Openbare Basisschool de Schatkist

Feldbiss 210 6462 HC Kerkrade

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Schatkist

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om te weten of je goed onderwijs geeft, kun je kijken naar de resultaten die de kinderen op school halen: wat zeggen de cijfers. Dat is niet de enige manier om te weten of je het als school goed doet. Het gaat er ook om of de kinderen graag naar school gaan en daar gelukkig zijn, of ouders tevreden zijn, of leerkrachten het idee hebben een bijdrage te kunnen leveren en nog veel meer. 

Onze school maakt twee keer per jaar een zelfevaluatie van de tussenopbrengsten aan de hand van de resultaten van de toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. Daarnaast maken wij  een zelfevaluatie van de Centrale Eindtoets PO, vanaf schooljaar 2023-2024 de doorstroomtoets. Daarbij plaatsen wij de resultaten van het huidige schooljaar naast dat van vorig jaar. Wij volgen hierbij de systematiek die ook van toepassing is bij de zelfevaluatie van de tussentoetsen: wij geven de resultaten weer en vinden iets van deze resultaten (de analyse). Daarnaast geven wij aan wat wij met de uitkomsten doen en waar verbeter activiteiten nodig zijn. In deze zelfevaluatie plaatsen we de resultaten van onze school ook naast de landelijke norm en trekken dan de conclusie hoe onze school het heeft gedaan in de afgelopen twee jaar. 


  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingniveau;

Alle leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces. Wij verzamelen gegevens over de ontwikkeling van de kinderen tot en met het einde van de basisschool. Wij stemmen ons onderwijs op diverse niveau's af door kinderen goed te volgen en hun onderwijs- en ondersteuning behoeften goed in beeld te brengen. Tevens voeren wij kind gesprekken hierin bespreken wij de resultaten en bespreken we de leerdoelen.

Schoolniveau;

Tweemaal per jaar worden in het IB en directie overleg de tussenresultaten, de ontwikkelplannen met elkaar besproken en vergeleken. Opvallende opbrengsten worden daarna besproken teambijeenkomsten Acties die hier uit voort vloeien, worden beschreven in een nieuw jaarplan of geborgd in het schoolplan en/of jaarverslag.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De totstandkoming van het voorlopige en definitieve uitstroomadvies

Gedurende een schoolloopbaan op OBS De Schatkist, wordt de ontwikkeling van kinderen bijgehouden d.m.v. toetsen behorende bij de gebruikte methodes, observaties van de leerkrachten, methode onafhankelijke toetsen uit CITO LOVS, en het sociaal-emotioneel volginstrument ZIEN! Hierdoor ontstaat een eerlijk beeld over de ontwikkeling, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Ook worden gedurende de schoolloopbaan de compenserende, de belemmerende factoren en de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind vastgelegd in ons school administratiesysteem (ParnasSys). Naast bovengenoemde instrumenten waarmee wij de ontwikkeling van onze leerlingen volgen, maken wij ook gebruik van de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (NSCCT) en in enkele gevallen van de ADIT (Adaptieve digitale capaciteiten test). De NSCCT levert een direct voorspellende input als het gaat over de verwachte uitstroom.

Vanaf midden groep 6 stelt OBS De Schatkist een uitstroomprofiel op voor alle leerlingen, waarin leerkrachten van de bovenbouw en de intern begeleider, bovengenoemde gegevens naast elkaar leggen om tot een eerste voorlopig advies VO te komen. Dit voorlopig advies wordt gedeeld met ouders en kinderen tijdens de oudergesprekken. Deze procedure wordt eind groep 6, midden groep 7 en eind groep 7 herhaald waarmee het advies verder wordt opgebouwd. Midden groep 8 (januari) wordt op basis hiervan een voorlopig advies gegeven aan de ouders het kind. Midden groep 8 (maart) leggen de leerkrachten, intern begeleider samen met directie nogmaals alle gegevens van onze groep 8 leerlingen naast elkaar, na het maken van de doorstroomtoets, wat uiteindelijk resulteert in een definitief advies voor alle leerlingen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren optimaal in een omgeving waarin ze zich veilig en geaccepteerd voelen. De leerkracht zorgt dat deze veilige omgeving gecreëerd wordt. Dit wordt o.a. gedaan door een vriendelijke en duidelijke omgang, voorspelbaar zijn en gedragsverwachtingen toe te passen, kinderen aan het begin van de dag te begroeten, te zorgen voor een fijne functionele leeromgeving. Op onze school maken wij gebruik van een geaccrediteerd  instrument om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. 

Wanneer een kind opvalt vanuit de leerling- en of leerkracht observatielijst dan wordt er met ouders en zorgpartners samen gekeken, hoe wij kunnen afstemmen en welke ondersteuning nodig is. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

OBS De Schatkist ziet uitdaging in ons ruim voldoende beoordeelde onderwijs, voor kinderen nog beter te maken. Met als uitblinker een "goed" voor ons schoolklimaat!

Met als uitgangspunt waar staan we voor als school en wat willen we met elkaar bereiken? Door vanaf de basis samen te kijken naar ons onderwijs en dit een toekomstbestendige vorm te geven,  hebben we het voor elkaar gekregen een enorme ontwikkeling door te maken.  Hier zijn we ontzettend trots op. Ons harde werken wordt op deze manier beloond. Dit  motiveert ons om door te gaan op de reeds ingeslagen weg. We  blijven “Samen kansrijk onderweg”.

Terug naar boven