Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerling administratie systeem (Parnassys). Er worden regelmatig methode gebonden toetsen afgenomen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks (januari en juni) landelijk genormeerde toetsen van IEP op gebied van reken/wiskunde, spelling, begrijpend- en technisch lezen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Dit sluit aan bij onze visie: "Leer zoals je bent en ontdek je talent". Op basis van de gegevens uit deze toetsen wordt het leerstofaanbod en de aanpak op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd. De leerkracht krijgt samen met de leerling inzicht. Aan de hand van deze analyse en inzichten wordt het onderwijsplan passend gemaakt voor de volgende ontwikkelingsstap en wordt hiermee het eigenaarschap van de leerling vergroot.
In groep 8 van de basisschool krijgen de leerlingen het definitief schooladvies. Dit laat zien welke richting in het voortgezet onderwijs voor uw kind het meest geschikt is. Dit advies wordt door de groepsleerkrachten zorgvuldig en in samenwerking met de intern begeleider en directie samengesteld. Wij volgen daarvoor het onderstaande tijdpad:
- Eind groep 7 (tijdens het kind-ouder-leerkrachtgesprek in juni/juli) voorlichting over het vervolgonderwijs en een voorlopig schooladvies.
- Leerlingen maken in oktober/november de NIO toets en een drempelonderzoek.
- Leerlingen maken 4 en 5 februari de IEP doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Het advies voor uw kind komt tot stand in samenhang met de volgende gegevens:
- De schoolresultaten van uw kind.
- De sociale- en emotionele ontwikkeling en vaardigheden.
- De werkhouding, werkverzorging en motivatie.
- Zelfstandigheid en inzet.
- Mondelinge- en schriftelijke vaardigheden.
- Houding en gedrag t.o.v. klasgenoten en de leerkracht.
- Krijgt de leerling een hoger advies op de doorstroomtoets dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Dit alles gaat in goed overleg met de leerling en de ouder(s).
De groepsleerkracht van groep 8 zorgt in overleg met de Intern Begeleider voor de overdracht van informatie naar de Voortgezet Onderwijs scholen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
'Leer zoals je bent en ontdek je talent'
Respect: iedereen is welkom. Vanuit onze identiteit vinden wij het belangrijk dat je bij ons jezelf kunt zijn. Respect voor elkaars overtuiging, naar elkaar luisteren en nieuwsgierig zijn naar elkaar, maakt dat wij elkaar beter begrijpen. Door jezelf te kunnen zijn, zul je groeien.
Relatie: we bouwen relaties op met elkaar door (kind)gesprekken te voeren en oog voor elkaar te hebben. Oog voor elkaar hebben, betekent ook beseffen dat elk kind anders is en anders leert. Dat vraagt om aandacht en het geven van ruimte om jezelf te kunnen zijn.
Veiligheid: de basis voor goed functioneren op De Hoeksteen is veiligheid. We dragen zorg voor een goed pedagogisch klimaat, met duidelijke afspraken. De klas en de school zijn een oefenplaats voor actief burgerschap. Kinderen krijgen op school een stem, leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. We voelen ons verantwoordelijk voor elkaar en staan open voor verschillen. Een veilige omgeving creëer je samen!
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.