Basisschool de Schakel

Van Alphenplein 6 2353 BX Leiderdorp

  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel
  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel
  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel
  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel
  • Schoolfoto van Basisschool de Schakel

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Schakel bestaat uit een groep enthousiaste leraren en begeleidende medewerkers onder leiding van directeur Carmen Koevoets.

Er werken op De Schakel 16 leerkrachten, verdeeld over 10 groepen. Zij worden ondersteund door 1 onderwijsassistent, een Intern Begeleider, een Remedial Teacher, een administratief medewerker en een conciërge. Omdat wij een opleidingsschool zijn, hebben wij gedurende vrijwel het hele schooljaar stagiaires op school vanuit verschillende opleidingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid door ziekte, cursus of verlof van een leerkracht komt er, indien mogelijk, een andere leerkracht voor de klas. Wij streven ernaar het zo te regelen dat er niet teveel verschillende leerkrachten voor de groep staan. Vervanging is landelijk een groot probleem. Lukt het niet om een vervangende leerkracht te vinden, dan worden de leerlingen zo mogelijk verdeeld over de andere groepen. Mocht een groep niet opgevangen kunnen worden, dan zijn wij genoodzaakt een groep te vragen thuis te blijven. De ouders worden hier via Social Schools van op de hoogte gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 worden korte kringmomenten afgewisseld door speel- en werktijd waarin zoveel mogelijk ontdekkend en spelend wordt geleerd in de diverse hoeken die aangepast zijn aan het thema. Wij gebruiken de methode Kleuterplein als leidraad voor ons onderwijs. Al in de kleutergroepen wordt er 1 uur per week Engels gegeven: een half uur door de vakdocent en een half uur door de eigen leerkracht.

De kleuters hebben twee keer per week gymles in de speelzaal op school. Daarnaast spelen zij minimaal een keer per dag buiten op het plein.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij benutten de onderwijstijd zo goed mogelijk. Vanaf groep 4 rekenen de groepen zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip, zodat dit groepsdoorbroken vormgegeven kan worden. In de ochtend staan met name rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen op het programma. 's Middags is er tijd voor wereldoriëntatie, wat thematisch en groepsdoorbroken gegeven wordt. 

Onze vaste gymdagen zijn dinsdag en donderdag. De gymlessen worden gegeven in sporthal De Bloemerd, op loopafstand van de school. Voor het vak Engels krijgen de leerkrachten op woensdag extra ondersteuning van een speciaal hiervoor vrij geroosterde leerkracht. In alle groepen wordt ten minste 1 uur Engels per week gegeven. Dit kan verspreid over de week zijn, wat met name in de onderbouw prettig is voor het inoefenen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zoals hierboven aangegeven heeft ook onze school een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. De ondersteuningsprofielen van alle scholen van ons samenwerkingsverband PPO Regio Leiden vormen de basis van de ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er zicht op waar kinderen met een bijzondere onderwijsbehoefte de ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben. 

Hoe onze ondersteuning is geregeld en welke specialisten wij hiervoor in huis hebben, kunt u in dit hoofdstuk lezen.

Voor de vakgebieden spelling, rekenen, woordenschat, technisch- en begrijpend lezen stellen de leerkrachten een groepsplan op. Hierin worden de behoeften van de groep beschreven. Aan de hand van het groepsplan organiseert de leerkracht zijn onderwijs. Dit groepsplan wordt twee keer per jaar door de leerkracht geëvalueerd en besproken met de Intern Begeleider.

In groep 4 t/m 8 wordt er gewerkt met Snappet. De leerlingen werken met Snappet op een eigen chromebook. Een deel van het werk in Snappet is adaptief op het niveau van de individuele leerling.

Voor leerlingen die extra hulpmiddelen nodig hebben om het werken te vergemakkelijken, beschikt de school over o.a.: leesliniaal, time timers, koptelefoons. Voor leerlingen die extra ondersteuning of verrijking nodig hebben, zijn er verschillende programma’s en materialen die gebruikt kunnen worden. We werken met Bouw! en Letterster voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben met het lezen. 

Er is een Remedial Teacher (RT-er) op school voor hulp aan kinderen die extra hulp en/of begeleiding buiten de klas nodig hebben. Ook is er een specialist meer- en hoogbegaafdheid voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het streven is om alle kinderen passende zorg te kunnen bieden: zowel de kinderen die ergens moeite mee hebben, als de kinderen die meer aan kunnen. Wel altijd met de kanttekening dat het binnen de grenzen blijft van de zorg die wij op De Schakel kunnen bieden. De grens wordt bepaald door de faciliteiten die de school kan bieden binnen het budget en de tijd van de medewerkers.

Binnen deze kaders zullen we blijven zoeken naar extra scholing van de medewerkers, kritisch blijven kijken naar ons eigen (les)aanbod en de inzet van de collega's en extra ondersteuning bieden waar nodig. Ondersteuning wordt geboden door medewerkers op school of, waar nodig en indien haalbaar, ingekocht van buiten. 

Onze focus ligt het komend jaar op:

- Het waarborgen van de doorgaande lijn, ook in de extra ondersteuning en het borgen van de gemaakte afspraken hierover.

- Het bekijken van de mogelijkheden voor en het maken van afspraken over het zo goed mogelijk differentiëren in de groep.

- Het ontwikkelen/verzamelen van verrijkingsmateriaal bij de thema's van Blink.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als een kind van een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal komt en met vier jaar naar De Schakel gaat vindt er een digitale overdracht plaats. Indien nodig vindt er een 'warme' overdracht plaats tussen ouders, peuterspeelzaal of kinderdagopvang en de school. Een 'warme' overdracht houdt in dat er een aanvullend overleg plaatsvindt waarin de onderwijsbehoefte van het kind wordt besproken.

Terug naar boven