Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De leertijd per vakgebied is een richtlijn.De leerkracht kan de leertijd desgewenst aanpassen als de onderwijsbehoefte van het kind/de groep hierom vraagt.
We willen zoveel mogelijk kinderen thuis-nabij onderwijs bieden. We kunnen vooral kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van lezen en spelling en rekenen goed helpen. We zijn binnen onze schoolontwikkeling ook al goed op weg om aan te sluiten bij de behoeften van kinderen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van gedrag en hun executieve functies. Een goed pedagogisch klimaat helpt ons daarbij. Wij investeren in relatie en kindgesprekken. We reflecteren samen met het kind en de ouders op de ontwikkeling van het kind. Ons basisaanbod is passend en is op orde. Waar nodig passen we de leertijd en lesstof aan en werken we met digitale ondersteuning. Dit geldt ook voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Onze school heeft veel aandacht voor leren leren en verdiept zich in opdrachten vanuit de hogere denkorden. Er is een beperkt aantal kinderen dat vanaf groep 6 aan een aparte leerlijn werkt. Ons streven is om kinderen zo lang mogelijk mee te nemen met de leerlijn van de groep. We laten kinderen zolang mogelijk profiteren van de groepsinstructie. Binnen ons nieuwe onderwijsconcept waarbij kinderen ontwikkelingsgericht leren is ons onderwijs bij uitstek passend.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften nog beter te kunnen begeleiden zetten we in op extra ondersteuning door onze Intern Begeleiders in de vorm van coaching van leerkrachten. Daarnaast hebben naast externe specialisten (logopedie, ergotherapie, schoolmaatschappelijk werk e.d.) ook een aparte RT'er.
Sinds het schooljaar 2019-2020 wordt en de groepen 1-2 van OBS de Speurneus gewerkt met het VVE-programma Speelplezier. Alle leerkrachten en pedagogisch medewerkers zijn geschoold in het werken met deze methodiek. Tussen peuterspeelzaal en de leerkrachten van de groepen 1-2 vindt er afstemming plaats en wordt ondermeer vorm gegeven aan een zogenaamde 'warme overdracht'. Met de collega's van peuterspeelzaal De Rakkertjes vormen we een VVE-koppel.
Bij de signalering van taalproblemen maken zowel de peuterspeelzaal als OBS de Speurneus gebruik van de expertise van dezelfde logopediste. De meeste kinderen van onze school hebben in hun voorschoolse periode een peuterspeelzaal bezocht of een kinderdagverblijf. Onderdeel van de warme overdracht is om de overgang van peuteropvang naar basisschool goed voor te bereiden en te kijken of er specifieke zorg voor het kind nodig is. Indien wij in overleg concluderen dat de noodzakelijke zorg niet in het VVE-koppel kan worden geboden, verwijzen wij vaak naar de startklas in de gemeente Landgraaf.
In Parkstad kunnen kinderen uit de voor- en vroeg schoolse fase tijdelijk geplaatst worden in een startklas. Kinderen die meer ondersteuningsbehoeften hebben kunnen door een observatieperiode in een startklas gericht in beeld gebracht worden. De meerwaarde en kracht ligt in het integreren van onderwijsondersteuning en gemeentelijke ondersteuning. De startklas kent een kleine groepsgrootte. De verblijfsduur is afhankelijk van de ontwikkeling die een kind laat zien. Dat kan variëren tussen een paar maanden tot maximaal 1 jaar. De kinderen stromen uit naar een reguliere thuisnabije basisschool, waardoor onderwijsachterstanden worden voorkomen c.q. worden verminderd.