Prins Willem-Alexanderschool

Parsstraat 1 2221 SM Katwijk

Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten aan de hand van verschillende CITO-toetsen. Te denken valt aan toetsen voor taal, (technisch en begrijpend lezen, rekenen en bijvoorbeeld studievaardigheden). Op basis van de tussenresultaten worden de leerlingen in bepaalde subgroepen geplaatst. De leerkracht bepaalt een plan van aanpak voor iedere subgroep. Dat komt in een groepsplan terecht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 7 krijgen ouders en kinderen een voorlopig schooladvies te horen. Dat advies is gebaseerd op observaties van de leerkrachten en gegevens, zoals de verschillende CITO-toetsen. Er wordt vooral gekeken naar de toetsen voor begrijpend en technisch lezen, spelling en rekenen. Daarnaast spelen kindfactoren een rol, zoals inzet, huiswerkgedrag, etc.  De school wil in het kader van de kansenongelijkheid zo hoog mogelijk adviseren. 

In januari of februari (groep 8) wordt het schooladvies aan de ouders / verzorgers meegedeeld. Dat kan nog aangepast worden: wanneer een leerling op de doorstroomtoets in februari een hoger advies heeft (dan het advies van de school), dan geldt dat hogere schooladvies. Als dat niet in het belang van het kind is, dan kunnen we besluiten om het eerdere advies te handhaven. Dat wordt dan wel gemotiveerd. 

Tussen 25 en 31 maart 2023 moeten de leerlingen aangemeld worden bij een school voor voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft op 9 september 2019 een bezoek gebracht aan de Prins Willem-Alexanderschool. Daarbij zijn vijf indicatoren beoordeeld: 

  1. Aanbod 
  2. Didactisch handelen
  3. Kwaliteitszorg
  4. Kwaliteitscultuur
  5. Verantwoording en dialoog

Op de indicatoren 1, 2 en 5 heeft de school een voldoende behaald. Dat betekent dat de school voldoet aan de wettelijke eisen. Ten aanzien van de indicatoren 3 en 4 heeft de school een goed behaald. De school doet meer dan de wet voorschrijft. Eén van de laatste zinnen uit het rapport luidt: 'Tot slot geven wij de school mee om te overwegen of zij zich niet meer wil profileren. Er is veel om trots op te zijn en dat kan zichtbaarder worden gemaakt.'


Terug naar boven