IKC Willem Alexander

Keizerskroon 86 A 8935 LW Leeuwarden

  • Schoolfoto van IKC Willem Alexander
  • Schoolfoto van IKC Willem Alexander
  • Schoolfoto van IKC Willem Alexander
  • Schoolfoto van IKC Willem Alexander
  • Schoolfoto van IKC Willem Alexander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanzelfsprekend willen wij goed bijhouden of de kinderen de doelen van de basisvaardigheden bereiken. Naast de methode gebonden toetsen, maken wij ook gebruik van een leerlingvolgsysteem voor lezen, spelling, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De scores van de verschillende toetsen laten zien welke leerlingen op de verschillende gebieden een voorsprong of achterstand hebben.

In februari is de IEP-doorstroomtoets van groep 8. Bij de verwijzing naar het voortgezet onderwijs maken we gebruik van de Plaatsingswijzer.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten zijn een duidelijke indicatie voor de groepsleerkracht of het gegeven onderwijs aan slaat bij hun groep. We houden daarom de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig in de gaten.

  • We doen dit door het gemaakte werk na te kijken en te observeren. Blijkt dat een leerling de stof niet goed heeft begrepen, dan volgt er een extra instructie.
  • De toetsen die bij de methoden horen worden door de leerkracht geregistreerd.
  • De resultaten van de niet-methode gebonden toetsen (IEP) worden opgeslagen in het bijbehorende leerlingvolgssysteem, parnassys en bewaard in de signaleringsmap.

In de groepen 1 en 2 volgen wij de kleuters door observaties en registreren de leerkrachten hun bevindingen op observatielijsten, die gebruikt worden om de ontwikkeling van de kinderen te volgen.

Tussentijdse resultaten worden besproken tijdens de bouwvergaderingen. Tweemaal per jaar vindt er een leerlingbespreking plaats aan de hand van de resultaten van de toetsen en de observaties. Bij deze bespreking zijn de leerkracht en de Intern Begeleider (IB’er) aanwezig. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het vervolgonderwijs van de leerlingen wordt in overleg met de ouders bepaald.     
Daarbij gebruiken we de volgende gegevens:
a.      de Plaatsingswijzer (toetsen uit groep 6,7 en 8 tellen mee)
b.      het oordeel van de leerkrachten (onderbouwing bij de Plaatsingswijzer)
c.      de wensen van leerling en ouders (binnen de kaders van de Plaatsingswijzer)
d.      resultaten centrale doorstroomtoets (als een soort van second opinion)  

De Plaatsingswijzer Het Primair en Voortgezet Onderwijs in Friesland hebben samen besloten om de advisering door de basisschool naar het vervolgonderwijs te baseren op de meerjarige ontwikkeling van de leerling, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de school. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling. De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst. De Toelatingscommissie van de school voor Voortgezet Onderwijs beslist over de plaatsing, na overleg met de basisschool.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogisch Kader School en Kinderopvang

1. Veiligheid en vertrouwen (welbevinden van het kind)

  • De leerlingen ervaren een liefdevolle en prettige sfeer waarbij voldoende vrijheid is om zich te kunnen ontwikkelen.
  • De leiding/leerkracht heeft op een positieve/respectvolle wijze persoonlijke aandacht en respect voor ieder kind.
  • Er is een schone en veilige omgeving met een duidelijke en overzichtelijke structuur.
  • Hulp bieden wanneer een leerling de situatie niet aan kan.
  • De leiding/leerkrachten onderhouden op regelmatige basis contacten rondom de leerling. Zij zijn toegankelijk voor de kinderen. 

2. Eigenheid van het kind (persoonlijke vaardigheden)

  • Alle emoties van het kind worden serieus genomen; een kind mag zichzelf zijn.
  • Er is ruimte voor eigen initiatieven en ideeën van het kind.
  • De leerlingen worden gestimuleerd in hun ontwikkeling; zij worden aangesproken op wat ze zelf kunnen en worden betrokken bij de dagelijkse gebeurtenissen.
  • Over elke leerling is in grote lijnen bekend, wat zijn/haar persoonlijke verleden, leefsituatie en sociaal – culturele achtergrond is.
  • Door leerlingen bewust te observeren wordt de eigenheid van het kind ontdekt.

3. Sociale vaardigheden

  • Door de ontmoeting met andere leerlingen worden sociale vaardigheden ontwikkeld. Zo leert een kind vriendschappen op te bouwen, zorg te dragen voor elkaar, samen te spelen en samen te delen.
  • De leerling leert om te gaan met conflicten, met regels en grenzen en wordt gestimuleerd ook de eigen grenzen aan te geven (weerbaarheid).
  • De leerling wordt gestimuleerd te communiceren door gevoelens te uiten; gedrag is bespreekbaar en wordt bespreekbaar gemaakt.
  • Leiding en leerkrachten leren leerlingen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor eigen handelen.  

4. Omgeving

  • De leerling leert omgaan met waarden en normen, waar mogelijk aanvullend op de opvoeding thuis. Hij/zij wordt gestimuleerd, gecorrigeerd en krijgt grenzen aangereikt.
  • Respect voor ieder mens, dier en aarde.
  • Er zijn duidelijke regels, afspraken en omgangsvormen. Deze worden consequent gehanteerd.
  • Er heerst een tolerant klimaat in de school; dit wordt bevorderd in woord en daad.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en vertrouwen
  • Eigenheid, jezelf durven zijn
  • Respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2013 kreeg de school het predicaat "Excellent". Belangrijk daarbij: maatwerk leveren, rekening houden met de verschillen in aanleg, tempo en interesse. De school biedt een goed en uitdagend onderwijsprogramma met extra's voor hoogbegaafde kinderen.

Website Excellente scholen

I
n de jaren daarna is blijvend ingezet op maatwerk en interesse. Ook wordt de kwaliteit van onderwijs en opbrengsten goed in de gaten gehouden en passen we het onderwijs continue aan omdat we hoge verwachtingen hebben voor alle leerlingen. 
Na 2013 zijn bij inspectiebezoeken of stichtingsbrede controles steeds "groen" gebleven. 

Terug naar boven