Basisschool Rehobothschool

Populierenstraat 18 8266 BK Kampen

  • Schoolfoto van Basisschool Rehobothschool
  • Schoolfoto van Basisschool Rehobothschool
  • Schoolfoto van Basisschool Rehobothschool
  • Schoolfoto van Basisschool Rehobothschool
  • Schoolfoto van Basisschool Rehobothschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren heeft onze school de Route 8 als eindtoets gebruikt.

2015-2016: 203,4 voldoende

2016-2017: 208,5 voldoende

2017-2018: 207,7 voldoende

2018- 2019: 191,4 onvoldoende

2019- 2020: geen toets afgenomen

2020- 2021: 226 voldoende

2021-2022: 216 voldoende  

2022-2023: 212 voldoende   



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Al deze stappen zijn vastgelegd in onze HGW kalender. De Ib'er checkt samen met de leerkrachten of alle stappen doorlopen worden. Wij kennen 4 zorg perioden en aan het eind van iedere zorg periode worden de doelen gecheckt, geëvalueerd en bijgesteld. Al deze actiepunten en evaluaties worden bijgehouden in onze groepsplannen en taakkaarten. De tussenresultaten worden gemeten met methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen zoals het Cito Leerling Volgstysteem. Naast de lange zorg cyclus (de zorg perioden) kennen wij ook een korte zorg cyclus. In de weekplanningen kan tussendoor bijgesteld worden indien nodig blijkt nav analyse van de tussen-toetsen.

Wij ondersteunen de leerlingen op basis van de verschillende zorgniveaus.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Overleg met Stuurgroep en Team

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor jezelf en anderen
  • Reflecteren en zelfkennis
  • Sociale Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Een positief rapport wat resulteert in een basisarrangement. Dit betekent dat de inspectie op moment van onderzoek geen noodzaak ziet om de school vaker te bezoeken dan 1 keer in de 4 jaar.

Terug naar boven