OBS Dirk van Dijk

Zilverschoon 81 8265 HE Kampen

Schoolfoto van OBS Dirk van Dijk

Het team

Toelichting van de school

De leeftijdsverdeling van het personeel laat zien dat het team van de Dirk van Dijkschool in bijna alle leeftijdscategorieën is vertegenwoordigd.

De gemiddelde leeftijd ligt boven het landelijk gemiddelde.

Deze mix zorgt voor een goede leersituatie voor de kinderen. De oudere leerkrachten brengen hun ervaring en expertise in en de jongere leerkrachten vullen dit aan met nieuwe ideeën.

Samen zorgen ze voor een optimaal pedagogisch klimaat.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan gebeuren dat een leerkracht moet worden vervangen in verband met ziekte of omdat hij/zij om een andere reden afwezig is. In dat geval zorgt de schoolleiding ervoor dat we op zoek gaan naar een vervanger. Wij werken hiervoor samen met Excellent Flex. Indien er geen vervanging beschikbaar is vanuit Excellent Flex, proberen wij intern voor vervanging te zorgen. Wij vragen bijvoorbeeld onze parttimers om extra te werken of twee groepen worden tijdelijk samengevoegd. Door het lerarentekort in het basisonderwijs wordt het vinden van adequate vervanging wel steeds lastiger. In het uiterste geval zijn we genoodzaakt een groep naar huis te sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij het werken met ontwikkelingsmaterialen zijn de vakken taal en rekenen en wereldoriëntatie geïntegreerd, evenals ontwikkeling van de fijne en grove motoriek. Bewegingsonderwijs gebeurt in het speellokaal en op het plein. Bij het buiten spelen worden ook diverse vaardigheden geoefend en ervaringen opgedaan. Ons kleuteronderwijs is thematisch en gericht op de ontwikkeling van de verschillende doelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd is een indicatie. Het is groep- en soms ook kind afhankelijk maatwerk. Soms is er een periode meer aandacht nodig voor een bepaald vakgebied waar het op een ander vakgebied niet nodig is. Middels groepsbesprekingen met de intern begeleider, analyses van toetsingen, observaties en de leerlingpopulatie worden hierin weloverwogen keuzes gemaakt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kinderen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning onze school biedt naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leerkrachten, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op. Ons ondersteuningsprofiel is ook te vinden op onze website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We gaan een teamlid opleiden tot taalcoördinator.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven