Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De indeling van het aantal uren is een leidraad. Wij stemmen af op de behoefte van de groep(en).
Bij het werken met ontwikkelingsmaterialen en in de hoeken zijn de vakken taal en rekenen en wereldoriëntatie geïntegreerd, evenals ontwikkeling van de fijne en grove motoriek.
Bewegingsonderwijs gebeurt in de gymzaal, speelzaal en op het plein. Bij het buiten spelen worden ook diverse vaardigheden geoefend en ervaringen opgedaan.
Ons kleuteronderwijs is projectmatig en gericht op de ontwikkeling van de verschillende doelen.
Onder lezen verstaan wij zowel technisch, begrijpend als studerend lezen, evenals voorlezen.
Taal zijn de taal- & woordenschatlessen uit de taalmethode. Onder taalonderwijs vallen ook de spellinglessen.
Als KWINK-school vinden wij de aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling dusdanig belangrijk dat we daar ook gemiddeld een half uur per week aan besteden.
Burgerschap wordt gegeven in een kringactiviteit.
Ons onderwijs- en ondersteuningsconcept en- structuur
Op onze school hanteren we een leerstofjaarklassensysteem. We geven per groep gedifferentieerd les aan maximaal drie subgroepen: een basisgroep, een groepje met leerlingen die meer uitdaging nodig hebben en een groepje met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (taal en/of rekenen). In bepaalde gevallen krijgt een kind een eigen leerlijn of werkt een kind vanuit een speciaal programma in combinatie met een arrangement. De verlengde en extra instructie wordt in beginsel in de groep door de leraar zelf verzorgd. In overleg met de IB-er kan RT ingeschakeld worden. Afhankelijk van het overleg wordt de RT in of buiten de groep gegeven. Daarnaast wordt extra ondersteuning gegeven door de onderwijsassistent of een externe professional bij leerlingen met een arrangement.
Schoolmaatschappelijk werk
Vanuit Kwadraad is er op elke school in de Krimpenerwaard schoolmaatschappelijk werk aanwezig. Heeft u vragen of zorgen om uw kind bijvoorbeeld omdat uw kind wordt gepest, u als ouders gaat scheiden of gescheiden bent, uw kind met tegenzin naar school gaat, uw kind vaak boos is of u als ouder vragen heeft rondom de opvoeding, dan kunt u hiervoor bij het schoolmaatschappelijk werk terecht. Kortom alle vragen op sociaal-emotioneel gebied.
U kunt zich aanmelden via de intern begeleider. Vervolgens volgt er een intakegesprek met de schoolmaatschappelijk werker en u als ouder en bespreken we de situatie en wat het (school)maatschappelijk werk hierin kan betekenen. Hieruit kan het schoolmaatschappelijk werk individuele ondersteuning bieden. De schoolmaatschappelijk werker haalt kinderen tijdens schooltijd uit de klas voor een gesprekje.
Daarnaast verzorgt Kwadraad trainingen, zoals een weerbaarheidstraining (Rots en Water), faalangsttraining en een KIES (Kinderen In Echtscheiding Situaties) groep. Op de site van Kwadraad kunt u hier meer informatie over vinden en kunt u zien wanneer de eerst volgende training gaat starten.
Op de Prinses Ireneschool zijn Harriët Gargoskij en Jeske Gelderblom de schoolmaatschappelijk werkers. Voor vragen zijn zij op woensdag aanwezig op school. Verder is Harriët telefonisch bereikbaar op het nummer 06-14350149 of via de mail: [email protected] en Jeske bereikbaar op telefoonnummer: 06-38292909 of via de mail: [email protected]Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren zetten wij ons hoogbegaafdheid onderwijs verder op de kaart. Onze aandacht gaat uit naar de doorgaande lijn in het aanbod vanaf groep 1. Het beleidsplan is onlangs herschreven.
In schooljaar 2024-2025 starten wij met het implementeren van een nieuwe sociaal emotionele methode: Kwink.
Dit schooljaar starten wij met het gebruik maken van het online programma 'Letterster' onder begeleiding van een RT'er.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.