Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsindeling schooljaar 2022-2023:
- Groep 1 (instroomgroep): juf Femke
- Groep 1/2: juf Joke & juf Maja
- Groep 3: juf Corinne & juf Eva
- Groep 4/5: juf Emma & juf Eva
- Groep 5/6: juf Janet & juf juf Saskia
- Groep 7: juf Dinette & juf Kayleigh
- Groep 8: juf Iris
- Plusgroep: juf Annemieke
- Intern begeleider: juf Mireille
- Directie: juf Cynthia
- Leerkrachtondersteuners: juf Wendy, juf Kimberley, juf Marjolein
- Onderwijsassistent: meester Dylan
- Vakleerkracht bewegingsonderwijs: meester Ivo
- Vakleerkracht humanistisch onderwijs: juf Ira
- Vakleerkracht christelijk onderwijs: nog niet bekend
- Vakleerkracht islamitisch onderwijs: juf Siham
Groep 1 en 2:
In alle groepen van de onderbouw (1-2) wordt gewerkt met leerlijnen en tussendoelen. Wij geven doelgericht en ontwikkeling volgend onderwijs in een rijke leeromgeving. Op deze manier verzorgen wij een verantwoord activiteitenaanbod waarin alle verschillende ontwikkelingsgebieden verwerkt zijn.
Ieder schooljaar staan er verschillende thema’s centraal waarbinnen de verschillende ontwikkelingsgebieden aanbod komen. Daarbij is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen en samenwerken. Wie speelt in het huis is bezig met taalontwikkeling, maar ook met sociale vorming; wie een garage bouwt in de bouwhoek is bezig met logisch nadenken, maar ook met zijn motorische ontwikkeling en leert tellen.
De kinderen starten en eindigen ieder dagdeel in alle rust in de eigen groepsruimte. Op het leerplein creëren de leerkrachten van de onderbouw een krachtige leeromgeving waarin met een beredeneerd aanbod gewerkt wordt.
We werken vanuit leerlijnen en tussendoelen. Lesstof wordt afgestemd op de leer- en ontwikkelingsbehoeftes van het kind.
Plezier in leren door actief te bewegen! Kinderen zijn positief betrokken bij bewegen en sport. Actief bewegen heeft een positief effect op de gezondheid en vitaliteit van de kinderen en daardoor ook op hun leerprestaties. Middels bewegend leren, zowel binnen als buiten, willen we op de Moolhoek de betrokkenheid, concentratie, samenwerking en het leerplezier van de kinderen bevorderen. We bieden actief onderwijs door bewegend leren en buitenlessen structureel een plaats binnen ons onderwijs te geven. We willen een duurzame beweegcultuur creëren waarin we de kinderen autonoom maken om een actieve en gezonde beweeg- en leefstijl aan te leren voor nu en in de toekomst.
Coöperatief leren (samenwerkend leren) neemt ook een belangrijke plaats in binnen ons onderwijs. Met coöperatief leren laten we de kinderen op een gestructureerde manier samenwerken terwijl ze in kleine, meestal heterogeen samengestelde groepen zitten. Zo leren de leerlingen niet alleen van de interactie met de leraar, maar ook van de interactie met elkaar en daarin een gelijkwaardig aandeel.
Lego Education (technisch lego) en Basicly (digitale geletterdheid) hebben een vaste plek in ons onderwijs.
Behalve door bewegend leren en buitenlessen stimuleren en bevorderen we een gezonde leefstijl door een afvalvrije school te zijn, inzet mileupolitie (groep 7), moestuinprojecten en een actieve natuurbeleving (schooltuin, bos, gastlessen).
Burgerschap neemt een steeds grotere plaats in binnen ons onderwijs, omdat maatschappij, cultuur, waarden en samenleving hierom vraagt. Meer informatie kunt u vinden op de website van onze school.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
Wij vinden dat ieder kind recht heeft op goed onderwijs en wij als school zijn verantwoordelijk dat een kind een goede onderwijsplek krijgt. Hoe goed onderwijs eruit moet zien kan per kind verschillen. Wanneer het regulier onderwijsprogramma op onze school ontoereikend is, kunnen er in de meeste gevallen binnen de school aanpassingen worden gedaan om het onderwijsprogramma af te stemmen op een kind. Wanneer deze aanpassingen ontoereikend blijken te zijn, kunnen we externe ondersteuning aanvragen. Hiervoor zijn we aangesloten bij het samenwerkingsverband Kindop1. In samenspraak met ouders, school, het kind en het samenwerkingsverband wordt besproken welke ondersteuning passend is bij de specifieke onderwijsbehoeften van een kind. Wanneer blijkt dat ook externe ondersteuning niet toereikend is voor een kind, wordt er met elkaar gezocht naar een andere onderwijsplek die hier wel toe in staat is. Dit kan betekenen dat een leerling verwezen wordt naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs of een andere reguliere school met andere mogelijkheden. In het schoolondersteuningsprofiel van onze school staat beschreven welke ondersteuning wij kunnen bieden aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften en waar onze grenzen liggen. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u lezen op de website van de school.
Wat doet de Intern Begeleider?
Een Intern Begeleider (IB'er) is binnen een onderwijsinstelling voor primair onderwijs belast met de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en de begeleiding van leraren. De IB'er bereidt (de uitvoering van) beleid voor, volgt de ontwikkelingen op het gebied van zorgbeleid en houdt leraren hiervan op de hoogte. De IB'er coacht en informeert leraren en ondersteunt hen in de begeleiding van kinderen met (leer)problemen en bij het opstellen en uitvoeren van (groeps)plannen. Doel van het zorgbeleid is dat ieder kind op zijn eigen tempo met de individueel bepaalde begeleiding het basisonderwijs kan doorlopen.
Wat doet een leerkrachtondersteuner?
Een leerkrachtondersteuner staat qua werkzaamheden vlak onder een leerkracht. Een leerkrachtondersteuner werkt met individuele kinderen, groepjes kinderen en is prima in staat de groep volledig en volwaardig over te nemen. Dit laatste is heel prettig voor ondersteuning in grote combinatiegroepen, werkdrukvermindering (WDV) en wanneer bij ziekte geen vervanger beschikbaar is.
Wat doet de onderwijsassistent?
De onderwijsassistente ondersteunt en begeleidt zorgleerlingen met een onderwijs zorgarrangementen/of ondersteunt de leerkracht binnen de groep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
NT2 kinderen en taalzwakke kinderen
NT2 betekent Nederlands als tweede taal. Het Nederlands is dan niet de moedertaal van het kind.
Aanbod, materialen, werkwijze en deskundigheid voor anderstalige en taalzwakke kinderen is geïmplementeerd, zodat er goed aan de leer- en ondersteuningsbehoeftes voor anderstaligen en taalzwakke kinderen voldaan kan worden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.