Openbare Basisschool de Moolhoek

Vroonlandseweg 49 C 4421 BW Kapelle

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Moolhoek
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Moolhoek
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Moolhoek
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Moolhoek
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Moolhoek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In onderstaande grafiek ziet u de gemiddelde scores op de IEP eindtoets in de afgelopen jaren

Toelichting op de eindtoets 2018-2019
In het schooljaar 2018-2019 maakten 38 leerlingen de IEP eindtoets. 

  • Twee leerlingen werkten met een eigen ontwikkelingsperspectief (OPP).


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Niet alle kinderen maken vanaf de geboorte een zelfde start. Ook op onze school is de startsituatie voor elk kind anders. De opdracht van de basisschool is om alle kinderen optimale ontwikkelingskansen te geven. Het Kijk-registratiesysteem voor groep 1 en 2 en het leerlingvolgsysteem IEP (hoofd, hart en handen) in de andere groepen bieden de mogelijkheid om de ontwikkeling van elk kind op de voet en in relatie met andere kinderen te volgen. Naast dit alles hanteren we het leerlingvolgsysteem Parnassys, wat ons in staat stelt om alle vorderingen goed te registreren en te volgen. Op onze school hebben we voor lezen, rekenen, taalverzorging en woordenschat streefdoelen geformuleerd. Twee keer per jaar worden deze doelen middels een schoolbespreking geanalyseerd. De schoolbespreking geeft ons een goed beeld van recente resultaten en van de opbrengsten van de jaren daarvoor. De conclusies geven aan welke acties ondernomen moeten worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren dan wel te optimaliseren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopig schooladvies

Het voorlopig schooladvies voor groep 8 leerlingen wordt tijdens persoonlijke gesprekken met ouders en kind eind groep 7 gecommuniceerd. Het voorlopig advies wordt schriftelijk vastgelegd in Portfolio 2. In Parnassys wordt een kort verslag van de onderbouwing en het gesprek genoteerd.

Voor de onderbouwing van het advies worden de volgende aandachtspunten meegenomen:

  • Resultaten LOVS- IEP LVS toetsen
  • Werkhouding (observaties leerkracht en IEP hart
  • Taakwerkhouding)- Motivatie (observaties leerkracht en IEP hart & handen
  • Prestatie-motivatie)
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling (observaties leerkracht en IEP hart SEO)
  • Huiswerkattitude - Onderzoekende houding- Zelfstandigheid- Samenwerken- Concentratie
  • Ontwikkelings en uitstroomperspectief vanuit Parnassys (intern gebruik)
  • Indien nodig/ bij twijfel OPP-trap
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een school met een vriendelijk en veilig klimaat. Om tot leren te komen moeten kinderen zich veilig en geborgen voelen op school. In een positieve, veilige, warme omgeving waar je wordt gezien, en waarin sprake is van wederzijds vertrouwen, kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen. Ieder schooljaar gaat de leerkracht samen met de kinderen aan de slag om de basis te leggen voor een fijn en positief leerklimaat. De leerkracht en de leerlingen praten samen over:

  • Wat voor een groep willen wij zijn?
  • Welk gedrag hoort daar bij?
  • Welke regels hebben we nodig?
  • Welke beloningen horen daar bij?
  • Welke consequenties horen er bij?

Het vasthouden van een positief gevoel in de groep is het doel voor de rest van het schooljaar. Voor het optimaal functioneren van kinderen in een groep en het ontwikkelen van hun talenten zijn vaardigheden als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en van je fouten leren, belangrijk. Gedurende het schooljaar krijgen de kinderen middels de methode Kwink lessen in sociaal-emotionele-, en gezondheidsvaardigheden. Kwink sluit aan bij de kerndoelen voor gezond en weerbaar gedrag. Soms kan het voor kinderen prettig zijn om met iemand te praten. Dat kan gaan om kleine- en grote problemen of behoefte hebben aan een luisterend oor. Juf Mireille en juf Marjolein zijn de 'babbeljuffen' (vertrouwenspersoon) op school voor de kinderen. Juf Marjolein is geschoold voor kindercoach en wordt met deze kennis en vaardigheden ingezet om individuele- en groepjes kinderen te begeleiden ten aanzien van hun welbevinden. 

In de groepen 7 en 8 wordt extra ingezet op verschillende gastlessen door Social Media Wijs.



Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilig & geborgen
  • samen sterk
  • ieder kind uniek

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven