Basisschool De Schatgraver

Pastoor Schattenstraat 25 6372 JA Landgraaf

  • Schoolfoto van Basisschool De Schatgraver
  • Schoolfoto van Basisschool De Schatgraver
  • Schoolfoto van Basisschool De Schatgraver
  • Schoolfoto van Basisschool De Schatgraver
  • Schoolfoto van Basisschool De Schatgraver

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe doet mijn kind het op school? U behoort ongetwijfeld tot de ouders die zich dat dikwijls afvragen. Terecht gaat u ervan uit dat de leerresultaten belangrijk zijn. Het is een middel om per groep en per kind te bekijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces verloopt. Het geeft de leerkracht extra houvast om te beoordelen of de leerstof goed wordt verwerkt en of er veranderingen nodig zijn in de manier en het tempo van lesgeven. Het is ook nodig om te bekijken of leerlingen extra of speciale aandacht of hulp nodig hebben en zo ja, op welke punten. Van uw kant kunt u ons helpen door regelmatig te vragen naar de resultaten van uw kind en hierover met de groepsleerkracht te praten. De resultaten van ons onderwijs kunnen afgelezen worden uit o.a: 

* De groepen 1 en 2 werken met het Digikeuzebord om de didactische en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te kunnen monitoren. Er wordt hier geen gebruik gemaakt van toetsen.

* vanaf groep 4 werken we met de digitale verwerkingssoftware van Snappet. Deze tool maakt iedere les inzichtelijk welke kinderen het lesdoel beheersen en wie niet. Dit gebruikt de leerkracht voor het vormgeven van zijn of haar onderwijs. Ook worden via snappet digitale toetsen afgenomen.

* methodegebonden toetsen. Na ieder afgerond stuk leerstof krijgen de kinderen een toets, waaruit blijkt of de leerling de getoetste leerstof beheerst. De groepsresultaten geven de leerkracht de mogelijkheid een stukje leerstof dat de groep nog niet voldoende beheerst opnieuw te behandelen. Toetsen komen vrijwel bij alle vakken aan bod. Deze toetsen zijn ook de input voor het opstellen van een rapport.

* de niet-methodegebonden toetsresultaten van ons leerlingvolgsysteem. Wij maken met ingang van schooljaar 2023/2024 gebruik van Cito Leerling in Beeld (Cito LiB). Het is belangrijk dat leerkrachten uit de toetsen kunnen aflezen of individuele kinderen zich blijven ontwikkelen. Het ene kind vordert sneller dan het ander; dat is een gegeven. Bij de Cito LiB toetsen wordt ook zichtbaar hoe een leerling of een groep leerlingen scoort afgezet tegen een landelijk gemiddelde. U, als ouder hebt te allen tijde recht op inzage in de gegevens van uw kind(eren). De leerkracht / intern begeleider is dan ook bereid voor u een uitdraai te maken uit de geautomatiseerde computerbestanden en deze met u te bespreken en daar waar nodig toe te lichten. De behaalde scores uit het leerlingvolgsysteem ziet u ook terug op het rapport. Toetsen uit het leerlingvolgsysteem die bijvoorbeeld worden afgenomen zijn, rekenen, rekenen basisbewerkingen, taalverzorging, begrijpend lezen, D.M.T. en AVI (technisch lezen). Binnen school zijn er interne afspraken op welke manier en in welke periode deze toetsen worden afgenomen. Deze afspraken staan beschreven in een intern beleidsplan  t.a.v. de zorg. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd. Er wordt gekeken naar de resultaten van individuele leerlingen, naar de resultaten van een hele groep en naar de resultaten op schoolniveau.

* We monitoren de sociaal emotionele ontwikkeling met behulp van Cito LiB sociaal-emotioneel (groep 3 t/m 8).

* Observaties vanuit leerkracht: Uiteraard zijn niet alleen cijfers of resultaten leidend. De leerkracht van uw kind ziet uw kind vaak en langere tijd. Hierin zal hij/ zij ook letten op werkhouding, taakinitiatie, gedrag, omgang met anderen en welbevinden. 

Aan de hand van de resultaten wordt er kritisch nagedacht over ons onderwijsaanbod. We gebruiken Parnassys als administratiesysteem waarin we vastleggen welke keuzes we maken in ons onderwijsaanbod op individueel-, groeps- en schoolniveau.

