Hervormde basisschool Rehoboth

Drostenstraat 1 A 8271 TC IJsselmuiden

  • Schoolfoto van Hervormde basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Hervormde basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Hervormde basisschool Rehoboth

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school heeft haar eindopbrengsten op orde op basis van de Eindtoets. 

In het schooljaar 2019-2020 maakten de kinderen van groep 8 geen eindtoets vanwege de coronamaatregelen.

Het schooljaar 2021-2022 laat voldoende eindopbrengsten zien.

Het schooljaar 2022-2023 laat voldoende opbrengsten zien

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Jaarlijks vinden twee meetmomenten plaats om te bepalen hoe de ontwikkeling is op schoolniveau, groepsniveau en kindniveau van de hoofdvakken: rekenen, technisch en begrijpend lezen en spelling. Deze meetmomenten worden gedaan met het instrument CITO -Leerling in Beeld. De school volgt de leerlingen daarnaast door middel van LeerUniek waarin we onze plannen en kortdurende interventies schrijven. 

In de groepen 1 en 2 worden de kinderen gevolgd door observaties en Mijn Kleutergroep. Dit geeft de leerkracht en school goed zicht op de ontwikkeling van motoriek, voorbereidend taal en rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in groep 1 en 2.

Vier keer per jaar vindt een groepsbespreking plaats tussen leerkracht en intern begeleider over de voortgang van de groep. 

De school heeft een onderwijsplan in LeerUniek voor de vakgebieden rekenen en taal/lezen waarin we alles beschrijven wat we voor deze vakgebieden doen. Voor kortdurende interventies schrijven we op groeps- en leerlingniveau plannen in LeerUniek. 

De school heeft streefdoelen per groep én vak, waarbij de verwachting is dat deze leerling populatie aan dit streefdoel kan voldoen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 wordt er bij elke leerling de NIO afgenomen. Dit samen met het advies vanuit school maakt dat alle leerlingen een denkrichting krijgen voor het vervolgonderwijs.

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. De eindtoets is landelijk veranderd in de doorstroomtoets. In groep 8 wordt in februari de doorstroomtoets afgenomen. Uiterlijk 24 maart 2024 ontvangt u als ouder de uitslag van de doorstroomtoets en volgt er een definitief advies vanuit school.

Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, die ook past bij het schooladvies.Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school in overleg met ouders besluiten het advies niet te verhogen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie luidt: leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven