Openbare Basisschool De Speurneus

Haaselt 3 6374 NJ Landgraaf

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets

Als eindtoets maken we al een aantal jaren gebruik van de toets ROUTE 8. De eindtoets ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van het kind meet. De ROUTE 8 eindtoets geeft een advies richting voortgezet onderwijs en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn. De toets wordt digitaal afgenomen en de afname neemt ongeveer één dagdeel in beslag. 

Het schooladvies

De leerkracht geeft het schooladvies vóór 1 maart. Dit advies is leidend voor de plaatsing van het kind in het voortgezet onderwijs. Dit betekent dat de middelbare school het kind toelaat op basis van het schooladvies. De uitslag van de eindtoets is slechts een tweede objectief gegeven. Het document waarin wij de procedure PO-VO (Primair Onderwijs-Voortgezet Onderwijs) hebben omschreven is te vinden op onze schoolwebsite.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij nemen twee keer per jaar het LOVS van CITO af, om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen.

  • Bij de kleuters brengen we de ontwikkeling in beeld middels het observatie- en registratie systeem: "Kijk". Daarnaast wordt er in groep 2 gebruik gemaakt van de afname kleutertaken, de signaleringslijst dyslexieprotocol en een screening beginnende geletterdheid.
  • Vanaf groep 3 zijn dit de toetsen: rekenen en wiskunde, lezen, woordenschat, begrijpend lezen en spelling.
  • Vanaf groep 5 komt daar de toets studievaardigheden bij.
  • In groep 7-8 komt daar de toets spelling werkwoorden bij.
  • Om de sociale ontwikkeling en welbevinden in beeld te krijgen, nemen we vanaf groep 3 de Viseon af; voor de kleuters gebruiken wij het observatie/registratie instrument "Kijk".

Een keer per jaar nemen we in de groepen 4, 5 en 6 de NSCCT af. NSCCT staat voor Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. De test meet het leervermogen van de leerling. Niet de op school verworven kennis wordt gemeten, maar juist de capaciteiten die het kind van zichzelf al heeft. Als school willen wij los van de schoolse prestaties die het kind levert ook graag een objectief beeld krijgen van de niet-schoolse capaciteiten van het kind. We willen weten wat het leervermogen is, hoe goed het kind zowel op als buiten school om kan leren, zodat we beter in staat zijn om uit elk kind te halen wat erin zit.

Na elke afname vindt er een groepsbespreking plaats en passen we de leerling/groepsaanpak aan op basis van de resultaten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn trots op het predicaat "gezonde school" toegespitst op het thema "relaties".

In onze groepen wordt aandacht besteed aan de domeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie.

  • Kwalificatie:  het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen die kinderen in staat stellen op een bepaalde manier te handelen. Bij kwalificatie gaat het erom dat leerlingen zich kennis, vaardigheden en competenties die passen bij de ontwikkeling eigen maken die nodig zijn voor het kunnen participeren in de groep. De werkwijze die nodig is bij het portfolio leren bevordert deze kwalificatie. Kinderen leren omgaan met verschillen, leerroutes en leerstijlen.
  • Socialisatie:  betrokkenheid en relatie staat voorop. Er wordt een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid om bewust de keuze te maken om te participeren. Het kind wordt uitgenodigd zich niet alleen aan te passen, maar ook kritisch naar de groep te kijken en mede vorm te geven. Wij zien het als onze taak om kinderen te leren respectvol met verschillen om te gaan en te leren wat ons met elkaar verbindt. Dit zal het leerplezier bij het kind en in de groep bevorderen.
  • Subjectivatie: het kind leert autonomie en verantwoordelijkheid ontdekken, als het daartoe de kans krijgt. Het is belangrijk dat de leerkracht  een leeromgeving creëert, waar het kind de ruimte krijgt om te ontdekken, zichzelf te vormen in samenwerking met medeleerlingen. Interactie met anderen is van belang om te ontdekken wie je bent en hoe je met anderen om wil gaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kwalificatie
  • Socialisatie
  • Subjectificatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven