Wij vinden een goed contact en heldere communicatie tussen school en de ouders van groot belang. Het contact dient open, rechtstreeks en eerlijk te zijn. We gebruiken verschillende kanalen om met ouders informatie, nieuws en leuke gebeurtenissen uit te wisselen. Communicatie is tweerichtingsverkeer; we wisselen informatie uit zodat we wederzijds goed op de hoogte zijn van het welbevinden en de ontwikkeling van het kind.
Een goede samenwerking tussen leerkracht, ouder en leerling is essentieel voor een optimale ontwikkeling van uw kind.
De ouders van onze leerlingen spelen een belangrijke rol binnen de school. Zij zijn als eerste verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind(eren) en daarom de belangrijkste partner voor school. Meedenken als ouder over de ontwikkeling van hun kind(eren) en die van school is belangrijk. Dit kan op allerlei manieren door o.a. deelname aan schoolactiviteiten in de ouderraad of meepraten over de organisatie in de medezeggenschapsraad.
Contactmomenten
Ouders van nieuwe leerlingen worden samen met hun kind uitgenodigd voor een kennismaking vlak voor het nieuwe schooljaar. Kinderen maken dan ook kennis met de nieuwe juf of meester.
In de derde of vierde week van het schooljaar krijgen de ouders/verzorgers van de onderbouw en een deel van de middenbouw op een kennismakingsavond de gelegenheid om de groepsleerkracht en de andere ouders te ontmoeten.
Aan het begin van het schooljaar worden de ouders uitgenodigd voor het startgesprek. De leerlingen van de midden- en de bovenbouw zijn ook aanwezig bij het gesprek.
Twee keer per jaar bespreekt de leerkracht dit OPP met de leerling en ouders/verzorgers. Het OPP wordt na afloop door de ouders ondertekend.
De leerkracht kan, bij nieuwe leerlingen tot groep 4, op huisbezoek komen. Dit bezoek vindt doorgaans plaats tussen de herfst -en kerstvakantie. Alle andere leerlingen worden met hun ouders uitgenodigd voor een OPP (start)gesprek op school.
Regelmatig verschijnt er een nieuwsbrief, waarin actueel nieuws over de school wordt opgenomen. Deze brief wordt digitaal verstuurd aan de ouders/ verzorgers.
Eén keer per twee jaar is er een open dag.
In november organiseert de school een informatieavond voor ouders van de schoolverlaters.
Meer info in het beleidsdocument: ouderbetrokkenheid en afspraak gedragsregels ouders/school.
Ouderportaal
De groepsleerkrachten maken gebruik van het ouderportaal: Parro. Dit ouderportaal is een communicatiemiddel tussen ouders en de groepsleerkracht. Naast het delen van informatie is het ook mogelijk om in te schrijven voor de 20 min gesprekken. De school kan middels Parro foto's en bijzondere groepsmomenten met ouders delen en ze meer betrekken in de wereld van uw kind op school. Dankzij Parro is iedereen snel op de hoogte. Alles in Parro is beveiligd en onzichtbaar voor de buitenwereld. Het delen van telefoonnummers en e-mailadressen is daarmee verleden tijd.
Contacten met school
Bij vragen, mededelingen of problemen kunt u bellen naar school. Leerkrachten zijn in principe voor korte contacten na schooltijd (telefonisch) bereikbaar, maar voor een gesprek moet een afspraak gemaakt worden.
Medezeggenschapsraad
De Medezeggenschapsraad (MR) van school wordt gevormd door drie ouders en drie personeelsleden. De MR werkt samen met de directeur en de bestuurder waarin de zorg voor het kind en de ontwikkeling van het kind centraal staat. Taken en bevoegdheden van de raad staan beschreven in de Wet Medezeggenschap op Scholen (infowms.nl) 27 Ouders kunnen in contact komen met de MR via [email protected].
Ouderraad
De Ouderraad (OR) is er voor ouders én school. De raad denkt mee over praktische schoolse zaken, zorgt voor contacten tussen school en de ouders en regelt het verlenen van hand- en spandiensten bij activiteiten van school. Zo zorgt de ouderraad voor de ‘aankleding’ van de school afgestemd op de seizoenen of een actueel thema. Tevens zijn de ouders van de ouderraad een denktank m.b.t. initiatieven t.a.v. ouderbetrokkenheid. Ook is ze aanwezig bij de bij sportactiviteiten of speciale vieringen. Ouders kunnen zich opgeven voor de ouderraad bij de voorzitter van de raad.
Sociale Media
Sociale media zoals Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn kunnen een bijdrage leveren aan een positief imago van SBO Aquamarijn. Van belang is te beseffen dat de berichten op sociale media (onbewust) de goede naam van de school en betrokkenen ook kunen schaden. Om deze reden vragen wij om bewust met de sociale media om te gaan.
Bedenk dat…
Het gebruik van sociale media ‘real time’ gebeurt. Een druk op de knop en jouw (soms foute) bericht staat direct online.
Online-informatie misschien wel eeuwig online staat. o Het is niet altijd gemakkelijk om informatie naderhand te (laten) verwijderen.
Sociale omgangsvormen online net zo goed gelden als offline.
Respecteer degene tot wie je je richt. Laster, beledigingen etc zijn niet geoorloofd. Essentieel is dat, net als met de communicatie in de “echte” wereld, de onderwijsinstelling en de gebruiker van sociale media de reguliere fatsoensnormen in acht blijven nemen en de nieuwe mogelijkheden met een positieve instelling benaderen. SBO Aquamarijn legt in het protocol ‘Sociale media’ vast welke maatregelen zij neemt bij digitale overtredingen van medewerkers, leerlingen en ouders. Leerlingen en/of ouders/verzorgers en andere betrokkenen die in strijd met dit protocol handelen maken zich mogelijk schuldig aan verwijtbaar gedrag. Alle correspondentie omtrent dit onderwerp wordt opgenomen in het leerlingendossier. Afhankelijk van de ernst van de uitlatingen, gedragingen en gevolgen worden naar leerlingen en/of ouders/verzorgers en andere betrokkenen toe maatregelen genomen welke variëren van waarschuwing, schorsing en/of verwijdering van school. Indien de uitlating van leerlingen, en/of ouders/verzorgers en andere betrokkenen mogelijk een strafrechtelijke overtreding inhoudt, zal door SCSBO aangifte bij de politie worden gedaan. SBO Aquamarijn vertrouwt erop dat haar betrokkenen verantwoord om zullen gaan met sociale media en heeft dit protocol opgezet om iedereen die bij de SBO Aquamarijn betrokken is of zich daarbij betrokken voelt daarvoor richtlijnen te geven. De privacy van anderen wordt gerespecteerd. Dit geldt voor zowel medewerkers, leerlingen en ouders.