Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Basisschool de Schatgraver zitten kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar, in de zogenaamde jaargroepen.
In het belang van de interne schoolorganisatie kunnen combinaties van verschillende jaargroepen voorkomen.
We onderscheiden de volgende jaargroepen:
- unit groepen 1 en groepen 2
- unit groepen 3 en groepen 4
- unit groepen 5 en groepen 6
- unit groepen 7 en groepen 8
Binnen deze units vinden er onderwijsinhoudelijke afstemmingen plaats.De groepsleerkracht is voor kinderen en ouders het eerste aanspreekpunt. Leerkrachten kunnen altijd advies inwinnen bij specialisten/ ondersteuningsteam/ intern begeleiding aangaande onderwijsvraagstukken op didactisch of pedagogisch gebied.
In de kleuterbouw werken we vanuit thema’s die aansluiten bij belangstelling van het kind. Dit kunnen thema’s zijn als seizoenen, feesten, bouwen. Deze zijn gekoppeld aan de doelen van het Digikeuzebord.
Vanaf groep 3 werken we methodisch waarbij leerdoelen centraal staan. Deze leerdoelen worden thematisch ondersteund om de overgang van de groepen 2 naar 3 vloeiend te laten verlopen. Vanuit differentiatie sluiten we aan bij de ontwikkeling van het kind.
We gaan uit van een lessentabel van 20½ uur voor groep 1 per week, 25 uur per week voor de groepen 2 t/m 4 en van 26 uur per week voor de groepen 5 t/m 8. De nadruk ligt op rekenen, taal, spelling, technisch en begrijpend lezen.
In de groepen 1 en 2 wordt thematisch en vakgeïntegreerd gewerkt, waardoor er gedurende de dag altijd aan meerdere onderdelen wordt gewerkt. O.a. taal-rekenaanbod tijdens de spelmomenten.
Als school leggen wij duidelijke accenten bij rekenen en taal / lezen. Vanuit het belang van deze vakgebieden, maar zeker ook gezien onze aandacht voor basisvaardigheden op school. Kijken naar wat een groep of enkele leerlingen nodig hebben in aanbod maakt het mogelijk dat beschreven uren kunnen variëren per jaargroep. Dit gebeurt dan altijd na grondige analyse op leerling-, groeps- of schoolniveau aan de hand van gegevens met als doel om maximaal aan te sluiten bij de behoeftes van de leerlingen. Dit is dan zichtbaar in onze groeps- en leerlingadministratie.
In de groepen 3 wordt lezen, spelling en taal niet los aangeboden, vandaar dat hier alleen uren bij lezen zijn ingevuld.
Met wereldoriëntatie worden alle wereldoriënterende- maar ook kunstzinnige-, culturele-, technische- en creatieve onderwijsactiviteiten bedoeld. Deels vallen deze activiteiten onder wereldoriëntatie maar in de TSO is hier ook aandacht voor.
Op onze school genieten alle leerlingen van 15 minuten ochtendpauze. In de middag hebben de kinderen 30 minuten om schoollunch te nuttigen in de klas en daarnaast is er op alle dagen, behalve de woensdag, een uur TSO ingepland waarin de kinderen ook met sport-, spel, en culturele activiteiten bezig zijn.
Zoals u in onze schoolgids heeft kunnen lezen werken wij met een ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit leerkrachten die een bijscholing/ nascholing of een aanvullende masteropleiding hebben gevolgd op een specifiek vakgebied of zij hebben aansturende taken binnen een leerteam in school. Zij hebben regelmatig gezamenlijk overleg, in de vorm van intervisie, aangaande leerlingbegeleiding of schoolontwikkeling.
De volgende collega’s maken deel uit van het ondersteuningsteam:
- Anja Bladt intern begeleider groep 1 t/m 4 master specialisatie taal- en leesontwikkeling
- Linda Weyden intern begeleider groep 5 t/m 8
- Melissa Paulzen master specialisatie gedrag/ sociaal emotionele ontwikkeling
- Loes Stegerhoek leerteamvoorzitter rekenen
- Chantal Wilms leerteamvoorzitter rekenen
- Nathalie Scholtes master specialisatie taal- en leesontwikkeling
- Agnes Bemelmans specialisatie motorische ontwikkeling
- Mirella Cremers specialisatie meer- en hoogbegaafdheid
- Kim Brandts master jonge kind/vve coördinator
- Danique Offermans master jonge kind
- Rianne Delamboy leerteamvoorzitter 4x Wijzer
- Barbara Colson ondersteunend leerteamvoorzitter
- Linda Virdis directeur
Door te werken op deze wijze, willen wij de kwaliteiten van collegae meer tot hun recht laten komen. Zoveel leerkrachten met specifieke verschillende deskundigheden is een unieke situatie. Met de kennis en vaardigheden van deze mensen hopen wij maximaal aan te sluiten bij debehoeftes van kinderen en zo Passend Onderwijs steeds beter mogelijk te maken.
Een aantal van bovenstaande leerkrachten is op verschillende dag(delen) vrijgeroosterd van groepstaken om specifiek met deze ambulante taken aan de slag te kunnen gaan. De kwaliteiten van deze collegae worden daarmee niet alleen voor hun eigen groep ingezet maar dus breed, waar de noodzaak of behoefte ligt. Dit kan zijn voor overleg, leerling-observaties, coaching en ondersteuning van collegae, afnemen van diagnostische onderzoeken om hulpvragen van kinderen vast te stellen,gesprekken met ouders etc.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie is om de komende schooljaren de samenwerking met schoolmaatschappelijk werk te intensiveren.
Met ingang van schooljaar 2023 -2024 maakt de Schatgraver deel uit van een pilot waarbij de externe/ ambulante begeleiding meer op school zal plaatsvinden. Dit heeft er mede voor gezorgd dat wij in schooljaar 2023-2024 meer uren hebben toegewezen voor schoolmaatschappelijk werk. SMW zal twee dagen aan school verbonden zijn. Zij functioneert als vraagbaak, toeleider van school naar gemeente (JenS) en ondersteuning bij specifieke casussen en zorgvragen. Dit zorgt ervoor dat wij als school beter kunnen inspelen op individuele behoeften en begeleiding van zorgtrajecten als integraal team. Het verstevigen en uitwerken van school en SMW is een belangrijk stuk in onze proces van continu verbeteren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.