Basisschool Op Avontuur

Sportstraat 3 1767 CD Kolhorn

  • Schoolfoto van Basisschool Op Avontuur
  • Fijne werkplekken in de middenruimte
  • 2x per week gym in de gymzaal naast de school
  • Kinderen kunnen in het bosje naast de school heerlijk spelen
  • Schoolfoto van Basisschool Op Avontuur

Het team

Toelichting van de school

Bij ons op OBS Op Avontuur werkt een enthousiast team.

De verdeling voor het schooljaar 2024-2025 is als volgt:

  • groep 1/2: Fenny Kaan en Marleen Stoffers
  • groep 2/3: Astrid Kager en Ingeborg Vries
  • groep 4/5: Ingeborg Vries en Hilly Hofstra
  • groep 6:  Chantal Bakelaar en Annet Bleeker
  • groep 7/8: Roel Greven en Chantal Bakelaar

Naast de leerkrachten werken ook de volgende personen bij ons op school:

  • Monique Bruin (ambulante leerkracht): donderdag en vrijdag
  • Marcella van Wees (intern begeleider): maandag en donderdag
  • Jolanda Oterdoom (onderwijsassistent): dinsdag t/m vrijdag
  • Carina Harzing (administratief medewerker): donderdag
  • Dick Pankras (conciërge): donderdag of vrijdag
  • Claudia Wilmink (directeur): maandag, dinsdag en donderdag
  • Vakdocent gym van Sportservice Schagen: donderdag
  • Regelmatig zijn er ook (LIO)stagiaires in de school

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is, wordt de groep de eerste dag opgevangen op school. Mogelijk worden de kinderen verdeeld over de andere groepen. Indien mogelijk zal een andere leerkracht van onze school invallen.

Bij Stichting Surplus wordt er niet gewerkt met een invalpool. Als het voor ons niet mogelijk is de groep door een andere leerkracht van de school op te vangen, zijn wij bij kortdurende afwezigheid van een leerkracht (helaas) genoodzaakt u te vragen uw zoon/dochter vanaf de 2e dag thuis te houden. Zij krijgen dan, net zoals in de coronatijd, schoolwerk aangeboden via de digitale weg. Wij bieden in dit geval wel noodopvang aan kinderen die thuis niet opgevangen kunnen worden. Uw zoon/dochter wordt dan opgevangen in een andere groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2024-2025 werken wij met (combinatie)groepen. Iedere leerling krijgt het basisprogramma van de jaargroep aangeboden. Daarnaast is er ruimte voor extra verdieping van de lesstof of juist herhaling van de lesstof. Naast de vaste leerkrachten in de groepen biedt onze onderwijsassistent 4 dagen per week ook extra begeleiding aan onze leerlingen.

Wij hebben modern meubilair. In iedere groep staan halfronde instructietafels waar de leerkracht met een klein groepje kinderen kan werken. Ook staan er in iedere groep statafels en een groepstafel zodat kinderen regelmatig een andere werkplek kunnen kiezen. In de middenruimte zijn diverse werkplekken gecreëerd waar kinderen uit alle groepen kunnen werken. Voor het werken in de middenruimte worden afspraken (ruimte-tijd-criteria) gemaakt zodat er een goed werkklimaat is. Wij werken daarbij met 3 kleuren monsters (roze, groen en blauw). De kleur geeft de mate van zelfstandigheid aan. Kinderen kunnen per activiteit werken in een andere kleur.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 wordt gewerkt met thema's. Denk hierbij aan: het restaurant, de boerderij, het ziekenhuis, Sinterklaas, lente. Het zijn onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van uw kind. Thema’s zijn uitermate geschikt om de link te leggen met de samenleving. Vanuit deze thema’s worden activiteiten aangeboden, zoals reken-, taal-, spel-, constructieve-, creatieve-, muzikale- en bewegingsactiviteiten. Iedere 4 tot 6 weken staat een ander thema centraal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het komt voor dat vakken elkaar overlappen en in samenhang worden aangeboden. Zo komt bijvoorbeeld tijdens de lessen wereldoriëntatie ook begrijpend lezen en woordenschat aan bod. Maar ook tijdens thematisch werken komen verschillende vakgebieden tegelijkertijd aan bod.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het ondersteuningsprofiel van de school is te vinden op onze website. In dit document kunt u lezen wat de school kan bieden op het gebied van passend onderwijs. Voor vragen over het ondersteuningsprofiel kunt u op school terecht bij de directie of de intern begeleider.

Kwaliteitszorg

Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt. Het plan wordt jaarlijks met het team geëvalueerd en bijgesteld en besproken met de MR van de school. Op Avontuur heeft een zogenaamd ondersteuningsprofiel opgesteld en beschreven welke basisondersteuning de school kan bieden. 

Niveau 1 : Algemeen aanbod in de groep door de leerkracht.

De belangrijkste taak op onze school is weggelegd voor de leerkracht. De volgende kwaliteiten van de leerkracht vormen de basis voor goede zorg aan onze leerlingen:    

  • geeft de leerlingen voldoende tijd en gelegenheid tot leren en biedt ruimte voor eigen initiatief
  • is duidelijk op de hoogte van en gebruikt onderwijskundig verantwoorde methoden 
  • stelt duidelijke doelen, afgestemd op de mogelijkheden van het kind
  • geeft effectieve instructie en verwerking   
  • voert een goed klassenmanagement in een rijke leeromgeving
  • hanteert een leerlingvolgsysteem  
  • schept een positief werkklimaat en handelt vanuit Pedagogisch Tact                                                        

Niveau 2:  Extra zorg binnen de klas.

