Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Pacelli zijn de kleutergroepen samengesteld als combinatiegroepen. Groep 1 en groep 2 zijn samen in één groep, zodat de kinderen met en van elkaar kunnen leren en spelen. De jongere kinderen leren van de oudere kinderen, de oudere kinderen leren veel van het helpen van jongere kinderen.
In de midden- en bovenbouw hebben we zowel enkelvoudige groepen als combinatiegroepen. Daarnaast bieden wij lessen en activiteiten ook groepsdoorbroken aan.
In de kleuterperiode wordt de basis gelegd voor de verdere schoolloopbaan van het kind. Goed kleuteronderwijs daagt kinderen uit om hun wereld te ontdekken en hun talenten verder te ontwikkelen, op een manier en in een tempo dat aansluit op hun behoefte.
Op de Pacellischool brengen we bij de kleutergroepen spelend leren in de praktijk. Uit divers onderzoek blijkt dat kleuters vooral ervarend, handelend en spelend leren. Zij zijn nog niet toe aan een ‘schoolse’ aanpak, met klassikale lessen en werken op het platte vlak. Dat betekent dat we vooral kinderen in kleine groepjes of zelfs individueel ondersteunen bij en stimuleren tot het opdoen van leerervaringen. De leerkracht creëert spelsituaties die uitdagen tot het opdoen van ervaringen die gericht zijn op de actuele leerdoelen. De grote kring heeft vooral een sociaal karakter: we bespreken de dingen van de dag, lezen samen, zingen een lied, delen ervaringen en doen korte taal- en rekenactiviteiten.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.