De Springplank

Bonaireplein 4 2315 HG Leiden

  • De Springplank. 
Wilt u meer informatie over de school, kijk op onze mooie website .http://www.despringplankleiden.nl.
  • Een prachtig groot plein waarop heerlijk gespeeld kan worden.
  • Een groot dakplein met een voetbalkooi en een gezellige hoek met planten en zit- elementen.
  • De Springplank zit prima in Het Gebouw!
  • Schoolfoto van De Springplank

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van de methodegebonden toetsen worden gebruikt om gerichter met kinderen te kunnen werken. Daarnaast worden de methode-onafhankelijke toetsen (CITO) gebruikt om op school -groeps- en individuele zaken aan te pakken (bijvoorbeeld het vernieuwen van methodes of kwaliteitsimpulsen van de leerkrachten). Vanaf schooljaar 2023-2024 maken wij gebruik van de Citotoets versie 'Leerling in beeld' (LIB).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met ingang van schooljaar 2023-2024 verandert de wijze waarop het schooladvies en de aanmelding voor het voortgezet onderwijs plaatsvindt. In groep 8 wordt in de maand januari een voorlopig schooladvies afgegeven, waarna in de maand februari de cito doorstroomtoets wordt afgenomen.

Deze doorstroomtoets vervangt de eindtoets die voorheen in april plaatsvond. In maart volgt de uitslag van de doorstroomtoets, waarna uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies wordt afgegeven. Tussen 25 en 31 maart moeten alle groep acht leerlingen zich aanmelden bij de middelbare school.

Het schooladvies komt tot stand op basis van de citotoetsresultaten van het kind van de afgelopen jaren in combinatie met observaties van de betrokken leerkrachten. Deze observaties geven een beeld van zaken als werkhouding, inzet, motivatie, concentratie, huiswerkattitude etc. De behaalde resultaten van de doorstroomtoets zijn leidend, waarbij het advies naar boven moet worden bijgesteld, tenzij de school kan motiveren dat dit niet in het belang van het kind is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In alle groepen wordt de ‘Kanjertraining’ door de eigen leerkracht gegeven. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze in hun gedrag te maken. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders.

Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken:

  • de leerkracht wordt gerespecteerd;
  • pestproblemen worden opgelost;
  • leerlingen durven zichzelf te zijn;
  • leerlingen voelen zich veilig;
  • leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken;
  • leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen;
  • leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Goede sfeer
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het rapport van februari 2016 staat beschreven dat de inspectie vertrouwen heeft in de school en de school het basisarrangement toekent. 

Terug naar boven