Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij ons op school hebben we zowel enkele klassen als combinatiegroepen. In de kleuterbouw kiezen we bewust voor een combinatie van groepen 1 en 2. We geloven dat jonge kinderen kunnen leren van oudere kinderen en vice versa. Deze interactie tussen verschillende leeftijdsgroepen bevordert hun ontwikkeling en zorgt voor een dynamische leeromgeving. Voor de hogere groepen geven we de voorkeur aan enkele groepen, maar soms maken we ook de keuze om combinatiegroepen te vormen. Dit is afhankelijk van het aantal leerlingen en de beschikbare middelen. In situaties waarin aantallen dit niet toelaten, bieden combinatiegroepen de mogelijkheid om onderwijs op maat te bieden en differentiatie toe te passen, zodat elk kind de nodige ondersteuning en uitdaging krijgt.
Ons kleuteronderwijs is gebaseerd op spelend leren met zowel leerkracht gestuurde activiteiten als vrij spel. We gebruiken thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen, waarbij we inspiratie halen uit bronnen zoals de Kleuteruniversiteit. Zo stimuleren we hun nieuwsgierigheid en creativiteit. Onze aanpak bevordert sociale interactie, probleemoplossende vaardigheden en zelfstandigheid. We creëren een stimulerende leeromgeving voor kleuters om zich te ontwikkelen op cognitief, sociaal, emotioneel en motorisch gebied, met als doel een levenslange liefde voor leren en een sterke basis voor de toekomst.
Op basisschool MeerWaarde werken wij met een duidelijke, herkenbare structuur. De ochtend staat in het teken van de kernvakken (taal, rekenen, lezen en spelling). In de middagen komen creatieve vakken en zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur) aan bod.
Wij werken op onze school met de volgende methoden:
- Taal en spelling: Staal
- Aanvankelijk lezen: Veilig leren lezen
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
- Rekenen/Wiskunde: Wereld in getallen
- Levensbeschouwing: Kleur op school
- Engelse Taal: Groove.me en Take it easy
- Sociaal en executieve functies: Breinhelden
.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.