Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de eerste twee jaren wordt er thematisch gewerkt en leren de kinderen o.a. door spel. De groepsleerkracht zorgt voor een uitdagend aanbod voor ieder kind. Daarbij speelt de leerkracht zoveel mogelijk in op de belevingswereld van de kinderen. Er wordt projectmatig en thematisch gewerkt. Naast diverse activiteiten in de kring (voorlezen, muziek, spelvormen, gesprekken, enz.) wordt er gewerkt aan opdrachten en wordt er betekenisvol gespeeld in de speelhoeken in de klas. In de verschillende speel- en werkhoeken worden de kinderen uitgedaagd om te leren, samen te werken, te experimenteren en te ontwikkelen. De ervaringen die de kinderen in deze hoeken opdoen, worden besproken in de kring. De ontwikkeling van de kinderen wordt gedurende het jaar bijgehouden in een observatiesysteem.
Op De Hoeksteen willen we elke leerling laten uitstromen met een maximaal haalbaar niveau op het gebied van rekenen, taal, (begrijpend) lezen en spelling, zodat zij voldoende kennis en vaardigheden hebben om te starten op het voortgezet onderwijs.
Groep 3 en 4: Het lezen is een belangrijke ontwikkeling in deze groepen. Daarnaast maken ze kennis met rekenen, schrijven, spelling, taal en wereldoriëntatie.
Groep 5 t/m 7: In deze groepen worden de basisvaardigheden rekenen, taal, woordenschat en spelling verder uitgebouwd. De weektaak wordt steeds belangrijker en moet steeds zelfstandiger worden bijgehouden. Daarnaast leren de kinderen steeds meer over de wereld om zich heen via het vak wereldoriëntatie. Ook het maken van werkstukken en presentaties worden een onderdeel van het lesprogramma. Er wordt meer inzet, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid gevraagd met betrekking tot het eigen werk. Dit is een voorbereiding voor het voortgezet onderwijs.
Groep 8: Naast het vergroten van de basisvaardigheden staan in groep 8 het afscheid van de basisschool en de voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs centraal.
Engels horen en zien we overal. Ook jonge kinderen komen er al voortdurend mee in aanraking. Wij bieden de kinderen vanaf groep 1 wekelijks Engels aan m.b.v. de methode Take it Easy. De methode is gemaakt voor de Nederlandse markt en volledig British Engels. Take it easy helpt in te spelen op de taalgevoeligheid van de leerlingen met co-teachers, die de kinderen via het digibord met veel plezier meenemen door de lesstof.
Daarnaast besteden we tijd aan burgerschap die gericht is op persoons- en sociale ontwikkeling. Dat doen we met activiteiten vanuit de methode Leefstijl en creatieve activiteiten, zodat onze leerlingen kennis opdoen, vaardigheden ontwikkelen en de juiste houding mee krijgen om nu en later mee te kunnen doen in onze maatschappij. Wij stellen ons ten doel om het actief burgerschap en de sociale integratie van leerlingen te bevorderen. In schooljaar 2024-2025 zullen we oriënteren op een nieuwe methode voor Sociaal Emotionele ontwikkeling passend bij de visie van de school.
Digitale geletterdheid neemt in toenemende mate een belangrijke rol in in de maatschappij en in het alledaagse leven van de leerlingen. Digitale geletterdheid krijgt op De Hoeksteen daarom een duidelijke plek in ons onderwijs om onze leerlingen voor te bereiden op een maatschappij die ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en Computational thinking van hen verwacht.
Wij willen ons onderwijs optimaal afstemmen op kinderen met uiteenlopende pedagogische en didactische behoeften. Dit houdt in dat we sterke leerlingen uitdagen om op hun niveau te verdiepen, te verbreden of te versnellen. Kinderen die een grotere zorgbehoefte hebben op cognitief, sociaal-emotioneel of motorisch gebied krijgen ondersteuning die ze nodig hebben. Soms is dit nodig voor een individueel kind en soms gaat het om een groep kinderen. Door tijdig problemen te signaleren, kunnen we hulp bieden aan wie dat nodig heeft.
In ons ondersteuningsprofiel hebben wij beschreven welke ondersteuningsbehoefte wij als school wel en niet kunnen bieden en wat de leerkracht nodig heeft om de plek ook daadwerkelijk passend te kunnen maken voor het kind.
Wij kunnen:
- onderwijs bieden aan kinderen met een motorische beperking
- deels onderwijs bieden aan kinderen met een auditieve beperking.
- instructie aanbieden op verschillende niveaus
- wij hebben een specifiek programma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
- wij bieden een goede basis voor kinderen die extra behoefte hebben aan structuur
Ouder- en jeugdsteunpunt Passend Onderwijs
Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt van ons Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Waterland. Het is er om ouders te helpen en werkt onafhankelijk.
De onafhankelijke contactpersoon van het Samenwerkingsverband Waterland PO voor ouders is Martijn Ruigewaard.
Martijn is beschikbaar op maandag t/m donderdag van 8:30-12:30 en te bereiken op: 0299-783483 of [email protected]
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het inzetten van de expertise van onze specialisten in de school: specialist meer-en hoogbegaafdheid, specialist Rots en Water en taalspecialist, waarbij de PDCA cyclus wordt toegepast voor continue verbetering, om zo de kwaliteit van het onderwijs voor elk kind op De Hoeksteen te waarborgen.
We werken samen met de peuterspeelzalen in Landsmeer; Partou & Berend Botje