Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schooljaar 2023-2024 hebben wij op school 5 (combinatie)groepen. Iedere leerling krijgt het basisprogramma van de jaargroep aangeboden. Daarnaast is er ruimte voor extra verdieping van de lesstof of juist herhaling van de lesstof. Naast vaste leerkrachten in de groep biedt onze onderwijsassistent 4 dagen per week ook veel extra begeleiding aan onze leerlingen.
Wij hebben modern meubilair. In iedere groep staan halfronde instructietafels waar de leerkracht met een klein groepje kinderen kan werken. Ook staan er in iedere groep statafels en een ronde groepstafel zodat kinderen regelmatig een andere werkplek kunnen kiezen.
In de middenruimte zijn diverse werkplekken gecreëerd waar kinderen uit alle groepen kunnen werken. Hierover worden afspraken gemaakt zodat er een goed werkklimaat is. (ruimte-tijd-critera)
In groep 1/2 wordt gewerkt met thema's. Denk hierbij aan: het restaurant, de boerderij, het ziekenhuis, Sinterklaas, lente. Het zijn onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van uw kind. Thema’s zijn uitermate geschikt om de link te leggen met de samenleving. Vanuit deze thema’s worden activiteiten aangeboden, zoals reken-, taal-, spel-, constructieve-, creatieve-, muzikale- en bewegingsactiviteiten. Iedere 4 tot 6 weken staat een ander thema centraal.
Het komt voor dat vakken elkaar overlappen en in samenhang worden aangeboden. Zo komt bijvoorbeeld tijdens de lessen wereldoriëntatie ook begrijpend lezen en woordenschat aan bod. Maar ook tijdens thematisch werken komen verschillende vakgebieden tegelijkertijd aan bod.
Het ondersteuningsprofiel van de school is te vinden op onze website. In dit document kunt u lezen wat de school kan bieden op het gebied van passend onderwijs. Voor vragen over het ondersteuningsprofiel kunt u op school terecht bij de directie of de intern begeleider.
Kwaliteitszorg
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt. Het plan wordt jaarlijks met het team geëvalueerd en bijgesteld en besproken met de MR van de school. Op Avontuur heeft een zogenaamd ondersteuningsprofiel opgesteld en beschreven welke basisondersteuning de school kan bieden.
Niveau 1 : Algemeen aanbod in de groep door de leerkracht.
De belangrijkste taak op onze school is weggelegd voor de leerkracht. De volgende kwaliteiten van de leerkracht vormen de basis voor goede zorg aan onze leerlingen:
- geeft de leerlingen voldoende tijd en gelegenheid tot leren en biedt ruimte voor eigen initiatief
- is duidelijk op de hoogte van en gebruikt onderwijskundig verantwoorde methoden
- stelt duidelijke doelen, afgestemd op de mogelijkheden van het kind
- geeft effectieve instructie en verwerking
- voert een goed klassenmanagement in een rijke leeromgeving
- hanteert een leerlingvolgsysteem
- schept een positief werkklimaat en handelt vanuit Pedagogisch Tact
Niveau 2: Extra zorg binnen de klas.
De leerkracht geeft een afgestemd aanbod middels het groepsplan van de methode en geeft extra begeleiding /instructie op basis van de signaleringsgegevens (methode afhankelijke toetsen, observaties en mijn Kleutergroep) die hij/zij met de intern begeleider heeft besproken.
De onderwijsbehoeften van de leerling worden genoteerd in het DGO binnen het Leerling Volg Systeem (LVS), zodat de leerling goed kan worden gevolgd.
Niveau 3*: Speciale zorg.
De leerkracht bespreekt de leerling met de intern begeleider als het zorgaanbod niveau 2 onvoldoende effect heeft. Op basis van systematisch verzamelde informatie verkennen de leerkracht en de intern begeleider oplossingen voor het probleem en stellen vervolgstappen op. In overleg kan besloten worden om de leerling extra ondersteuning te geven o.l.v. de onderwijsassistent. De leerkracht start in overleg met de ouders en waar mogelijk het kind een groeidocument met het oog op mogelijke aanmelding binnen het Ondersteuningsteam (OT) van de school. Dit is niet altijd nodig indien er preventieve ondersteuning wordt gegeven. Naast de groepsbesprekingen worden OT bijeenkomsten gepland. Het OT bestaat uit de directeur, intern begeleider, orthopedagoog van Onderwijsversterkers, ouders en de leerkracht. Indien nodig is het mogelijk om een extern deskundige uit te nodigen vanuit het SWV (Samenwerkingsverband Noord Holland Noord) en/ of logopedisten en fysiotherapeut. Het doel van deze bijeenkomst is om de onderwijsbehoefte van de desbetreffende leerling goed af te stemmen, te intensiveren en te structureren. De leerling wordt door de leerkracht aangemeld middels het groeidocument.
*Jolanda, onze onderwijsassistent, ondersteunt deze kinderen op zorgniveau 3.
Niveau 4 : Speciale zorg vanuit het Ondersteuningsteam.
Als de leerling onvoldoende vooruitgang boekt, wordt externe hulp ingeschakeld. De leerkracht bespreekt de leerling met de intern begeleider en meldt de leerling middels het groeidocument aan bij het OT bestaande uit een orthopedagoog, de ouders en leerkracht van de betreffende leerling, de directeur en de intern begeleider. De beschikbare leerling gegevens worden tijdens de bijeenkomst besproken. Het voltallige OT bespreekt welke stappen nodig zijn voor deze leerling. Als de uitkomst van de te volgen stappen bekend zijn, worden deze in het groeidocument verwerkt. De leerkracht stelt eventueel, mede op basis van de adviezen en/of externe diagnosegegevens een plan van aanpak op en voegt dit toe aan het groeidocument. De leerkracht voert dit vervolgens uit, eventueel ondersteund door de Intern Begeleider, een collega en/of een externe deskundige.
Na evaluatie wordt een voortgangsbeslissing genomen. Dit kan zijn:
- teruggaan naar een van de eerdere niveaus van aanbod (niveau 1, 2, 3);
- doorgaan met de begeleiding op niveau 3;
- einddoelen en tussendoelen van de leerling aanpassen aan zijn/haar mogelijkheden ;
- dat nader onderzoek gewenst is .
Wij brengen meerdere keren per jaar alle kinderen in kaart en daarnaast bepalen we (in overleg met ouders) wat zij nodig hebben.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden hebben wij voor het schooljaar 2023-2024 voor de de volgende interventies gekozen:
- er is gekozen voor een enkele groep 3; een relatief kleine groep waardoor er extra aandacht is voor de kinderen is bij het aanvankelijk leerproces
- 1 leerkracht is op woensdag boventallig en wordt ingezet om de groep 5 (welke gesplitst is) zo goed mogelijk extra te begeleiden/ondersteunen. (zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied)
- 4 dagen in de week is onze vaste onderwijsassistent werkzaam bij ons op school
- er is een goede samenwerking met School Maatschappelijk Werk (SMW)
SKRS Schagen biedt 3 dagen peuteropvang bij ons op school. De peuters worden hier op een verantwoorde wijze voorbereid op de basisschool. Op peuteropvang Op Avontuur werken we met een vaste dagindeling, die de kinderen veel structuur biedt. Het VVE-programma Uk & Puk zit in alle activiteiten verweven.
Naast de peuteropvang biedt de SKRS ook 3 dagen per week voor- en naschoolse opvang (BSO). Er is sprake van een warme overdracht. Waar mogelijk werken wij samen, bijvoorbeeld tijdens thema's in de onderbouw of vieringen.
Zie voor meer informatie: Peuteropvang Op Avontuur