afgesproken leerstofpakket. De leerstof wordt aangeboden in drie niveaus. Omdat we graag maatwerk willen leveren wordt, als een leerling het nodig heeft, in onderling overleg een individuele leerlijn aangeboden. Het systeem wordt aangevuld tijdens bijvoorbeeld klas doorbrekende activiteiten als de projectweek, sportdagen en excursies. Soms worden leerlingen ook ingeschakeld om in andere klassen hulp te bieden met bijvoorbeeld leesactiviteiten. In dit schoolmodel bieden we gedifferentieerd werken naar aanleg, tempo, tijd en vaardigheden, door gebruik te maken van bijvoorbeeld extra materiaal en weektaken e.d. We kijken naar de belemmerende en de stimulerende factoren van het kind en passen hier onze aanpak op aan. Via dit toerustend adaptief onderwijs bieden wij wat de kinderen nodig hebben. Zelfstandig werken en samenwerken oefenen we ook in de klas en daarbuiten. De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van de andere groepen. In deze groepen werken we door middel van thema's vanuit de uitgangspunten van OGO (ontwikkelingsgericht onderwijs).
Kinderen maken tijdens gespreide pauzemomenten gebruik van een prachtig, ruim en groen schoolplein met o.a. schommels, een kunstgras voetbalveld een mooi nieuw klimtoestel. Daarnaast is er nog veel ruimte om te skeeleren, om met skelters en fietsjes te rijden of om een balspel te doen. Met name de bovenbouwgroepen maken tijdens de pauzes ook gebruik van groene speelweides/speeltuintjes rond de school.
Het is fijn dat de gymzaal in het gebouw is en dat elke groep beschikking heeft over een extra werklokaal/ extra werkruimte om daar zelfstandig te werken of (creatieve) opdrachten uit te voeren.
Op onze locatie hebben we in samenwerking met Kleurrijk, Kinderopvang en Peuterspeelzaal met een eigen speelplein gerealiseerd.
Bij de kleuters ligt de nadruk op spelend- en handelend leren. Basisvoorwaarden voor een succesvolle ontwikkeling zijn het gevoel van competentie, relatie en autonomie. Hierin wordt de leerstof verwerkt en geoefend door middel van spelend leren en lessen in de zogenaamde “kleine kring’’. De themahoeken worden hierbij gebruikt. De ontwikkeling van het kind staat centraal. Door observaties weet de leerkracht wat het kind zelfstandig kan en wordt het kind activiteiten aangeboden om zich verder te ontwikkelen. Deze observaties vinden plaats aan de hand van ontwikkellijnen: KIJK! Dit model begint met de observatie van basale ontwikkelingsbehoeften en het speelwerkgedrag. Deze aspecten worden gezien als voorwaarden voor een positieve ontwikkeling. Bij de activiteiten in de klas wordt aangesloten bij de zone van de naaste ontwikkeling waarin het kind verkeert. We verwerken de activiteiten in thema’s. Deze thema’s hebben een looptijd van ongeveer 6 weken. De kinderen denken mee in het opzetten van het thema en denken na over wat ze willen leren in dit thema. De hoeken worden samen met de kinderen ingericht, de leerkracht houdt daarin de regie. Als inspiratie gebruiken we als bronnenboek o.a. de methodes “VierKeerWijzer” en “Met Sprongen Vooruit”. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken/ateliers, in de kring, in de gymzaal en op het speelplein. We werken aan de hand van thema’s van “VierKeerWijzer”. De motivatie én betrokkenheid van het kind op het leren wordt vergroot. Zo sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen en leren ze op een speelse manier hoe de wereld in elkaar zit.
Een toelichting bij de invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
- Leren lezen krijgt in groep 3 vanzelfsprekend veel aandacht.
- Lezen in de groepen 4 tot en met 8 splitsen we in dit schema uit over technisch lezen, begrijpend lezen én studerend lezen. (tl: 2.15, bl:1,40 en sl.0,15 per week)
- Rekenen; dagelijks plannen we een uur rekentijd in elke groep mét daarnaast nog een kwartier per dag automatiseren van de basisvaardigheden.
- Taal in groep 4 t/m 8 splitsen we in de volgende onderdelen; Staal spelling & grammatica (2,45). Ons taalaanbod bieden we geintegreerd en beredeneerd aan met VierKeerWijzer. De leerlijnen houden we in ParnasSys bij.
- Thematisch werken geven we vorm met behulp van VierKeerWijzer. Kinderen leren vanuit motivatie en betrokkenheid.
- De inhoud van de creatieve vakken (muziek, dans, drama/ 123zing én techniek, beeldende vorming en tekenen/Vierkeerwijzer) laten we aansluiten op het thema dat met Vierkeerwijzer behandeld wordt.
- Ook de Nederlandse- en Engelse uitbreiding van de woordenschat én de (rijke) teksten begrijpend lezen kiezen we uit Nieuwsbegrip en laten we aansluiten aan bij de thema's van VierKeerWijzer
- Engels leren de kinderen verder door het lezen van Engelse boekjes/teksten, luisteren naar het Engelse jeugdjournaal (in groep 7 en 8) én met behulp van een weektaak voor elke leerling op eigen uitstroomniveau met behulp van online programma: Rosetta Stone. In een aantal onderbouwgroepen is de dagopening op vrijdag, of een andere dag, in het Engels (English Friday).
