Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze basisafspraken over groepsindeling is dat we voornamelijk leerlingen indelen op leerjaar. Dit betekent dat we er voor willen zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen van hetzelfde leerjaar bij elkaar zitten. In sommige gevallen betekent het om een groep aan te vullen dat we combinatiegroepen moeten maken. Aangezien we gedurende het jaar in alle groepen instroom kunnen hebben, proberen we ruimte te houden in de groepen. Echt komt echter ook voor dat een bepaald leerjaar vol zit.
Groep 3 t/m 8 zitten vol als er 17 leerling in de groep zitten. Groep 1/2 zit vol bij 14 leerlingen.
Over hoe een schooldag op een basisschool?eruitziet?zijn wettelijke afspraken gemaakt. ?Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar. Dit betekent gemiddeld 940 uur per jaar. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.
Op SBO de Kei geven we onderwijs aan leerlingen die een toelaatbaarheidsverklaring SBO hebben ontvangen. Leerlingen die om verschillende redenen vast zijn gelopen in het regulier onderwijs en baat hebben bij onderwijs in kleinere klassen en meer ruimte voor herhaling en in oefening van de leerstof.
Op de school is een aantal uur per week een logopediste aanwezig. Zij ondersteunt o.a. de leerkracht bij het versterken van de spraak/taalontwikkeling, daarnaast biedt ze verdiepende woordenschatlessen aan voor groepen leerlingen. Voor individuele logopedie verwijzen wij u naar een vrijgevestigde praktijk.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op SBO de Kei willen we in de toekomst nog beter onderwijs geven aan leerlingen die uitstroomperspectief VSO ZML hebben. Deze leerlingen hebben baat bij meer praktijkgericht en ervaringsgericht onderwijs.
Ook gezien onze grote uitstroom naar praktijkonderwijs willen we onze praktijkvakken verbreden en verstevigen.
Daarnaast willen we ons verder ontwikkelen in bieden van goed onderwijs aan kleuters met een brede ondersteuningsvraag.
Het onderwijs voor het jonge kind (groep 1/2) geven wij vorm vanuit thematisch onderwijs. Binnen deze thema's proberen wij de ontwikkeling van de kinderen zoveel mogelijk te stimuleren vanuit spel. Hiervoor worden verschillende hoeken ingericht, waarin verdieping in het spel van de kinderen wordt gestimuleerd door impulsen van de leerkracht. Naast het spelenderwijs leren wordt door de leerkracht uiteraard ook instructie gegeven.
In schooljaar 2024-2025 starten wij met een nieuwe methode om de ontwikkeling van de kinderen op basis van de leerlijnen voor het jonge kind beter te kunnen monitoren en stimuleren.