Woutertje Pieterse

Houtlaan 60 2334 CL Leiden

  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse
  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse
  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse
  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse
  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. Bij ons op school wordt de eindtoets van Cito afgenomen. Hiermee wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal, rekenen, wereldoriëntatie en studievaardigheden. De toets geeft een indicatie voor het niveau van instroom voor het voortgezet onderwijs. We gaan met ouders in gesprek als de eindtoets een hoger niveau aangeeft dan door de school geadviseerd is. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om leerlingen optimaal te ondersteunen, brengen wij de vorderingen van leerlingen zorgvuldig in kaart. Door goed zicht te houden op de ontwikkeling van leerlingen, m.b.v. valide methode-(on)afhankelijke toetsen/observatie-instrumenten, en deze te vergelijken met de verwachte ontwikkeling, is het mogelijk om (in een later stadium) te kunnen vaststellen of een leerling zich naar verwachting ontwikkelt of extra ondersteuning/uitdaging nodig heeft.  

Wij werken hierbij handelingsgericht (HGW) en worden ondersteund door een collegiaal netwerk met interne en externe deskundigheid. HGW wil zeggen dat we cyclisch werken. Het aanbod is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Op groepsniveau wordt twee keer per jaar een groepsoverzicht gemaakt en vindt er een groepsbespreking plaats met de LOS en de leerkracht(en).

Op leerlingniveau voeren de LOS en de leerkracht(en) twee keer per jaar een leerlingbespreking.

Op schoolniveau wordt twee keer per jaar een analyse gemaakt die op stichtingsniveau wordt besproken.

Na de afname van Cito (twee keer per jaar) wordt er door de leerkrachten een analyse gemaakt en wordt er stilgestaan bij de basisbehoeften van de leerlingen. Deze onderwijsbehoeften komen in het groepsoverzicht te staan. Het groepsoverzicht wordt twee keer per jaar door de leerkracht aangevuld (indien nodig vaker). Het is een dynamisch document en zorgt ervoor dat de leerkracht zicht blijf houden op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het gaat dus over de leerlingen.

Nadat de analyse is gemaakt, volgt er een groepsbespreking met de leerkracht van de groep, de leerkracht van de parallelgroep en de LOS. In dit overleg wordt gekeken of de doelen zijn behaald. Wat is helpend, wat is de aanpak geweest, wat zijn de verschillen in de parallelgroepen, wat is er nodig, wat willen we de komende periode bereiken en hoe? Door middel van overleg, bevragen en doelen stellen wordt een planning voor de komende periode gemaakt.

Soms komen tijdens een groepsbespreking leerlingen naar voren bij wie het nodig is om langer stil te staan. Deze leerlingen worden dan besproken in een leerlingbespreking. Het eerste gesprek vindt plaats met de leerkracht en de LOS. Er wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften van de leerling en wat er nodig is om hieraan te voldoen. Kan de leerkracht dit zelf of is het nodig dat er bijvoorbeeld een observatie plaatsvindt of onderzoek wordt gedaan? De ouders van de leerling worden altijd op de hoogte gesteld.

Een leerlingbespreking kan het hele jaar door plaatsvinden maar minimaal twee keer per jaar.

De zeven hoofdpijlers van handelingsgericht werken (HGW) helpen ons om samen met de betrokkenen de gesignaleerde onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte van het kind te vertalen naar concrete ondersteuningsmogelijkheden die aansluiten bij de behoefte.

De pijlers van handelingsgericht werken zijn:

-      We sluiten aan bij onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind

-      We gaan uit van de gehele context waarin het kind opgroeit

-      We werken constructief samen

-      De leerkracht maakt het verschil

-      We benutten positieve aspecten

-      Het handelen is doelgericht

-      De werkwijze is systematisch, planmatig en transparant

De school draagt zorg voor goede, passende en goed georganiseerde ondersteuning binnen de school (zie hiervoor het hoofdstuk ondersteuningsstructuur). Voor leerlingen die deze extra ondersteuning nodig hebben, wordt een plan opgesteld en uitgevoerd in overleg met de ouders/verzorgers. De effecten van de ondersteuningsmogelijkheden worden regelmatig geëvalueerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 6 en 7 krijgen de leerlingen een uitstroomverwachting voor het voortgezet onderwijs. Deze is gebaseerd op het actuele functioneringsniveau van de leerling.

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Deze is voor de onderwijssoort die het beste past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op school spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies, dan kijkt de school hier opnieuw naar en gaat in overleg met de ouders. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We brengen de sociale ontwikkeling van kinderen in beeld door twee keer per jaar de monitor van KiVa af te nemen in de groepen 3 tot en met 8. Dit geeft een rapportage op basis waarvan de leerkracht handelingsgericht kan werken. De leerkracht bepaalt het sociale aanbod dat afgestemd is op de behoefte van de kinderen. Hiermee wordt de sociale veiligheid en het welbevinden van de kinderen gewaarborgd en de sociale ontwikkeling gestimuleerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zicht op sociale ontwikkeling
  • Handelingsgericht werken
  • Gericht op groei

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven