Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De schooltijden voor alle groepen zijn als volgt:
* Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 08.30 – 12.00 uur / 13.00 – 15.00 uur
* Op woensdag: 08.30 – 12.30 uur
Overblijfmogelijkheden:
De school biedt gelegenheid tot overblijven. Hieraan zijn kosten verbonden. De kinderen die niet overblijven, lunchen thuis. Kinderen nemen zelf hun lunch én drinken mee. Ze eten in de klas, met de leerkracht. Het buitenspelen, de tussenschoolse opvang (TSO), wordt verzorgd door Boter Kaas en Overblijf.
Boter, Kaas en Overblijf is aanspreekpunt voor de TSO en verantwoordelijk voor de gebeurtenissen tijdens de TSO. Voor de TSO is een apart schrijven gemaakt met regels en procedures. Deze is te vinden op de website van de school.
Buitenschoolse opvang:
Een goede aansluiting maakt het gemakkelijker om werk en zorg voor het gezin te combineren. Buitenschoolse opvang betreft voor- en naschoolse opvang en de opvang tijdens vakanties en vrije dagen. De opvang wordt meestal verzorgd door een kinderopvangorganisatie. Denk hierbij aan bijv. Partou en BLOS. U regelt zelf de inschrijving van uw kind bij de buitenschoolse opvang en u betaalt zelf de kosten voor de opvang.
Anti-pesten
Wij werken met de Kanjertraining. De Kanjertraining is ontworpen om pesten te voorkomen en aan te pakken door een veilige en respectvolle schoolomgeving te bevorderen. Het programma richt zich op het versterken van sociale vaardigheden, het bewustmaken van de gevolgen van pesten, en het bieden van ondersteuning aan zowel slachtoffers als pestkoppen. Het doel is om een positieve schoolcultuur te creëren waarin iedereen zich gewaardeerd en veilig voelt.
De training helpt pestkoppen inzien hoe hun gedrag anderen beïnvloedt, en richt zich op het ontwikkelen van empathie en zelfreflectie. Bovendien biedt het strategieën om hun gedrag te verbeteren, zodat leerlingen respectvol met elkaar kunnen omgaan en een veilige schoolomgeving wordt gegarandeerd.
Als er toch gepest wordt, volgen wij de volgende stappen:
We voeren gesprekken met alle betrokkenen om precies te begrijpen wat er speelt.
We nemen direct actie om het pesten te stoppen. Dit kan bestaan uit gesprekken, het aanpassen van de groepsdynamiek, of het inschakelen van extra hulp.
We bieden hulp aan zowel de slachtoffers als de pestkoppen. Slachtoffers krijgen emotionele steun en hulp om weer sterk te worden, terwijl pestkoppen leren hoe ze hun gedrag kunnen verbeteren en empathie ontwikkelen.
We houden ouders goed op de hoogte en werken samen aan oplossingen.
We blijven de situatie volgen om te controleren of de maatregelen effectief zijn en passen onze aanpak aan indien nodig.
We blijven werken aan een positieve en respectvolle sfeer op school om herhaling van pesten te voorkomen.
Op deze manier zorgen we ervoor dat alle kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen.
Conflicten
Bij ons op school hanteren we een oplossingsgerichte benadering. We geloven in de ontwikkeling van alle kinderen en richten ons op hoe zij zich kunnen verbeteren en groeien in hun omgang met elkaar. In het kader van ‘pesten op school’ besteden wij voortdurend aandacht aan hoe leerlingen met elkaar omgaan.
We hebben duidelijke regels en procedures voor het aanpakken van conflicten. Conflicten worden nooit genegeerd, maar altijd besproken. Ons doel is om samen met de betrokkenen tot een oplossing te komen door het gedrag en de gevolgen ervan te adresseren, zonder de nadruk te leggen op het vinden van schuldigen.
Door deze aanpak creëren we een positieve en veilige leeromgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen en leren van hun ervaringen. Wij werken samen met leerlingen en ouders om respect en samenwerking binnen de school te versterken.
Omgang met elkaar
Op school hanteren we duidelijke regels voor de omgang met elkaar. Het is essentieel dat zowel leerkrachten als ouders het goede voorbeeld geven. Iedereen is verantwoordelijk voor het creëren van een goede en veilige sfeer op school. Daarom verwachten wij van alle betrokkenen dat zij respectvol en met rust met elkaar omgaan en netjes over anderen spreken.
