Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog

Elbert Mooijlaan 86 1241 BE Kortenhoef

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als basisschool geven we een definitief advies voor voortgezet onderwijs voorafgaand aan de CITO eindtoets. Hierbij kijken we naar de totaalontwikkeling van leerlingen en naar aspecten als motivatie, werkhouding en sociaal gedrag. De CITO eindtoets is een momentopname, de toets is voor ons een controle middel of onze adviezen passend zijn bij de CITO resultaten. 

Op de Regenboog gaan we niet voor de hoogste CITO resultaten, we gaan voor resultaten die passen bij de ontwikkeling van onze leerlingen. We hebben hierbij hoge verwachtingen van leerlingen. De resultaten op de CITO eindtoets liggen al jaren in lijn der verwachting als we kijken naar de ontwikkeling van leerlingen.

Door de corona crisis zijn er geen eindtoetsgegevens beschikbaar van schooljaar 2019-2020, de eindtoets is in dat schooljaar niet afgenomen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Regenboog wordt het leerlingvolgsysteem Parnassys gebruikt om de vorderingen van alle leerlingen in kaart te brengen, zo kan tevens op systematische wijze worden geanalyseerd. Hierbij worden de volgende instrumenten gebruikt:

·       Methodegebonden toetsen. Bij elke lesmethode horen toetsen, deze toetsen geven na een vrij korte periode (2, 3 of 4 weken) een beeld van de mate van beheersing van de lesstof/lesdoelen die in die weken aan de orde zijn geweest.

·       Niet-methode gebonden toetsen (Cito). Deze toetsen nemen wij twee keer per jaar af, meestal in de periode januari/februari en mei/juni. Deze toetsen geven een beeld van de vorderingen van de leerling vergeleken met andere leerlingen in Nederland. De resultaten van beide soorten toetsen zijn voor u als ouder zichtbaar in het Ouderportaal van Parnassys.  

Doelen van laatstgenoemde Cito toetsen zijn het volgen van de ontwikkeling van het kind, het vroegtijdig signaleren van lage c.q. hoge scores zodat we ons lesaanbod zo goed mogelijk af kunnen stemmen.

Voor ouders zijn alle toetsresultaten van hun kind(eren) zichtbaar via het Ouderportaal van Parnassys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de schooladviezen maken wij gebruik van de resultaten van ons leerlingvolgsysteem. Dit zijn methode- en niet methodegebondentoetsen uit eerdere schooljaren en groep 8. Naast de informatie van de toetsen maken wij ook gebruik van observaties van de leerkrachten. Zij kijken o.a. naar de werkhouding, de taakgerichtheid, de motivatie en de zelfstandigheid. Al deze kenmerken zijn ook van invloed op de latere schoolontwikkeling van uw kind.

De ouders van kinderen uit degroepen 6 en 7 nodigen wij aan hetbegin van het schooljaar uit voor een informatieavond omtrent het voortgezet onderwijs. In groep 7 nodigen we de ouders en leerlingen uit voor het voorlopig adviesgesprek waarin het voorlopige advies voor het voortgezet onderwijs gegeven wordt. In groep 8 wordt dit advies definitief. In november kunt u gaan kijken opde site www.gooisegids.nl, waarop alle informatie van de scholen voorvoortgezet onderwijs in de regio te vinden is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We streven op het gebied van sociale ontwikkeling de volgende doelen na:

o   Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.

o   Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.

o   Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.

o   Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.

o   Leren om verantwoordelijkheid te nemen.

o   Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.   

Op De Regenboog is twee keer per week een gecertificeerde SOVA-trainer werkzaam. SOVA training staat voor Sociale Vaardigheidstraining. Het doel van deze training is om kinderen sociale vaardigheden aan te leren die hen in staat stellen op een betere manier contacten aan te gaan met leeftijdgenoten. Voor de diverse leeftijdscategorieën (jonger dan 8 jaar en 8 tot 12 jaar) maken wij gebruik van verschillende op de leeftijd aangepaste trainingsmethodes.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Relatie
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Schooljaar 2018-2019 is De Regenboog bezocht door de onderwijsinspectie. Er is een verificatieonderzoek gedaan als onderdeel van het bestuursbezoek van Stichting Proceon.


De Regenboog scoort voldoende op de indicatoren van de inspectie.

Terug naar boven