Basisschool de Schakel

Van Alphenplein 6 2353 BX Leiderdorp

  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel
  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel
  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel
  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel
  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerkrachten verzamelen de hele dag door gegevens van de kinderen. Ze observeren, kijken werk na en interpreteren de toetsuitslagen. Voordat een kind 4 jaar wordt vragen wij ouders een oudervragenlijst in te vullen. Deze wordt besproken met de leerkracht, zodat we meteen goed met ons onderwijs kunnen aansluiten. De ontwikkeling van kleuters wordt gedurende het hele schooljaar gevolgd. Wij hanteren hiervoor het ontwikkelingsvolgmodel (OVM), waarbij wij de totale ontwikkeling - tijdens het werken en bij het spel binnen en buiten - volgen. Uit de observaties komt naar voren waar het kind in zijn of haar ontwikkeling is. Daar sluiten wij vervolgens de individuele (leer)activiteiten op aan.

Vanaf groep 3 geldt dat het dagelijkse werk regelmatig wordt getoetst door middel van methodetoetsen (zoals die van Blink en voor topografie). Voor rekenen, taal en spelling worden de resultaten vanaf groep 4 continu bijgehouden in Snappet (op welk niveau werkt het kind).

Twee keer per jaar worden de methode onafhankelijke toetsen van DIA afgenomen. De uitslagen van deze toetsen, waarbij een vergelijking met een landelijk gemiddelde mogelijk is, geven ons redelijk objectieve gegevens over de leerprestaties en de ontwikkeling van het kind. De leerresultaten worden via het zogenoemde leerlingvolgsysteem (LVS) verwerkt in tabellen en grafieken. De verrichtingen van ieder kind en de groep kunnen zodoende op langere termijn worden gevolgd. 

De uitkomsten van de toetsen worden in professionele bijeenkomsten besproken en worden gebruikt om ons onderwijs te evalueren. Zo nodig wordt het onderwijs groepsgewijs of individueel bijgesteld. Het door de leerkrachten nagekeken werk en de uitslagen van de toetsen kunnen aanleiding zijn om een kind gedurende bepaalde tijd extra hulp te geven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het schooladvies zijn een aantal factoren van belang:

  • De ontwikkeling van de leerling de afgelopen jaren. Hierbij kijken we zowel naar de resultaten van de DIA-toetsen, als naar de methodetoetsen, de mate van zelfstandigheid en het begrip van de aangeboden leerstof.
  • De werkhouding van de leerling.

Begin groep 8 hebben we een redelijk goed beeld van de leerling. Na de middentoetsen, die komend schooljaar als gevolg van de nieuwe doorstroomtoets bij leerlingen van groep 8 in december/januari afgenomen zullen worden, krijgen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit advies krijgen zij tussen 10 en 31 januari. 

In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag daarvan ontvangt de school uiterlijk 15 maart. Het definitieve schooladvies ontvangen de leerlingen dan uiterlijk 24 maart. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich dan tegelijk aan bij het voortgezet onderwijs.

Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, gaan wij als school ons advies heroverwegen. In principe wordt het schooladvies naar boven bijgesteld, tenzij dit naar onze mening niet in het belang van de leerling is. In dat geval gaan wij in overleg met ouders om samen te bepalen of wij ons advies bijstellen of niet.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als school vinden we de ontwikkeling van een kind op sociaal- en emotioneel gebied belangrijk. Een kind wat niet goed in zijn vel zit of zich onveilig voelt, komt niet of niet voldoende tot leren. Persoonsvorming is hierbij belangrijk: wie ben ik en hoe verhoud ik mij tot de mensen om mij heen. Daar besteden we dus ook veel aandacht aan in ons onderwijs.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Veiligheid
  • Persoonsvorming

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 15 mei 2020 hebben het bestuur en meerdere scholen van het bestuur een bezoek gehad in het kader van het 4-jarig onderzoek van de inspectie. Ook onze school is hierbij (online) bezocht. De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school op orde is: onze school heeft een basisarrangement (voldoende).

Terug naar boven