De Regenboog

Voorhof 4 8212 CA Lelystad

  • Ons gebouw staat in een prachtige groene omgeving met heel veel ruimte. Zowel binnen als buiten.
  • Bij ons is ieder kind welkom. Wij maken geen onderscheid in achtergrond of geloof. Onze school  is de samenleving in het klein.
  • De Regenboog heeft weer het predicaat "voldoende" en ontving cadeaus en felicitaties van wethouder Madelon van Noort.
  • Van gelukkige leraren krijg je gelukkige leerlingen. Wij houden er ook samen de lol in.
  • Op onderzoek uit in de middagen met IPC.

Het team

Toelichting van de school

Groep 1-2A: Rosalie (ma t/m vr)

Groep 1-2B: Lisa (ma, di woe), Romana (do, vr)

Groep 3: Corina (ma t/ woe) en Lisa (do, vr)

Groep 4: Linda (ma, di, do en vr) en Natascha (woe)

Groep 5: Sanne (ma, di) en Patricia (woe t/m vr)

Groep 6: Anoek (ma t/m woe) en Jiska (woe, do, vr) 

Groep 7: Annet (ma t/m do) en Sanne (vr)

Groep 8: Marcel (ma, di, do, vr) en Adriaan (woe)

Bewegingsonderwijs: Monique (ma, di, do, vr)

Intern begeleider: Anne-Marie (ma, di en vr)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en nieuwe didactische inzichten te verkrijgen, volgen de leerkrachten regelmatig cursussen of een opleiding. Wanneer een leerkracht (studie)verlof heeft of uitvalt door b.v. ziekte, kijken wij of er intern iemand beschikbaar is. Lukt dit niet dan nemen wij contact op met de vervangingspool om te zorgen dat er altijd een bevoegde leerkracht voor de groep staat. Wij werken hierbij samen met andere besturen in de regio.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Aan onze organisatie kunt u zien hoe wij streven naar het beste voor ieder kind:

- Geen plofklassen: We streven naar een maximum van 26 leerlingen per klas.

- Voldoende ondersteuning: Leraarondersteuners en voldoende ambulante mensen om leerkrachten te ondersteunen.

- Voldoende voorzieningen en ICT-ondersteuning.

- Zorgzwaarte beheersen: De veiligheid en het leren van de groep beschermen we, er moet balans zijn.

- Bewegingsonderwijs door een vakleerkracht. Daarnaast rots en water en extra bewegen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters gebeurt het leren veel minder in aparte vakken. De kinderen leren door te doen, te spelen en te ontdekken. Dit gebeurt grotendeels tijdens het buitenspelen of het spelen in de hoeken. We denken goed na over de inrichting van deze hoeken: Hoe prikkelen we onze kinderen tot het rijkste spel?

Wij werken met thema's in de onderbouw en we bieden de doelen zoveel mogelijk in een betekenisvolle context aan. We werken met routines in de gezamenlijke kring maar zijn daarnaast vooral bezig met activiteiten in kleine groepjes en in de hoeken, om onze kinderen zo goed mogelijk te kunnen stimuleren en volgen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtend bieden we de basisvakken aan. Rust om te leren, routines en goed opgebouwde, krachtige lessen zorgen dat iedereen lekker kan leren.

In de middag is er tijd voor de andere vakken. Deze bieden we zoveel mogelijk in thema's aan. Dit doen we via de methode IPC. Binnen de thema's (units) van IPC komen de wereldoriënterende vakken  (aardrijkskunde, biologie, burgerschap, geschiedenis) en de creatieve vakken ruimschoots aan bod. We starten vanuit een kennisoogst en gaan op onderzoek uit. Ook is er altijd een blok internationalisering bij ieder thema. Burgerschap, lezen, schrijven, taal, wereldoriëntatie hebben een vast aantal uren toegekend gekregen in deze tabel. In werkelijkheid is er ook sprake van vakintegratie dus de genoemde uren zijn geen absolute waarden.

Elke vrijdag zijn er in de middag creatieve workshops voor groep 5 t/m 8.

Over hoe een schooldag op een basisschool eruitziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.

HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs. Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen.

Gym

Na de gymles is er de mogelijkheid voor uw kind om zich op te frissen, de wijze waarop laten we vrij. Vanaf groep 5 hebben de jongens en de meisjes een eigen kleedkamer.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school is in hoge mate in staat ondersteuning te bieden aan:

Hoogbegaafde leerlingen: Compacten, verrijken, versnellen, extra materiaal, uitdagend curriculum, wiskundedocent, de wekelijkse plusklas van Lelystad Hoogbegaafd als ons basisaanbod niet toereikend is.

Moeilijk lerende leerlingen (cognitief vlak): Voor deze leerlingen is er een leraarondersteuner aanwezig die instructie in kleine groepen verzorgt.

Leerlingen met dyslexie: Wij nemen benodigde compenserende maatregelen, organisatie extra leestijd en ruimte in school voor extra ondersteuning, luisterboeken, focus op behoud van plezier.

Leerlingen met ADD: Structureren, persoonlijke aandacht.

Onzekere leerlingen en leerlingen met een lage weerbaarheid: De Vreedzame school, Rots en water, veilig schoolklimaat, persoonlijke aandacht, liefdevolle leerkrachten.

Daarnaast hebben we wekelijks Intraverte in huis. Met een verwijzing van de huisarts kunnen kinderen hier terecht voor ondersteuning in de ontwikkeling door middel van spel en beweging.

Zindelijkheid

Schrijf uw kind liefst ruim voor de vierde verjaardag in. We vragen of uw kind zindelijk is bij inschrijving. Wees hier alstublieft eerlijk over. Het is voor ons erg lastig om te verschonen in een draaiende kleuterklas. Voor uw kind is het natuurlijk helemaal niet leuk. Hier kunnen we het over hebben: Hoe gaan we dat regelen, heeft u ondersteuning nodig? 

Bijzondere behoeften op het gebied van gedrag

Ieder kind mag zichzelf zijn. We kijken altijd wat een kind nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen en gaan daar zelfs best ver in. Wanneer een kind zoveel aanpassingen nodig heeft dat de aandachtsverdeling in de groep verstoord wordt of wanneer we zien dat andere kinderen uit de klas niet veilig zijn trekken we een streep. We gaan met u in gesprek om te kijken welke instanties kunnen helpen en of dat voldoende is. Is er geen verbetering zichtbaar, dan gaan we in overleg met het bestuur en kijken we of er een plek is die uw kind wel in balans kan bieden wat het nodig heeft.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Een ruimte waar je even tot rust kunt komen en met iemand kunt praten, handelen gericht aanpassen bij leerlingen met een lage intelligentie, traumasensitief lesgeven, leerlingen met Nederlands als tweede taal of met achterstand op taalgebied en preventief werken op leesgebied. Daar gaan we het komende jaar aan werken, zodat we onze leerlingen nog beter kunnen begeleiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven