Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"

Wederiklaan 1 8265 DA Kampen

  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"
  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"
  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"
  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"
  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maakten de eindtoets en hebben naar verwachting en in lijn met hun ontwikkeling gescoord. Daar zijn we trots op!

Onze gemiddelde score is 529,5  Als we de NSCCT gegevens en de pre adviezen ernaast leggen is de toets op individueel vlak naar verwachting of soms zelfs boven verwachting gemaakt. 

Begrijpend lezen: 70,6 scoort 2F niveau. 47 procent gaat naar TL,H of V. Dit komt overeen met onze verwachting. 

Spelling: 52,9 procent scoort 2F niveau.  47 procent gaat naar TL of hoger. Dit komt overeen met onze verwachting. 

Rekenen: 17,6 procent scoort 1S niveau. 47 procent gaat naar TL of hoger. De score komt overeen met onze verwachting, maar is gemiddeld lager dan bij een vergelijkbare school met dezelfde weging. Onze lagere resultaten zijn vooral te wijten aan de coronaperiode en aan de hiaten in de basiskennis die hierdoor zijn ontstaan. Ook zaten deze kinderen in een grote combinatiegroep. Verder hadden we een methodewissel gehad. In het eerste jaar van die methodewissel hebben we gewerkt met een digitale versie. Wellicht is dit ook mede een oorzaak van de wat lagere prestaties. Inmiddels werken we weer met een papieren versie.  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit schooljaar hebben we als team bewust gekozen om groep 8 als een enkele kleine groep van 16 leerlingen te gaan vormen. Groep 8 heeft 3 OPP leerlingen en 4 kinderen hebben een dyslexieverklaring. Deze kinderen krijgen extra instructie en hulp waar de hiaten vanuit de corona-periode er nog zijn en sommigen leerlingen hebben een eigen leerlijn voor een aantal vakken. Waar nodig wordt er naast de leerkrachten een leerkrachtondersteuner ingezet voor extra hulp. 

De volgende punten gaan extra aandacht en tijd krijgen:
Schoolbreed
- Als onderlegger voor alle basisvakken gaan we het directe instructiemodel strak hanteren.
- In verhouding gaan we meer instructie op de midden, - bovengroep geven.
- We gaan gebruik maken van afsprakenkaarten en/of een PowerPoint per basisvak voor groep 4-8. Deze zijn ingezet, zodat iedereen (ook eventuele invallers en nieuwe collega's) vanuit dezelfde structuren en afspraken werkt.
- Vanaf groep 4 gaan we met spelling de eerste 10 minuten aandacht besteden aan de klankgroepwoorden, omdat daar structureel veel fouten worden gemaakt. 
- Extra rekentijd voor automatiseren vanaf groep 4.  
Groep 8
- Rekenen: Extra rekentijd (20 min per dag) op het lesrooster voor automatiseren en +-:x-sommen. Verplichten om kladpapier te gebruiken. Kaderleerlingen blijven meedoen met de doelstelling van S bij rekenen. Waar nodig, eventueel buiten de groep, extra instructie geven op de hiaten die er nog zijn vanuit de corona-periode.
- Begrijpend lezen en studievaardigheden: De aanpak van afgelopen jaar willen we komend jaar ook doorzetten; modellen, stappenplannen en het structurele huiswerk. 
- Spelling woorden en werkwoorden: We gaan door met de ingezette aanpak: Uitval in de categorieën in zicht brengen middels het PI dictee. 3x 20 min in de week buiten spelling instructie geven op de uitval. Werkwoorden: min 3x in de week op het rooster, in stappen aanbieden wellicht in combinatie met huiswerk.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en juni wordt een tussentijdse meting gedaan om te kijken waar de school op de verschillende vakgebieden staat. Hiervoor worden de CITO-toetsen afgenomen in de groepen 2 t/m 8. Tevens geven de resultaten de leerkrachten inzicht in hun groep en geven de toetsen een beeld waar elke individuele leerling staat. De toetsen geven richting aan het handelen van de leerkrachten voor de volgende periode. Deze toetsen geven vooral de lange termijn resultaten aan. In de methodetoetsen voor de basisvakken zijn we vooral bezig met de korte termijn-doelen en resultaten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Plan van aanpak adviesvorming richting het Voortgezet Onderwijs
versie september 2023

