Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Dit doen we bij de kleuters middels het leerlingvolgsysteem van Mijn Kleutergroep. Mijn Kleutergroep is een digitaal systeem waarin de leerling observaties, voortgang en rapporten verwerkt worden. Middels dagelijks observeren, monitort de kleuterleerkracht of een leerling de SLO doelen beheerst. Ziet zij dat deze leerling het betreffende doel beheerst, wordt er gezocht naar een uitdagender doel, passend bij zijn of haar ontwikkeling.
Sinds schooljaar 2022-2023 wordt er van groep 3 t/m 8 gewerkt met IEP-LVS. Het leerlingvolgsysteem van IEP past goed bij onze visie op onderwijs. IEP stelt: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar uw kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart.
Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen:
- Taalverzorging
- Rekenen
- Technisch lezen
- Begrijpend Lezen
- Hart en handen (1 x per jaar)Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. N.a.v. de resultaten kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen.
Op KC De Ruimte worden vanaf begin groep 7 de mogelijkheden voor het VO besproken. Dat doen we met de kinderen en de ouders.
We noemen dat een prognosegesprek.Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies. Begin groep 8 wordt dit advies geëvalueerd. In januari/februari ontvangen de leerlingen hun definitieve advies. N.a.v. de resultaten van de eindtoets in april, kan er een heroverweging plaatsvinden.
Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben t.a.t. inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school is een kanjerschool.
Via de Kanjertraining richten we ons op de fundamentele waarden, zoals liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Kinderen verlangen ernaar een goed mens te zijn.Uitgangspunt is: "Durf te leven, hou van het leven! Durf blij te zijn."
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.