Op welke manier worden ouders betrokken bij deze school?
Vanuit ons verdiepend visietraject "relatie, competentie en autonomie", investeren wij naast de relatie leerling-leerling en leerling-leerkracht ook in de relatie ouder-leerkracht. Relatie is het vertrekpunt van ons dagelijks handelen. Wij willen graag dat alle ouders betrokken zijn, als het gaat om de ontwikkeling van het kind: samen op weg naar full partnerschap.
Ouderbetrokkenheid.
Het afgelopen schooljaar, schooljaar 2019-2020, hebben in alle groepen kind-oudergesprekken plaatsgevonden, waarbij we samen met het kind de voortgang in ontwikkeling presenteerden. Ook hebben de kind-oudergesprekken en de wijze waarop we samen met de kinderen gaan rapporteren over kennis, vaardigheid, talent en groei, een andere opzet gekregen. Het begin van het schooljaar zal in het teken staan van start-/kennismakingsgesprekken. Kennismaken met elkaar, afspraken maken, verwachtingen uitspreken, vragen stellen en doelen met elkaar afstemmen voor het betreffende schooljaar zullen de leidraad vormen voor dit gesprek. Wij zien een startgesprek als basis voor een goede samenwerking gedurende het schooljaar. In de periode voor de kerstvakantie zullen de kinderen hun eerste rapportfolio mee naar huis krijgen. Indien nodig zal er op initiatief van de leerkracht of op verzoek van de ouder een gesprek plaatsvinden. Vervolgens vinden in de periode maart/april voortgangsgesprekken plaats voor alle kinderen en ouders. De kinderen krijgen hun tweede rapportfolio mee naar huis. Voor de groepen 8 zal dit een adviesgesprek zijn in de maand februari. In de periode juni/juli zal de eindrapportage plaatsvinden. De kinderen krijgen het rapportfolio mee naar huis. Indien nodig zal er op initiatief van de leerkracht of op verzoek van de ouder een gesprek plaatsvinden. Wij zullen ook aandacht besteden aan de bevindingen van de kinderen-ouders en leerkrachten, bij deze vorm van educatief partnerschap. Over de wijze waarop wij dit doen, worden jullie nog geïnformeerd.
Ouderparticipatie.
Naast partnerschap steken wij ook in op ouderparticipatie. Ouders die willen helpen en ondersteunen bij het onderwijsleerproces, kunnen dit aangeven bij de groepsleerkracht. Voor een groot deel van onze buitenschoolse activiteiten, zijn wij aangewezen op ondersteuning van ouders. Wij zijn vooral afhankelijk van hulp bij vervoer.
Samen vieren.
Bij een goede samenwerking hoort ook het vieren van successen en feesten. Wij doen dit middels de presentaties van onze kinderen, maar ook door het betrekken van de ouders bij onze projecten, vieringen en feesten.
Medezeggenschapsraad en ouderraad.
Er is een nauwe samenwerking met de MR en OR van onze school. Samen willen we ertoe bijdragen dat OBS de Speurneus een school is voor alle kinderen, waar kinderen tot groei kunnen komen in een plezierige, veilige, educatieve en creatieve leeromgeving. Hierbij staat de belangenbehartiging van kinderen, ouders en personeel centraal. Voor meer informatie over de MR en OR verwijzen graag naar het informatie deel van de schoolkalender en naar onze site.