Pré advies:
Na de afname van Cito E7 (in de toekomst IEP) gaat de IB-er in gesprek met de leerkrachten van groep 7. Samen bekijken zij de resultaten van cito van de afgelopen jaren, de leermotivatie en taakaanpak per kind. Op grond hiervan wordt een pré-advies geformuleerd. Dit pré-advies wordt in een 15 minuten gesprek met de ouders en eventueel het kind gedeeld. Voor OPP-leerlingen wordt al eerder in de basisschool gekeken welke uitstroom passend zou zijn.

Overdracht groep 8:
Dit pré-advies wordt overgedragen aan de leerkrachten van groep 8. Het pré-advies wordt genoteerd in LeerUniek en genoteerd in een groepsdocument. In dit document worden, naast het pré advies, de kindkenmerken en cito gegevens vermeld. Dit document wordt aangevuld gaandeweg het schooljaar van groep 8. De nieuwe toetsgegevens worden ingevoerd en aanvullende opmerkingen worden hierin geplaatst. Later krijgt ook het advies van januari hierin een plek, de eindtoetsscore en het uiteindelijke afgegeven advies.

Groep 8:
In november worden de ouders van groep 8 uitgenodigd voor een informatieavond. Op deze informatieavond wordt verteld wanneer het advies gegeven wordt en hoe dat advies tot stand is gekomen. Ook wordt op deze avond uitgelegd hoe de toets in elkaar steekt en kunnen ouders (oudere) toetsen inkijken. Ouders krijgen ook een folder met uitleg over de toets mee naar huis. Ouders én kinderen worden van de open dagen van scholen op de hoogte gehouden via parro en posters op school.

Vanaf 23/24 zal de IEP toets in december worden afgenomen en met deze laatste gegevens wordt opnieuw gekeken welk advies passend is per leerling. In januari gaat de leerkracht met de IB-er om tafel en wordt aan de hand van het eerder genoemde groepsdocument en de nieuwste gegevens een definitief advies geformuleerd. Dit advies wordt gedeeld in een gesprek met ouder en kind.

Als de score van de doorstroomtoets hoger is dan het afgegeven advies wordt er opnieuw contact met de ouders opgenomen. Samen met ouders wordt er besloten of het advies aangepast dient te worden. In maart worden de leerlingen opgegeven bij de Voortgezet Onderwijsscholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op school wordt gewerkt met Taakspel. Dit wordt als middel ingezet om een positief klimaat te creëren. Ook worden de principes van PBS; Positive Behaviour Support ingezet in school. Dit houdt in dat de nadruk sterk ligt op goed gedrag. Net als rekenen, taal en lezen is ook gedrag aan te leren. Op 'De Fontein' doen we dit vanuit een positieve grondhouding.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

2016
De school is voor het laatst door inspectie bezocht in september 2016. De school scoorde toen op pedagogisch klimaat en ondersteuning een GOED. Alle overige onderdelen waren voldoende! Daar zijn we heel blij mee! Het inspectiebezoek bewees dat de school goed onderwijs biedt in een veilige leeromgeving. De school heeft de zaakjes goed op orde.

2019
Vanuit een audit in 2019 kwam naar voren dat de standaard Pedagogisch klimaat (SK2) goed is. Op ‘De Fontein’ heerst een prettig en ondersteunend (werk)klimaat. De school werkt vanuit de kernwaarden Veiligheid, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid welke we bij leerkrachten en leerlingen in de hele school terug zien.

2020
Daarnaast hebben we in de corona-periode een digitaal gesprek gehad met de inspectie in december 2020 in het kader van het themaonderzoek “Kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie”. Dit was een goed gesprek en ook hier kwamen we goed uit naar voren. 


Terug naar boven