Openbare Basisschool De Speurneus

Haaselt 3 6374 NJ Landgraaf

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Speurneus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging wordt geregeld via een vervangerspool, waarvan de drie buurtscholen gebruik maken. Als er geen vervangers beschikbaar zijn volgen wij het protocol van MOVARE. Het komt helaas regelmatig voor dat de betreffende afwezige collega niet vervangen kan worden. Op zo'n moment zijn we genoodzaakt om intern een oplossing te zoeken. De directie volgt dan de richtlijnen vanuit het protocol van MOVARE.

1. Binnen de schoolorganisatie wordt naar een alternatief gezocht;

2. De kinderen worden over de andere groepen verdeeld;     

3. Indien de 3e dag ook nog geen vervanger beschikbaar is, worden de ouders tijdig ingelicht en blijven de kinderen thuis. 

4. In het geval van een crisis rondom een vervanging, sturen we elke dag een andere groep naar huis.

De ouders worden tijdig ingelicht. Tijdens de coronapandemie is dit enkele keren voorgekomen. De stappen 3 en 4 hebben we echter afgelopen schooljaar niet hoeven te nemen. Via ons digitale communicatiemiddel Parro kunnen we alle ouders binnen vijf minuten bereiken en op de hoogte brengen van belangrijk nieuws.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leertijd per vakgebied is een richtlijn.De leerkracht kan de leertijd desgewenst aanpassen als de onderwijsbehoefte van het kind/de groep hierom vraagt. 


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We willen zoveel mogelijk kinderen thuis-nabij onderwijs bieden. We kunnen vooral kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van lezen en spelling en rekenen goed helpen. We zijn binnen onze schoolontwikkeling ook al goed op weg om aan te sluiten bij de behoeften van kinderen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van gedrag en hun executieve functies. Een goed pedagogisch klimaat helpt ons daarbij. Wij investeren in relatie en kindgesprekken. We reflecteren samen met het kind en de ouders op de ontwikkeling van het kind. Ons basisaanbod is passend en is op orde. Waar nodig passen we de leertijd en lesstof aan en werken we met digitale ondersteuning. Dit geldt ook voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Onze school heeft veel aandacht voor leren leren en verdiept zich in opdrachten vanuit de hogere denkorden. Er is een beperkt aantal kinderen dat vanaf groep 6 aan een aparte leerlijn werkt. Ons streven is om kinderen zo lang mogelijk mee te nemen met de leerlijn van de groep. We laten kinderen zolang mogelijk profiteren van de groepsinstructie. Binnen ons nieuwe onderwijsconcept waarbij kinderen ontwikkelingsgericht leren is ons onderwijs bij uitstek passend.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften nog beter te kunnen begeleiden zetten we in op extra ondersteuning door onze Intern Begeleiders in de vorm van coaching van leerkrachten. Daarnaast hebben naast externe specialisten (logopedie, ergotherapie, schoolmaatschappelijk werk e.d.) ook een aparte RT'er.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds het schooljaar 2019-2020 wordt en de groepen 1-2 van OBS de Speurneus gewerkt met het VVE-programma Speelplezier. Alle leerkrachten en pedagogisch medewerkers zijn geschoold in het werken met deze methodiek. Tussen peuterspeelzaal en de leerkrachten van de groepen 1-2 vindt er afstemming plaats en wordt ondermeer vorm gegeven aan een zogenaamde 'warme overdracht'. Met de collega's van peuterspeelzaal De Rakkertjes vormen we een VVE-koppel.

Bij de signalering van taalproblemen maken zowel de peuterspeelzaal als OBS de Speurneus gebruik van de expertise van dezelfde logopediste. De meeste kinderen van onze school hebben in hun voorschoolse periode een peuterspeelzaal bezocht of een kinderdagverblijf. Onderdeel van de warme overdracht is om de overgang van peuteropvang naar basisschool goed voor te bereiden en te kijken of er specifieke zorg voor het kind nodig is. Indien wij in overleg concluderen dat de noodzakelijke zorg niet in het VVE-koppel kan worden geboden, verwijzen wij vaak naar de startklas in de gemeente Landgraaf.

In Parkstad kunnen kinderen uit de voor- en vroeg schoolse fase tijdelijk geplaatst worden in een startklas. Kinderen die meer ondersteuningsbehoeften hebben kunnen door een observatieperiode in een startklas gericht in beeld gebracht worden.  De meerwaarde en kracht ligt in het integreren van onderwijsondersteuning en gemeentelijke ondersteuning. De startklas kent een kleine groepsgrootte. De verblijfsduur is afhankelijk van de ontwikkeling die een kind laat zien. Dat kan variëren tussen een paar maanden tot maximaal 1 jaar. De kinderen stromen uit naar een reguliere thuisnabije basisschool, waardoor onderwijsachterstanden worden voorkomen c.q. worden verminderd.


Terug naar boven