Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"

Wederiklaan 1 8265 DA Kampen

  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"
  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"
  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"
  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"
  • Schoolfoto van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein"

Het team

Toelichting van de school

Op de Fontein werken 11 groepsleerkrachten, 1 leerkracht in opleiding (LIO), 3 leerkrachtondersteuners, 2 intern begeleiders en 1 directeur. Binnen het team hebben leerkrachten verschillende specialismen. Zo heeft de school een reken- en taal/leescoördinator (Post-HBO), een meerbegaafdheidsspecialist (opgeleid middels cursus), een cultuurcoördinator en een ICT'er. De directeur is geregistreerd directeur en master opgeleid en de intern begeleider is afgestudeerd orthopedagoog. We mogen en kunnen zeggen dat er binnen de school veel expertise in huis is op goed niveau.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is dan proberen we de vervanging zo mogelijk door de duo-collega te laten verzorgen. Lukt dit niet dan zoeken we vervanging buiten de school via JufMeester. Per groep is er een groepsmap waar informatie in staat over de klas en de leerlingen. Eventuele invallers zijn zo snel op de hoogte van de algemene gang van zaken in de klas.

In een uiterst geval krijgen de kinderen vrij. Via de parro-app brengen we de desbetreffende klas en de ouders op de hoogte.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kinderen op De Fontein zijn verdeeld over 6 klassen, waarvan 2 combinatieklassen (4/5 en 6/7).

Groep 1 is na de zomervakantie gestart met 15 leerlingen en zal in de loop van het jaar groeien. Bij sterke groei wordt gedurende het jaar gekeken naar passende mogelijkheden om de leerkrachten goed te ondersteunen. Door de inzet van leerkrachtondersteuners is er de mogelijkheid om ieder kind tot zijn/ haar recht te laten komen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen de kleutergroepen gaat het vooral om het opdoen van ervaringen. Door spelend te leren kan een kind de beoogde leerdoelen halen.

De grondbeginselen van taal, rekenen, schrijven en lezen komen in de kring, in de hoeken en tijdens het spelen de gehele dag doorlopend aan bod. Naast de basisvakken is er ook tijd voor levensbeschouwing, bewegingsonderwijs, muziek en handvaardigheid. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We starten de dag met levensbeschouwing. In de ochtend werken de leerlingen van groep 3-8 aan de basisvakken rekenen, (begrijpend)lezen, spelling en taal. Hierbij maken we gebruik van het directe instructie-model. We werken in 3 niveaus en maken gebruik van coöperatieve werkvormen en bewegend leren.

In de middagen werken we thematisch met IPC. Hier komen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, muziek en beeldende vorming aan bod.

Daarnaast is er elke week apart aandacht voor Engels en Sova. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolmaatschappelijk werk? 

Binnen de Fontein is een schoolmaatschappelijk werker vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin betrokken. U kunt bij de schoolmaatschappelijk werker terecht met uw vragen op het gebied van opgroeien en opvoeden van uw kind. Via de Intern Begeleider of de leerkracht van uw kind kunt u in contact komen met de schoolmaatschappelijk werker. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Samen met ouders, leerkrachten en de intern begeleider kijken we per kind waar de behoefte ligt op het gebied van ontwikkeling en ondersteuning. We houden onze expertise op peil door scholing en studiedagen. Doordat ons team over verschillende talenten beschikt kunnen we beter inspringen op de diverse ondersteuningsbehoeften. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds 2021 hebben we een peuteropvang en BSO binnen de school en zijn we een kindcentrum geworden. 

  • Voorschoolse opvang: In overleg en samenspraak is voorschoolse opvang optioneel. 
  • Tussenschoolse opvang: Op de Fontein werken we met een continurooster. De kinderen eten tussen de middag in de klas, de leerkracht houdt dan toezicht.
  • BSO - Naschoolse opvang: op maandag, dinsdag en donderdag van 14.00 - 18.00 uur kunt u bij ons terecht voor naschoolse opvang. 
  • Peuteropvang: Is mogelijk op maandag t/m donderdag van 8.15 - 12.15 uur
  • Verlengde peuteropvang: Het is mogelijk dat uw kind na de peuterochtend op school blijft tot 13.45 uur. 

Voor meer informatie of een rondleiding kunt u contact met ons opnemen of kijken op onze website: www.fontein-kampen.nl

Terug naar boven