Onze aanpak is gebaseerd op de Kanjertraining, die helpt bij het ontwikkelen van respectvolle, plezierige en veilige omgangsvormen. Deze aanpak is zichtbaar in het gedrag van leerlingen en leerkrachten, en in ons schoolbeleid. Wij verwachten ook dat alle ouders onze aanpak respecteren en actief ondersteunen.
Mobiele telefoon
Onze school is goed bereikbaar via de vaste telefoonlijn. Daarom hoeven leerlingen geen mobiele telefoons mee te nemen.
Appen, Snapchat, YouTube, TikTok, foto’s en filmpjes leiden steeds vaker tot problemen op school. Dit veroorzaakt afleiding en is niet veilig voor zowel onze leerlingen als leerkrachten. Mobiele telefoons, smartwatches en andere smart devices zijn op school niet toegestaan. Alle devices moeten uit zijn voordat leerlingen de school binnenkomen en worden bij binnenkomst door de leerkracht in een afgesloten bak bewaard. Dit geldt ook tijdens het overblijven.
We verwachten dat ouders het beleid rond mobiele telefoons en smart devices respecteren en ondersteunen. Dit betekent dat ouders ons helpen dat hun kinderen zich aan de regels houden en deze naleven.
Wij zijn niet aansprakelijk voor verlies of schade aan persoonlijke bezittingen. Leerkrachten gebruiken hun telefoons alleen voor schooldoeleinden en niet tijdens de les.
Op school gebruiken we chromebooks voor educatieve doeleinden en begeleiden we het online gebruik binnen onze mediawijsheidlessen.
Schorsen en verwijderen
In uiterste gevallen, zoals wanneer de veiligheid van een kind of anderen in gevaar komt, kan een leerling tijdelijk geschorst of verwijderd worden. De school volgt hiervoor het protocol 'Grensoverschrijdend Gedrag'. Op basis van dit protocol, de gebeurtenissen en de verslaglegging kan de directeur, in samenspraak met het bestuur en de leerkracht, besluiten tot een tijdelijke schorsing of tot de conclusie komen dat de leerling niet meer binnen het schoolklimaat van De Stevenshof past.
Volgens het protocol worden zowel de leerling als de ouders op de hoogte gebracht van de schorsing en/of verwijdering.
Bij een schorsing en/of verwijdering wordt altijd het bestuur ingeschakeld. Ook de leerplichtambtenaar, PPO en andere betrokken instanties worden geïnformeerd. De beslissing over de toelating en verwijdering van leerlingen ligt bij het bevoegd gezag. De regels voor schorsing en verwijdering zijn vastgelegd in het protocol Schorsing en Verwijdering PROO Leiden-Leiderdorp.
Verwachtingen van Ouders
Samen kunnen we een veilige en respectvolle schoolomgeving creëren. Wij verwachten van alle betrokkenen dat zij de aanpak en het beleid van onze school respecteren en ondersteunen:
- Respectvol Gedrag:
Wij vragen ouders en betrokkenen om geen mondeling of lichamelijk geweld te gebruiken tegen andere kinderen, ouders, of leerkrachten.
- Positieve Communicatie:
Ouders en leerkrachten dienen op een positieve manier te spreken over de opvoeding van andere kinderen. Indien dit niet mogelijk is, vragen wij om hierover niet te spreken.
- Constructief Overleg:
Als u zich zorgen maakt over het welzijn van uw kind of dat van een ander, verzoeken wij u om dit met de school te bespreken. We streven ernaar een oplossing te vinden die zowel voor uw kind als voor anderen goed is, en beschouwen onszelf als uw medestander in dit proces.
Het kan voorkomen dat u het ergens niet mee eens bent met ons beleid of onze aanpak. We moedigen u aan om uw zorgen of bezwaren rechtstreeks te bespreken met de direct betrokkenen, zoals de leerkracht of de schoolleiding. Dit zorgt voor een constructief en persoonlijk gesprek over uw specifieke zorgen. Wij vragen u om uw zorgen in een persoonlijk gesprek te uiten in plaats van over betrokkenen te praten. Op deze manier kunnen we samen werken aan oplossingen binnen de bestaande kaders van ons beleid, en zo de beste leer- en leefomgeving voor alle leerlingen behouden.