- Burgerschapsvorming krijgt een duidelijke plek in ons onderwijsaanbod (zie 2.4). Onder andere het werken met de Kanjertraining (3.2) en ons schoolspecifieke aanbod "Wonderlijk gemaakt" over seksualiteit en relaties (zie 1.2), het aanbod in Nieuwsbegrip zijn een belangrijk onderdeel van burgerschapsvorming. De 5 schoolvieringen sluiten aan bij burgerschapsvorming i.c.m. onze identiteit. Het plan dat we daarvoor geschreven hebben is te vinden op de website van de school.
- De leerlingen krijgen allemaal twee keer per week 0.45 minuten gymles in de gymzaal bij onze school. De kleuters spelen daarnaast ook nog veel buiten. Verder staan er drie grote picknicktafels op het plein zodat leerlingen van andere groepen ook buiten hun opdrachten kunnen maken.
De school gaat voor goed onderwijs en passende ondersteuning voor alle kinderen.
Dit betekent dat het onderwijs aansluit bij de ondersteuningsbehoefte van de leerlingenpopulatie. Voor zorg en ondersteuning kunnen we een beroep doen op de expertise van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs in Lelystad.
Samen met hen, maar met inzet van de expertise, kennis & ondersteuning die beschikbaar is binnen onze eigen schoolvereniging Florion bieden we passende zorg en begeleiding.
We kijken naar de mogelijkheden van de kinderen en werken volgens de cyclus van Handelings Gericht Werken/HGW, en hebben oog voor het ontwikkelen van hun talent.
We willen, door afgestemd onderwijs te bieden, het pedagogisch klimaat versterken en het eigenaarschap bij de kinderen vergroten.
Huiswerk
Soms hebben kinderen extra oefening nodig bij het leren. In overleg geeft de school oefenmaterialen mee naar huis. Huiswerk wordt gecommuniceerd via Parro en de Parro-agenda. Ouders zijn er mede verantwoordelijk voor dat gemaakte afspraken worden nagekomen. Ook om de leerlingen voor te bereiden op het voortgezet onderwijs geven we leerlingen huiswerk.
Over huiswerk is de volgende richtlijn afgesproken. Deze is vastgelegd en in ons huiswerkbeleid beschreven.
t/m groep 5 1 huiswerkopdracht per week
groep 6 2 huiswerkopdrachten per week
groep 7 3 huiswerkopdrachten per week
groep 8 4 huiswerkopdrachten per week
Richtlijnen bij het huiswerk
1. Het huiswerk kan zijn: iets uit het hoofd leren of iets maken.
2. Huiswerk voor aardrijkskunde/geschiedenis/ biologie/natuur/Levend Water/spelling/ woordenschat/Engels/rekenblad/ werkwoorden enz.
3. De leerkrachten kiezen zoveel mogelijk een vaste dag voor het huiswerk.
4. Een inhaaldag voor kinderen die ziek zijn geweest/ naar de tandarts moeten e.d.
5. We houden in de uitvoering rekening met kinderen die (niet zo) goed uit het hoofd kunnen leren. Ook met huiswerk kijken we dus naar de onderwijsbehoefte van de leerling.
6. Bovenstaande verdeling is een principe afspraak, dat houdt in dat we ook wel eens een week minder of geen huiswerk opgeven.
Kwadraat Onderwijs
We zijn een Kwadraatonderwijsschool en hebben een passend aanbod voor onze begaafde leerlingen. Een plusgroep en een hoogbegaafdenspecialist op locatie en de mogelijkheid voor het bezoeken van lessen bij masterclass Greijdanus in Zwolle en/ of de mogelijkheid om aan te sluiten bij Lelystad Hoogbegaafd.
We versterken de didactische vaardigheden van de leerkrachten, door lerend bezig te zijn met het model ‘Expliciete directe instructie’.
Onze overlegstructuur geven we met ingang van seizoen 2023-2024 vorm met behulp van de implementatie van de Stichting LeerKracht aanpak. Hiermee ontwikkelen we een professionele leercultuur waarin we als team werken aan afgestemd, gedifferentieerd en passend onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen graag:
- eigen expertise ontwikkelen en scholing volgen m.b.t. 'de trauma sensitieve school'.
- eigen expertise ontwikkelen en scholing m.b.t. taalachterstand en NT2. Fijn is dat er inmiddels 2 keer per week een NT2 docent aanwezig is voor aanbod en ondersteuning van al onze NT2 leerlingen.
- eigen expertise ontwikkelen en scholing m.b.t. het opzetten en organiseren van een Klusklas.
Met onze christelijke kinderopvang willen we voorzien in de praktische behoefte van ouders om met een gerust hart aan het werk te kunnen of te kunnen studeren in de wetenschap dat hun kind of kinderen op een goede plek worden opgevangen.
Het organiseren van kinderopvang biedt ook de mogelijkheid elk kind iets mee te geven van een christelijke levensvisie en het voorleven daarvan. Wij geloven dat Gods liefde voor alle mensen is!
We vinden bij Hem inspiratie om op een persoonlijk betrokken manier als professionals kinderopvang te bieden van hoge kwaliteit. Ook in de dienstverlening richting ouders willen we deze kwaliteit bieden. We merken dat christelijke en niet-christelijke ouders dit waarderen.
Wij hopen vanuit dat vertrouwen kinderen iets te kunnen laten zien van de liefde van God opdat zij later zelf nieuwsgierig worden naar Hem en ook vanuit Gods liefde willen leven.
Wij verwachten van onze pedagogisch medewerkers daarom dat zij de christelijke identiteit onderschrijven en uitdragen.