Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepen
In principe werken we vooral met homogene groepen op De Stap. Door teveel of te weinig leerlingen in een leerjaar kan het voorkomen dat we een combigroep formeren.
Bij de groepen 1/2 werken we daarentegen standaard met heterogene groepen.
Op bepaalde momenten werken we groepsdoorbroken. Dat houdt in dat we op bepaalde vakgebieden (bijvoorbeeld rekenen of begrijpend lezen) de leerlingen op basis van niveau indelen. De leerlingen volgen dan de instructieles die het beste aansluit bij hun onderwijsbehoefte. Na de les keren de leerlingen weer terug naar hun eigen groep (voor zover dat al niet het geval was).
Onderwijstijd
In totaal krijgen de leerlingen gedurende de acht jaar dat zij op de basisschool werken 7520 uur onderwijstijd aangeboden. Dat is 940 uur per jaar.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
In de kleutergroepen ligt het accent op de zintuiglijke en lichamelijke ontwikkeling en op de voorbereidende activiteiten voor de kennisgebieden rekenen en taal. Spel en expressie bieden de kinderen de gelegenheid om hun zintuiglijke, motorische en sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen, kennisgebieden af te tasten en ervaringen te leren uiten. Bij de jongste kleuters gaat het om een eerste verkenning, bij de oudste om het voorbereiden op het leren.
In de kleutergroepen werken we aan de hand van thema's. Uitgangspunt bij alle thema’s is het stimuleren van mondeling en schriftelijk taalgebruik. Op een speelse en betekenisvolle wijze leren de kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. Er is veel aandacht voor taalvorming, omdat dit de basis vormt voor veel ander leren.We werken in de kleutergroepen vanuit de kring. In de kring begint de schooldag en hierin keren de kinderen steeds weer terug. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt aan tafels en in de hoeken, die we aanpassen aan het thema om de kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Het goed beheersen van de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen is essentieel voor het goed functioneren in onze samenleving. Daarom besteden we dagelijks aandacht aan de vakken lezen, rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Daarnaast besteden we met name in de groepen 3, 4 en 5 veel aandacht aan technisch lezen. Het ontwikkelen van technische leesvaardigheid is van cruciaal belang voor begrijpend lezen. Daarnaast besteden we aandacht aan de wereld om ons heen. We bieden vakken en onderwerpen aan zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, creativiteit, expressie, burgerschapsvorming en sociale redzaamheid. We sluiten hierbij zoveel mogelijk aan bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de leerlingen en willen op deze wijze het beste uit de kinderen naar boven halen.
Het volgen van de ontwikkeling van een leerling
In de klas volgen de leerkrachten de ontwikkeling van de leerlingen. De leerkrachten observeren de dagelijkse praktijk, nemen geregeld methodetoetsen af en nemen periodiek Cito-toetsen af. De bevindingen en de resultaten hiervan worden vijf keer per jaar besproken met de intern begeleider. De bevindingen en vorderingen worden ook ingevoerd in het leerlingvolgsysteem. Wij beschikken daardoor over nauwkeurige, geobjectiveerde overzichten van de ontwikkeling van iedere leerling. Aan de hand van landelijke Cito-resultaten kunnen we bepalen of de prestaties van de leerlingen voldoende in lijn liggen met die van Nederlandse leeftijdsgenoten. Vervolgens bieden we leerstof aan die past bij de mogelijkheden van de groep en van de individuele leerlingen.
Speciale begeleiding
Het kan voorkomen dat een leerling om een bepaalde reden uit dreigt te vallen omdat er een specifiek leerprobleem en/of gedragsprobleem speelt. De leerkracht kan het initiatief nemen om een leerling in samenspraak met de IB-er aan te melden bij het Ondersteuningsteam (OT). We vragen ouders toestemming om een leerling in het OT te bespreken. Het OT bestaat in ieder geval altijd uit de leerkracht, de ouders, de directie, de IB-er en een onderwijsadviseur. Afhankelijk van de behoefte en/of al lopende interventies kunnen de ambulant medewerker, schoolmaatschappelijk werk en/of andere externe betrokkenen aanschuiven bij het OT. Soms is de probleemstelling namelijk dermate ingewikkeld dat we expertise van buitenaf nodig achten.
In samenspraak met het Samenwerkingsverband kan een arrangement opgesteld en aangevraagd worden. Dit betreft in principe een kortdurende interventie. Het ondersteuningsarrangement geeft antwoord op de vraag wat een leerling, de school en de ouders nodig hebben, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De voortgang van een arrangement wordt periodiek in het OT geëvalueerd en zo nodig bijgesteld en/of verlengd.
Als de ondersteuningsbehoefte buiten de mogelijkheid van de school valt, zal plaatsing op het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs aangevraagd worden. Dit vindt altijd plaats in overleg met ouders/verzorgers.
Hoe werkt het bij meer dan gemiddelde begaafdheid?
Voor leerlingen met een grote ontwikkelingsvoorsprong bieden wij extra stimulans en uitdaging. Wij zijn ons ervan bewust dat zij onderwijs nodig hebben dat aansluit bij hun leerbehoefte, tempo en leerstijl. Dit betekent dat de leerling minder aandacht besteedt aan het reguliere werk en uitdagender werk aangeboden krijgt. Wij werken met het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH) voor het herkennen en begeleiden van begaafde leerlingen in groep 1 tot en met groep 8. Een onafhankelijke toelatingscommissie bepaalt vervolgens of de door de school aangemelde leerling wordt toegelaten in de bovenschoolse plusklas Vostok. De leerlingen volgen daar één dagdeel onderwijs per week.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school wil graag een Nederlands als Tweede taal specialist laten opleiden.
OBS De Stap heeft de ambitie om een Integraal Kindcentrum te gaan vormen. Op dit moment werken wij dus nog niet samen met een kinderdagverblijf/VVE. In de toekomst verwachten wij dit wel te gaan doen.