De Springplank
Bonaireplein 4 2315 HG Leiden
- Basisonderwijs
- Protestants-christelijk
- 232 leerlingen
Het team
Toelichting van de school
Vakleerkrachten voor gym en handvaardigheid/tekenen zijn aanwezig binnen ons eigen team. Voor vakleerkrachten Drama, Wetenschap & Technologie doen wij een beroep op externe, ondersteunende organisaties.
Vakleerkrachten op deze school
- Drama
- Handvaardigheid
- Spel en beweging / bewegingsonderwijs
- Tekenen
- Wetenschap en Technologie
Hoe wordt vervanging geregeld?
Indien een leerkracht ziek is, zorgt de school voor vervanging. Invallers zijn helaas niet ruimschoots aanwezig. Bovendien weten we uit ervaring dat een juf/meester die niet bekend is met de school, niet altijd de beste oplossing voor een groep kinderen is. Het kan daarom ook wel eens voorkomen dat verschillende leerkrachten (maar dus wel uit ons eigen team) de groep van uw kind overnemen. Het kan ook voorkomen dat we ervoor kiezen kinderen onder de andere groepen te verdelen. Natuurlijk proberen wij altijd de beste oplossing voor de groep te kiezen.
Medewerkers op deze school (instellingsniveau)
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op De Springplank realiseren we, naast een stevig aanbod voor de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen een structureel aanbod in leerlijnen voor de vakken: sport, natuur en wetenschap, cultuur en creativiteit. We zetten hier interne en externe (vak)docenten voor in.
Klasindeling
- Leerstofjaarklassen
- Combinatiegroepen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Extra mogelijkheden op deze school
- Bibliotheek
- Mediatheek
- Speellokaal
- Handvaardigheidslokaal
- Sporthal
Extra ondersteuning van de leerlingen
Toelichting van de school
Samenvatting schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Als onderwijskansenschool zijn wij gewend om onderwijs te bieden aan kinderen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. We hebben hier dan ook veel ervaring mee en beschikken over voldoende expertise en diverse faciliteiten. Per individuele situatie bekijken wij of we in staat zijn te voldoen aan de onderwijsbehoeften van het kind. We zijn niet in staat om alle leerlingen met hun ondersteuningsbehoeften op te vangen. In het schoolondersteuningsprofiel hebben we beschreven:
- wat onze visie is op het bieden van passend onderwijs;
- op welke wijze wij het budget voor ondersteuning van de leerlingen op school inzetten;
- welke beschermende factoren mogelijk kunnen bijdragen aan het uitvoeren van de ondersteuning;
- welke belemmerende factoren mogelijk een goede uitvoering van ondersteuning kunnen beperken;
- welke grenzen aan de ondersteuning de school onderkent;
- welke mogelijkheden er zijn als de grenzen van ondersteuning op onze school zijn bereikt.
Het volledige schoolondersteuningsprofiel is als bijlage bij deze schoolgids opgenomen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school zal zowel op het gebied van gedrag, als ook op het gebied van leren, stevig blijven investeren in samenwerking met diverse deskundigen.
Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?
- Taal en rekenen Specialisten: 5
- Sociaal-emotioneel Specialisten: 4
- Gedrag, werkhouding en taakaanpak Specialisten: 3
- Motorische en lichamelijke ontwikkeling Specialisten: 2
- Medisch handelen en persoonlijke verzorging Geen specialisten
Kwaliteitszorg en schoolplan
Aanbod voor het jonge kind
Toelichting van de school
In de groepen 1 en 2 werken we thematisch. De algehele ontwikkeling van de kinderen wordt per thema gestimuleerd. Aanvullend is er vier dagen per week een tutor in de groepen aanwezig om ondersteuning te bieden.