Openbare Basisschool de Schatkist

Feldbiss 210 6462 HC Kerkrade

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit enthousiaste meesters en juffen aangevuld met onderwijsassistenten en een leerkrachtondersteuner.
Wij zijn een opleidingsschool en leiden toekomstige talentvolle studenten van Pabo en onderwijsassistenten op.
De collega's zijn tussen de 22-56 jaar oud en we hebben zowel mannen als vrouwen in ons team.  


Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

 

Wij hebben ons onderwijs zo georganiseerd dat wij onze kinderen, bij ziekte of afwezigheid van een collega, zelf kortdurend intern kunnen opvangen met het bestaande team.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Wij hebben de keuze gemaakt voor kleine groepen. De lessen worden in het algemeen, in de groep aangeboden aan de leerlingen. Wij stemmen ons onderwijs goed af op dat wat de leerlingen nodig hebben. Wij werken voor een aantal vakken (rekenen, spelling) groep doorbrekend. Wij geven vanaf groep 5 Engels zodat de kinderen kennismaken met de taal.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Visie; Een rijke leeromgeving  

In de kleutergroepen werken we thematisch. Het thema is de kapstok voor het onderwijs in de klas. Alle leerlijnen worden, zo veel mogelijk, in het jasje van het thema gegoten. Elk kind wordt uitgedaagd en is op zijn eigen niveau bezig.

Wat zie je dan als je bij ons een klas binnenstapt?  

  • Hoge betrokkenheid van kinderen. 
  • Rijk taalaanbod en veel aandacht voor woordenschatontwikkeling.   
  • Rust en ruimte om te leren. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder lezen verstaan wij technisch lezen, begrijpend lezen en studerend lezen. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het uitgangspunt voor onze school is dat we voor al onze leerlingen een passend onderwijsaanbod realiseren. Daarom stellen we ons steeds met u als ouder de vraag: “Wat heeft het kind, van jullie als ouder en van ons als school, nodig om zich optimaal, naar eigen vermogen te kunnen ontwikkelen?”. In de meeste situaties kunnen we dat met ons eigen team, soms zullen we daarbij gebruik maken van externe expertise en in uitzonderlijke situaties constateren we dat een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan we op onze school nu kunnen realiseren. In dat laatste geval gaan we, in overleg met jullie als ouders en met hulp van andere deskundigen, op zoek naar een school die wel de ondersteuning kan bieden die de uw kind nu nodig heeft.

Onze school biedt de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4 zie voor uitleg passend onderwijs tekst beneden). Dit doen wij autonoom of met behulp van onze netwerkpartners. Met specifieke ondersteuningsbehoeften worden de preventieve, om problemen te voorkomen en licht-curatieve, probleem oplossende, interventies bedoeld die de school toepast om leerlingen passende ondersteuning te geven bij rekenhulp vragen, lees hulpvragen, meer- en hoogbegaafdheid en sociale veiligheid en verschillen in gedrag. Onze school biedt ondersteuning aan leerlingen met lees hulpvragen (dyslexie). Onze school biedt ook ondersteuning ten aanzien van sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag. Hiervoor zijn diverse materialen, methodieken en gediplomeerde specialisten aanwezig.

Passend primair onderwijs in Zuid-Limburg   

Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Thuis nabij en zo inclusief mogelijk. Schoolbesturen geven samen invulling aan de zorgplicht. Het samenwerkingsverband organiseert een dekkend aanbod; voor alle leerlingen een passende plek.   Er zijn drie samenwerkingsverbanden primair onderwijs in Zuid-Limburg:

  • Regio Westelijke Mijnstreek: Beek, Beekdaelen (Schinnen), Sittard-Geleen en Stein.
  • Regio Maastricht-Heuvelland:Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul
  • Regio Parkstad: Brunssum, Beekdaelen (Nuth en Onderbanken) Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal.                                                                                                                                                                                     

Schoolondersteuningsprofiel Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden.

Onderwijsondersteuning De onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:

  • Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep ·        
  • Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep ·        
  • Ondersteuningsniveau 3:  Ondersteuning op school met interne deskundigen ·        
  • Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten ·        
  • Ondersteuningsniveau 5:  Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs  

Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies. Ondersteuningsniveau 5 is extra ondersteuning op het speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.  

Gemeentelijke ondersteuning Jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet.   

Zorgondersteuning Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, worden met ouders afspraken gemaakt over inzet en omvang tijdens schooltijd.

Knooppunt Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Partners sluiten aan op maat en naar behoefte. Ouders melden hun kind schriftelijk (minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing) aan bij een school van voorkeur. Aanmelding betekent niet automatisch plaatsen. Aan een verzoek tot aanmelding geeft een school gehoor. De afspraak is dat niet mondeling wordt doorverwezen. Er is geen uniform aanmeldformulier vanuit het samenwerkingsverband voorgeschreven. Besturen en scholen hanteren eigen formulieren; deze staan altijd op de website van de school. De plaatsingstermijn start vanaf het moment dat een ouder het kind schriftelijk aanmeldt bij een school. Ouders stellen de school op de hoogte als zij weten of vermoeden dat hun kind ondersteuning nodig heeft. De school van aanmelding vraagt altijd informatie op bij de school van herkomst of de kinderopvang (bij eerste aanmelding). Deze informatie is noodzakelijk om te beoordelen of de school van aanmelding de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft.    

De school beslist, binnen zes weken na schriftelijke aanmelding, of het kind kan worden toegelaten. Deze periode kan met vier weken worden verlengd. Als de school niet kan plaatsen, zoekt de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen. Als extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dan wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via de trajectbegeleider van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband bepaalt of en voor hoelang een leerling toelaatbaar is tot het speciaal (basis)onderwijs.  

Stapt een leerling over naar een andere school, dan zorgen de betrokken scholen - in overleg met de ouders - voor een goede, soepele overgang en informatieoverdracht volgens de afspraken binnen het samenwerkingsverband.

Voor meer informatie : zie www.passendonderwijszuid.nl     

Contactgegevens:   

Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek Adres: Eloystraat 1a 6166 XM Geleen Directeur: Tiny Meijers-Troquet Telefoon: 085 - 488 12 80 E-mail: t.meijers@swvpo-wm.nl

Samenwerkingsverband Maastricht-Heuvelland Adres: Nieuw Eyckholt 290E 6419 DJ Heerlen Directeur: Doreen Kersemakers              Telefoon: 085 - 488 12 80 E-mail:info-po@swvzl.nl   

Samenwerkingsverband Parkstad Adres: Nieuw Eyckholt 290E 6419 DJ Heerlen Directeur:  Doreen Kersemakers Telefoon:085 - 488 12 80     E-mail:info-po@swvzl.nl   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school heeft als ambitie, om nog beter te kunnen afstemmen de komende jaren, bij kinderen die extra ondersteuning of extra uitdaging nodig hebben. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met Flow Kinderopvang (voorheen Kinderopvang Parkstad). Zij verzorgen de voor- en naschoolse opvang voor kinderen van 0-12 jaar. Tevens hebben wij een voorschools aanbod voor 2-4 jarigen in school in samenwerking met peuteropvang de Schatkist. Samen met onze partners in school stemmen wij ons aanbod af. Door dezelfde thema's te plannen zorgen wij voor een doorgaande lijn. 

Terug naar boven