De Regenboog

Voorhof 4 8212 CA Lelystad

  • Ons gebouw staat in een prachtige groene omgeving met heel veel ruimte. Zowel binnen als buiten.
  • Bij ons is ieder kind welkom. Wij maken geen onderscheid in achtergrond of geloof. Onze school  is de samenleving in het klein.
  • De Regenboog heeft weer het predicaat "voldoende" en ontving cadeaus en felicitaties van wethouder Madelon van Noort.
  • Van gelukkige leraren krijg je gelukkige leerlingen. Wij houden er ook samen de lol in.
  • Op onderzoek uit in de middagen met IPC.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De laatste resultaten zijn van schooljaar 2022-2023.

We zien een kleine stijgende lijn in de totale eindopbrengst van groep 8 ten opzichte van het vorige schooljaar. Ondanks de stijgende lijn zijn we nog niet tevreden. Op rekengebied zien we het percentage leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt kleiner is dan vorig schooljaar. In de toekomst gaan we ons meer richten op de gemiddelde groep, we willen dat daar meer leerlingen 1S- of streefniveau gaan halen. In de driejaarsoverzichten zien we een stijgende lijn ten aanzien van het percentage behaald 1F/ en 1S/2F, maar halen nog niet het landelijke gemiddelde wat je bij een schoolweging van 32,23 mag verwachten. In het aankomende schooljaar geven we een vervolg aan het rekenverbetertraject en pakken we ons taal-leesonderwijs aan. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan.  

Voor onze school werken wij van eind tot begin:

- We kijken naar onze populatie en bepalen de gewenste uitstroom naar het VO voor onze leerlingen: Wanneer zijn we tevreden, wat past bij onze populatie? Kinderen stromen uit op 1F (functioneel niveau, het minimum) of 1S (Streefniveau, boven minimum). Daarnaast stroomt een deel van de leerlingen uit op een niveau dat boven 1S ligt en een aantal stroomt soms uit op een niveau dat onder 1F ligt, deze leerlingen gaan naar praktijkonderwijs.

- Wij stellen een ambitie voor onze school. Vervolgens bepalen we per groep wat we nastreven. Tenslotte stellen we doelen met- en voor onze kinderen.

- Elk half jaar nemen we methodeonafhankelijke toetsen af (CITO) en kijken we waar we staan, wat onze leerlingen geleerd hebben. Of ze voldoende groeien en voldoende betrokkenheid tonen, of ze gelukkig zijn. We kijken welke successen we kunnen delen en waar we een aanpassing doen in het aanbod. We ontwerpen voor iedere groep een basisaanbod, een intensief aanbod (1F) en een verrijkt aanbod (boven 1S)

- Per blok (4-6 weken) nemen we methodetoetsen af. We kijken of onze leerlingen de gestelde leerdoelen behalen en passen ons aanbod aan waar nodig. 

- Per les kijken we of de leerlingen de doelen, als gesteld in de lessen, behalen. In onze dagelijkse afstemming passen we dingen aan op bijvoorbeeld de volgende gebieden: leertijd, instructie, materialen, verwerking, inrichting, etc. Daarnaast kijken we naar de betrokkenheid: Doet de leerling fijn mee of niet? Hoe komt dat? Te makkelijk/te moeilijk, etc. Wat relevant is noteren we als dat nodig is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen. Daarnaast voert de leerkracht van groep 8 een warme overdracht met een docent van het voortgezet onderwijs. In deze warme overdracht is er ruimte om specifieker in te zoomen op kenmerken van de leerling. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De regenboog staan het welbevinden en de sociale- en emotionele ontwikkeling van de kinderen voorop. 

Om ons pedagogisch (leer)klimaat te versterken werken wij met de methode "De Vreedzame school". We werken vanuit het democratische gedachtengoed. Samen zijn we een minimaatschappij. Hierin leren en oefenen wij onze sociale vaardigheden. Maar zonder een leerkracht die het belangrijk vindt dat kinderen gelukkig zijn en lekker in hun vel zitten is iedere methode nutteloos. We kunnen er wel over praten maar we laten liever iedere minuut van de dag met ons veilige, betrouwbare gedrag zien dat we het beste met onze kinderen voorhebben.

De sociale opbrengsten laten ons zien waar we in slagen op dit gebied en wat de kinderen nog van ons of anderen nodig hebben, zodat we daar aan kunnen werken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jezelf mogen zijn
  • Samen verantwoordelijk
  • Menselijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op dit moment heeft de school het predicaat "voldoende".

Uit de vorige schoolgids: 'Volgens de inspecteur is er op onze school rust, een goede basis en zijn we in staat binnen korte tijd nieuwe leerlingen een fijne leeromgeving te bieden. We mogen wat meer lef hebben en de verwachtingen verhogen. Dat laten we ons geen tweede keer zeggen!'

Inmiddels hebben we een stabiel en gemiddeld jong maar ervaren team. Een nieuwe rekenmethode goed hanteren en de sterke rekenaar tegemoetkomen, de spellingaanpak verbeterd, een investering in de mooiste en tofste boeken en dus ons technisch leesonderwijs en de leesmotivatie, didactisch coachen op de voorgrond, de hele kleuterbouw inhoudelijk opnieuw neergezet, leerdoelen en de beheersing daarvan beter in beeld, doelen voor taal en begrijpend lezen integreren in IPC...Wij hebben niet stilgezeten! We leggen de lat hoog zonder dat er teveel druk ontstaat. "Er uithalen wat erin zit" en elke dag met plezier een beetje beter, daar gaan we voor.

Terug naar boven