Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het schoolondersteuningsprofiel van SBO Aquamarijn is onderdeel van het totale zorgbeleid van de school. De beschrijving van het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) vindt u op onze website: www.sbo-aquamarijn.nl
Kinderen die op SBO Aquamarijn worden geplaatst krijgen vanuit de basisschool een ‘zorgrapport’ mee. Hierin staat welke begeleiding de basisschool heeft gegeven en welke afgestemde begeleiding het kind nodig heeft. SBO Aquamarijn gebruikt dit dossier om te bepalen welk onderwijs- en zorgaanbod nodig is. De gegevens worden ook gebruikt om een prognose op te maken van het uitstroomniveau dat het kind op twaalfjarige leeftijd kan bereiken. Deze prognose wordt beschreven in een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP). Bij plaatsing wordt dit document met ouders besproken. Vervolgens wordt de voortgang van het OntwikkelingsPerspectief Plan twee keer per jaar (maart/juni) met ouders besproken. Door middel van observatie en toetsing verzamelen we gegevens over de ontwikkeling. Er wordt o.a. gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de motoriek, visuele en auditieve waarneming, ruimtelijke oriëntatie, sociaal- emotionele ontwikkeling, spraak- en taalontwikkeling. Als een leerling begint met lezen, rekenen en spelling, wordt ook de ontwikkeling van deze vaardigheden gevolgd. We werken met het leerlingvolgsysteem Parnassys. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind gebruiken we ZIEN!
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komende schooljaar gaan wij aan de slag met het vergroten van de deskundigheid van de leerkrachten en overige medewerkers met name waar het gaat om de afstemming op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen, zowel wat gedrag als leren betreft.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.