OBS Dirk van Dijk

Zilverschoon 81 8265 HE Kampen

Schoolfoto van OBS Dirk van Dijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets van het schooljaar 2021-2022 is door 36 kinderen gemaakt. Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Onze school heeft een schoolweging van 32,9, dat betekent dat we op 1F niveau een signaleringswaarde zouden moeten hebben van 85% en op 1S/2F niveau een signaleringswaarde van 42%.Onze eindtoetsgegevens op basis van alle vakgebieden zijn op 1F niveau (86%) op voldoende niveau en op 1S/2F niveau (36%) onder het niveau.

Op het gebied van taalverzorging hebben we zowel op 1F als op 2F niveau een voldoende score. De behaalde score is hoger dan we hadden verwacht. Wel hebben we naar aanleiding van de analyses van de tussenopbrengsten, gerichte extra ondersteuning geboden op de basisvakken en dat lijkt voor dit vakgebied effect te hebben gehad. De kinderen hebben op het gebied van de werkwoorden en niet werkwoorden beter gescoord dan op het onderdeel leestekens.

Op het gebied van lezen hebben we het 1F niveau gehaald, het 2F niveau ligt precies op de norm van 42%. De behaalde score sluit aan bij onze verwachting. Zelf denken we dat er op het gebied van woordenschat nog wel winst valt te behalen, door nog beter te letten op het niveau van de rijke teksten die we aanbieden. De website rijketeksten.org die in mei is gelanceerd, helpt hier zeker bij.

Op het gebied van rekenen scoren we op 1F en 1S niveau allebei onder de norm. De behaalde score is wel volgens onze verwachting. De kinderen hebben ten opzichte van de tussenresultaten een mooie groei laten zien. Deze groep 8 heeft in de afgelopen schooljaren altijd onder de norm gescoord. Het percentage <1F is hoger dan wij hadden verwacht. In deze groepen waren er op rekengebied veel verschillende niveaus. De score van de kinderen met extra begeleiding of een individueel plan valt lager uit dan we hadden verwacht. Een reden kan zijn dat de verschillende onderdelen nu samen werden getoetst. Naar aanleiding van onder andere deze resultaten hebben we de methode van de tweede leerlijn aangepast. In dit schooljaar zijn we ook gestart met een nieuwe rekenmethode, die uitgaat van de nieuwste didactische inzichten en dekkend is aan de doelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De eerste verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan jullie kind ligt bij de leerkrachten. Zij doen hun best om de kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven en hen te begeleiden in hun ontwikkeling. Omdat kinderen verschillend zijn, zullen de leerkrachten zo veel mogelijk rekening houden met deze verschillen. Om de ontwikkelingen goed te kunnen volgen, verzamelen de leerkrachten regelmatig gegevens uit toetsen en observaties. Van ieder kind wordt op deze wijze een dossier bijgehouden. Leerkrachten noteren de resultaten en bespreken die tijdens de oudergesprekken.Er zijn twee soorten toetsen: Methodegebonden toetsen en Landelijk genormeerde toetsen 

Bij de bestaande methodes zijn methodegebonden toetsen die aangeven of de kinderen de aangeboden stof beheersen volgens de methode-norm. Naast deze toetsen maken wij gebruik van landelijk genormeerde toetsen. Op die manier kunnen wij de resultaten van onze kinderen ook vergelijken met die van andere scholen in Nederland. Wij gebruiken de toetsen die ontwikkeld zijn door Bureau Ice, Inzicht Eigen Profiel (IEP). De IEP is gebaseerd op een leergerichte aanpak in plaats van een prestatiegerichte aanpak. Het is een digitaal volgsysteem waarin kinderen worden gevolgd op taal en rekenen via referentieniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw). In dit volgsysteem worden ook meetinstrumenten aangeboden voor hart én handen. Denk hierbij aan de leeraanpak, de mate van nieuwsgierigheid of het vermogen om samen te kunnen werken. Daarnaast gebruiken we in sommige gevallen aanvullende toetsen. AVI en DMT voor lezen, PI- dictees voor spelling, TAK toetsen voor taal en Bareka voor rekenen.

Het verzamelen en vastleggen van resultaten is een onderdeel van het volgen van jullie kind. De resultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Drie keer per jaar bespreekt de leerkracht alle kinderen met de intern begeleider en directeur. De intern begeleider en directeur observeren een aantal keer per schooljaar in alle groepen. Op deze manier zijn zij voor de leerkracht een goede gesprekspartner als het gaat om het analyseren van de resultaten. Indien nodig wordt bekeken of de leerling extra hulp of ondersteuning nodig heeft.

Om de zorg aan de kinderen goed te laten verlopen is er met de intern begeleider en het team regelmatig overleg. Dit kan bijvoorbeeld gaan over nieuwe ontwikkelingen die we willen gaan inpassen in het lesprogramma of problemen die zich voordoen en algemeen van aard zijn. Ook informatieoverdracht over het omgaan met kinderen die een speciale aanpak nodig hebben kunnen een plek krijgen in deze vergaderingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies richting Voortgezet Onderwijs dat de kinderen van de Dirk van Dijkschool meekrijgen, is niet alleen gebaseerd op de eindtoets, maar ook op de resultaten die ze tijdens hun schoolloopbaan op alle fronten laten zien.

Belangrijker is het om te kijken of de kinderen na drie jaar op het Voortgezet Onderwijs nog op het juiste niveau zitten. We zien dat 2/3 van de leerlingen dan nog steeds op het gegeven advies zitten. Dat is vergelijkbaar met andere scholen. 



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Ons doel voor sociale opbrengsten vatten we in de volgende drie zinnen samen: ik voel mij veilig – ik ga met plezier naar school – ik leef samen met anderen.

Je veilig voelen is de basis om je op sociaal vlak te ontwikkelen. Vanuit die veiligheid durf je vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn en je mening te geven. Als gevolg daarvan ben je als leerling gemotiveerd, betrokken en wil je leren over/van de wereld om je heen. Samen met je klasgenoten ga je op ontdekking, leer je samenwerken en sluit je vriendschappen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Gelijkwaardigheid
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie controleert de scholen op hun kwaliteit(en). In het laatste inspectiebezoek (2017) is het basisarrangement toegekend. Dat betekent dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. De inspectie heeft de volgende aandachtspunten meegegeven:

De eindopbrengsten zijn, hoewel kwetsbaar, van voldoende niveau.

De uitleg van de leraren en de afstemming op verschillen tussen kinderen is op orde.

Er is sprake van een prettig pedagogisch klimaat.

Het systeem van zorg en begeleiding is op orde; de planmatige uitvoer van de zorg in de klassen en de evaluatie hiervan verdient versterking.

Hoewel een aantal verbeteringen in het onderwijs zijn vruchten begint af te werpen, is de aansturing van de kwaliteit op onderdelen nog onvoldoende.

Het team staat voor de uitdaging tot verdere afstemming te komen van de doorgaande lijn tussen de verschillende groepen. Het volledige rapport kan gevonden worden op: www.owinsp.nl.

Terug naar boven