Tussenresultaten zijn regelmatig onderwerp van gesprek tussen collegae van duo -groepen, gesprekken met IB'ers, tijdens MT-overleg of in het ondersteuningsteam. Dit alles om vanuit deze data te komen tot goed en passend onderwijsaanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze 52 schoolverlaters van groep 8 gaan naar de volgende scholen van het voortgezet onderwijs. 

Eijkhagen college, Landgraaf 55,8%
Brandenberg college, Landgraaf 11,5%
Bernardinus college, Heerlen 9,6%
Sintermeerten college, Heerlen 7,7%
Vrije school 3,8%
Yuverta college, Heerlen 3,8%
Compass 1,9%
Praktijkschool 1,9%
Stella Maris 1,9%

Van deze kinderen gaat:
0% naar VMBO BL                                                               
3,8% naar VMBO BL t/m KL                                                  
7,7% naar VMBO KL                                                                                                                                                                       
5,8% naar VMBO KL t/m TL                                                  
7,7% naar VMBO TL                                          
15,4% naar VMBO TL t/m Havo                           
7,7% naar Havo                                                       
23,1% naar Havo t/m VWO                                                  
25% naar VWO / gymnasium                                           
2,3% naar praktijkonderwijs     

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen de Schatgraver hechten wij veel waarde aan de sociaal- emotionele ontwikkeling. Respectvolle en sociale omgang met jezelf, de ander en je omgeving vraagt van kinderen een breed scala aan sociaal emotionele competenties. Om kinderen deze vaardigheden te kunnen bijbrengen is het belangrijk om hier aandacht aan te schenken. Op de Schatgraver gebruiken wij de methode "Goed gedaan!" als lesmethode voor de sociaal - emotionele ontwikkeling. Daarnaast maken wij ook gebruik van de (digitale) lesmethode "kriebels in je buik" waarin identiteitsontplooiing, diversiteit en solidariteit veel aandacht krijgen. 

Hiernaast besteden wij aan het begin van het jaar veel aandacht aan de gouden weken.  Dit met als doel om de groepsdynamiek na de (zomer)vakantie te versterken. Relatie voor ontwikkeling. Uiteraard heeft groepsdynamiek het hele jaar onze aandacht. In de groepen is er aandacht voor zichtbare groepsregels. Groepsregels die samen met leerlingen zijn opgesteld en positief zijn geformuleerd. Ook hebben wij duidelijke schoolregels vastgesteld. Wij werken hierin vanuit de kernwaardes vertrouwen, respect en betrokkenheid. 

Om de harde data te meten rondom de sociale opbrengsten maken wij gebruik van Cito Leerling in Beeld. Hierover leest u meer bij werkwijze t.a.v. sociale opbrengsten. Niet alle opbrengsten zijn meetbaar. Via ons onderwijs onze gekozen onderwijsinhoud ( zeker in relatie tot Burgerschap) en ons dagelijks handelen in de klas, bereiden wij onze leerlingen zo goed mogelijk voor op hun plek in de maatschappij. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • HARTelijk
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het bestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. Voor onderwijsstichting MOVARE heeft dit onderzoek begin 2023 plaatsgevonden. De rapportage is terug te vinden in de bijlage. 

Het laatste inspectiebezoek op schoolniveau heeft plaatsgevonden in schooljaar 2019-2020. Het thema van dat onderzoek was het didactisch handelen op onze school. Daarin ging het vooral om de kwaliteit van de lessen en de wijze waarop wij ons als school daarin verbeteren.In de klassenbezoeken die de inspectie aflegde was specifieke aandacht voor betrokkenheid, taakgerichtheid en feedback. Deze elementen waren in alle afgelegde klasbezoeken zichtbaar. Daar zijn wij als school heel trots op. Ook het adequaat werken aan een leerdoel en werken op niveau waren goed zichtbaar. 

Natuurlijk liggen er ook nog genoeg ambities voor de komende jaren, zoals beschreven in ons schoolplan 2023-2027, ook op didactisch vlak. Voorbeelden daarin zijn: Het ontwerpen en geven van goede lessen volgens het EDI model. Ook het herijken, bijstellen van onze visie ten aanzien van meer-en hoogbegaafdheid om zo te proberen nog meer leerlingen te laten profiteren van het juiste en uitdagende onderwijsaanbod. 

Terug naar boven