Woutertje Pieterse

Houtlaan 60 2334 CL Leiden

  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse
  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse
  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse
  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse
  • Schoolfoto van Woutertje Pieterse

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft een directeur die ondersteund wordt door een directie-assistent. Daarnaast wordt hij geadviseerd in het Managementteam. De taak van de directeur is breed en omvat o.a. het ontwikkelen en bewaken van de pedagogische uitgangspunten, het beleid op het gebied van onderwijs, personeel, gebouwbeheer, financiën en de aanname van leerlingen. De directeur is eindverantwoordelijk.  

De school heeft twee leer- en ontwikkelspecialisten (LOS): voor de groepen 1 t/m 4 en voor de groepen 5 t/m 8. Beiden werken part-time en houden zich bezig met leerlingenzorg in brede zin. Zij volgen de ontwikkeling van alle leerlingen en ondersteunen de leerkrachten bij pedagogisch-didactische zaken.  

Er werken ongeveer dertig groepsleerkrachten op onze school; de meeste groepen hebben twee leerkrachten. Zij zijn primair verantwoordelijkheid voor het dagelijkse onderwijs in de groep maar zijn zeker ook betrokken bij het vormgeven van de schoolontwikkeling en de werkverdeling. De leerkrachten worden ondersteund door twee leerkrachtondersteuners.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid door ziekte of bijzondere omstandigheden vragen we een collega om extra te werken. Daarnaast maken we gebruik van leerkrachten uit een invalpool van Pool West. Mochten er geen invallers beschikbaar zijn, dan worden de kinderen ondergebracht in andere klassen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het speellokaal is primair de ruimte waar de groepen 1/2 bewegingsonderwijs krijgen. Daarnaast wordt de ruimte gebruikt voor andere activiteiten.

In de aula hebben we een leerplein: kinderen kunnen hier buiten de klas, individueel of in kleine groepjes, aan het werk gaan. 

Levelwerk: voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong is er verrijkingsstof via de methode Levelwerk.

De leerlingenraad wordt gevormd door zes leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8. In de eerste maand van het schooljaar worden in groep 6 verkiezingen georganiseerd. De leerlingen hebben drie jaar zitting in de leerlingenraad. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs in de eerste twee jaren vindt vooral spelenderwijs plaats. Leerkrachten zorgen voor een passend en uitdagend aanbod, toegespitst op de behoeften en ontwikkeling van het kind. Door middel van het observatiesysteem KIJK volgen wij de ontwikkeling van ieder kind. Bij veel speel/leeractiviteiten komen meerdere 'vakken'  aan de orde; daarom is een precies aantal uren per vak niet te bepalen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuninigsprofiel 2020-2024 (SOP) beschrijven wij wat onze mogelijkheden zijn om leerlingen te ondersteunen. We beschrijven de ondersteuning die de school kan bieden, hoe dit georganiseerd is en wat onze ambities zijn. Zo weten ouders, leerlingen, collega-scholen, het samenwerkingsverband en de Inspectie van het Onderwijs wat ze kunnen verwachten van de school.  

We kijken naar ieder individueel kind. Per leerling en per situatie wordt zorgvuldig gekeken of de school een passende onderwijsplek kan bieden. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken naar welke zorg de school kan bieden, welke zorg de school kan ontwikkelen en welke zorg de school in huis kan halen.

De volledige versie van het SOP is op te vragen bij de school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zoals hierboven beschreven, werken we volgens de cyclus van handelingsgericht werken (HGW). Door voortdurende aandacht hiervoor en de borging ervan, vertrouwen wij erop dat we leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte optimaal kunnen begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In Leiden streven we naar een zgn. 'warme overdracht' vanuit kinderopvang en peuterspeelzalen. Dit betekent dat we als school een overdrachtsformulier ontvangen met relevantie informatie over kenmerken en ontwikkeling van uw kind. Indien nodig treden we hierover in contact.

Terug naar boven