De leerkracht geeft een afgestemd aanbod middels het groepsplan van de methode en geeft  extra begeleiding /instructie op basis van de signaleringsgegevens (methode afhankelijke toetsen, observaties en mijn Kleutergroep) die hij/zij met de intern begeleider heeft besproken. 

De onderwijsbehoeften van de leerling worden genoteerd in het DGO binnen het Leerling Volg Systeem (LVS), zodat de leerling goed kan worden gevolgd.  

Niveau 3*: Speciale zorg.

*Jolanda, onze onderwijsassistent, ondersteunt deze kinderen op zorgniveau 3.

De leerkracht bespreekt de leerling met de intern begeleider als het zorgaanbod niveau 2 onvoldoende effect heeft. Op basis van systematisch verzamelde informatie verkennen de leerkracht en de intern begeleider oplossingen voor het probleem en stellen vervolgstappen op. In overleg kan besloten worden om de leerling extra ondersteuning te geven o.l.v. de onderwijsassistent. De leerkracht start in overleg met de ouders en waar mogelijk het kind een groeidocument met het oog op mogelijke aanmelding binnen het Ondersteuningsteam (OT) van de school. Dit is niet altijd nodig indien er preventieve ondersteuning wordt gegeven. Naast de groepsbesprekingen worden OT bijeenkomsten gepland. Het OT bestaat uit de directeur, intern begeleider, orthopedagoog van Onderwijsversterkers, ouders en de leerkracht. Indien nodig is het mogelijk om een extern deskundige uit te nodigen vanuit het SWV (Samenwerkingsverband Noord Holland Noord) en/ of logopedisten en fysiotherapeut. Het doel van deze bijeenkomst is om de onderwijsbehoefte van de desbetreffende leerling goed af te stemmen, te intensiveren en te structureren. De leerling wordt door de leerkracht aangemeld middels het groeidocument. 

Niveau 4 : Speciale zorg vanuit het Ondersteuningsteam.

Als de leerling onvoldoende vooruitgang boekt, wordt externe hulp ingeschakeld. De leerkracht bespreekt de leerling met de intern begeleider en meldt de leerling middels het groeidocument aan bij het OT bestaande uit een orthopedagoog, de ouders en leerkracht van de betreffende leerling, de directeur en de intern begeleider. De beschikbare leerling gegevens worden tijdens de bijeenkomst besproken. Het voltallige OT bespreekt welke stappen nodig zijn voor deze leerling. Als de uitkomst van de te volgen stappen bekend zijn, worden deze in het groeidocument verwerkt. De leerkracht stelt eventueel, mede op basis van de adviezen en/of externe diagnosegegevens een plan van aanpak op en voegt dit toe aan het groeidocument. De leerkracht voert dit vervolgens uit, eventueel ondersteund door de Intern Begeleider, een collega en/of een externe deskundige.

Na evaluatie wordt een voortgangsbeslissing genomen. Dit kan zijn:

  • teruggaan naar een van de eerdere niveaus van aanbod (niveau 1, 2, 3);
  • doorgaan met de begeleiding  op niveau 3;
  • einddoelen en tussendoelen van de leerling aanpassen aan zijn/haar mogelijkheden ;    
  • dat nader onderzoek gewenst is . 

Wij brengen meerdere keren per jaar alle kinderen in kaart en daarnaast bepalen we (in overleg met ouders) wat zij nodig hebben.

Doublures/kleuterverlenging

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben worden zoals u hierboven kunt lezen goed in beeld gebracht , gevolgd en begeleid. Het kan zijn dat het voor een leerling beter is te doubleren. Bijvoorbeeld omdat de leerresultaten achter blijven, of vanuit sociaal emotioneel opzicht. Tijdens de 10 minuten gesprekken of andere oudergesprekken wordt u goed op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van uw zoon/dochter. Bij twijfel over de ontwikkeling wordt u als ouder ingelicht en wordt er samen gekeken naar de beste ondersteuning en werkwijze. De beslissing voor een doublure/kleuterverlening wordt genomen in samenspraak met ouders, maar de uiteindelijke beslissing ligt in handen van de school.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden hebben wij voor het schooljaar 2024-2025 voor de de volgende interventies gekozen:

  • 1 leerkracht is op donderdag en vrijdag ambulant aanwezig. Zij kan met leerlingen in een flexgroep werken om tegemoet te kunnen komen aan bijvoorbeeld leren leren, of de leerkuil behandelen.
  • er vinden met regelmaat leerlingbesprekingen plaats aan de hand van een ervaringsreconstructie. We zijn met het hele team verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle kinderen. 
  • 4 dagen in de week is onze vaste onderwijsassistent werkzaam bij ons op school
  • er is een goede samenwerking met School Maatschappelijk Werk (SMW)

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

SKRS Schagen biedt 3 dagen peuteropvang bij ons op school. De peuters worden hier op een verantwoorde wijze voorbereid op de basisschool. Op peuteropvang Op Avontuur wordt met een vaste dagindeling gewerkt, die de kinderen veel structuur biedt. Het VVE-programma Uk & Puk zit in alle activiteiten verweven.

Naast de peuteropvang biedt de SKRS ook 3 dagen per week voor- en naschoolse opvang (BSO). Er is sprake van een warme overdracht. Waar mogelijk werkt de school samen met de SKRS, bijvoorbeeld tijdens thema's in de onderbouw of vieringen.

Zie voor meer informatie: Peuteropvang Op Avontuur

Terug naar boven