Hervormde basisschool Rehoboth

Drostenstraat 1 A 8271 TC IJsselmuiden

  • Schoolfoto van Hervormde basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Hervormde basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Hervormde basisschool Rehoboth

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht is de directie verantwoordelijk voor de vervanging. Mogelijkheden voor vervanging zijn:

  • Bij een ziekmelding wordt er een beroep gedaan op de invalpool/flexpool van JufMeester.  
  • Wanneer er een duo-collega is, wordt deze gevraagd.
  • Als er PABO-stagiaires op school zijn, wordt aan hen gevraagd om een groep (onder verantwoordelijkheid van hun mentor) waar te nemen.
  • Als ook dat niet leidt tot een oplossing, dan worden collega’s gevraagd een extra dag te werken.
  • Als het niet lukt op deze wijze vervanging te regelen, dan treedt de NOODPROCEDURE in werking.

Dit houdt in:

a. Kinderen intern opvangen, indien mogelijk. De grote groepen op de Rehoboth bieden hier weinig mogelijkheid voor. Voorbeeld: een groep van 28 leerlingen verdelen over vier andere groepen betekent voor die groepen 7 leerlingen extra. Bij groepen die al rond de 25 leerlingen zijn, is dat niet wenselijk.

b.  Naar huis sturen. 

Als er vervanging in de bovenbouw nodig is, kan het gebeuren dat er intern met leerkrachten geschoven wordt. Dit omdat het dikwijls moeilijk is een ervaren vervanger voor de bovenbouw te vinden. We vallen dan terug op de ervaring van de eigen leerkrachten uit de onderbouw.   

Als kinderen vrij zijn vanwege een zieke leerkracht worden ouders daar zo spoedig mogelijk over ingelicht. Eén groep heeft maximaal 2 dagen lesvrij, daarna is een andere groep aan de beurt (bijv. de naast hogere/ lagere groep); Indien mogelijk krijgen de kinderen huiswerk mee op die thuisdagen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat een aantal zaken beschreven.

1. Elk jaar kijken we naar de groepssamenstelling en bepalen we met elkaar wat de ondersteuningsvragen van leerlingen in de verschillende groepen zijn. Deze verschillen (diversiteit) tussen kinderen drukken we uit in een getal (quotiënt), het diversiteit quotiënt (DQ). Als het DQ van een groep hoog is, dan is er veel ondersteuning gewenst. Het gemiddelde van de groepen hebben we ook berekend. Doorgaans ligt het gemiddelde DQ op reguliere basisscholen tussen de 1 en de 1,2. 

2. Elke basisschool zorgt voor de basisondersteuning. Deze ondersteuning wordt elke vier jaar door de inspectie van het basisonderwijs beoordeeld als ‘Zorg en begeleiding’ in het inspectierapport.

3. Daarnaast hebben we als team ook in kaart gebracht wat onze sterke kanten zijn binnen passend onderwijs en waar onze uitdagingen liggen. Deze punten worden gebruikt om ons onderwijs in de toekomst te kunnen verbeteren.

4. Soms zijn er ook leerlingen die meer ondersteuning nodige hebben dan alleen basisondersteuning. We noemen dat:

a. Extra ondersteuning als we dat kunnen leveren op de Rehoboth doordat we de kennis hiervoor binnen het eigen team hebben.

b. Externe ondersteuning als we hiervoor specialisme van buiten de Rehoboth moeten halen. We maken gebruik van onze orthopedagoog van Adapt en we maken dan gebruik van de kennis van het speciaal (basis) onderwijs.

Onze samenwerkingspartners zijn:

  • Het Prisma, school voor S(b)O
  • De Ambelt, school speciaal onderwijs (gedragsproblemen)
  • De Twijn, school voor kinderen met lichamelijke beperkingen
  • De Enkschool, school voor kinderen met spraak- taalproblematiek
  • GGD
  • Schoolmaatschappelijk werker (CJG) 
  • Een externe onderwijsspecialist gedrag. 

5. De extra en externe ondersteuning wordt georganiseerd in zogenaamde arrangementen, die we zelf beschikbaar hebben of inkopen bij (andere scholen van) het samenwerkingsverband. De middelen hiervoor worden verstrekt door het samenwerkingsverband.

6. Samenvattend hebben we in het schoolondersteuningsprofiel beschreven in hoeverre we uitvoering geven aan passend onderwijs en welk rol we hierin willen nemen.

Adresgegevens samenwerkingsverband 23-05 en OCW Contactpersoon

Samenwerkingsverband 23-05:  Dhr. Koen Oosterbaan, Ossenkamp 8, 8024 AE ZWOLLE

Contactpersoon OCW: Dhr. Joop Groos, j.groos@minocw.nl

WEBSITE: Samenwerkingsverband 23-05

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de afgelopen 2 schooljaren is er een heldere zorgstructuur ontwikkeld. Er is meer sprake van afstemming van onderwijs op de leerling populatie en op leerlingen met extra ondersteuningsbehoeftes. 

Er wordt planmatig gewerkt door leerkrachten en ondersteuners met leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en de uitvoer hiervan is zichtbaar in LeerUniek en Parnassys. 

Jaardoel:

  • Eind 2023-2024 hebben we een doelgerichter afgestemd leeraanbod. Door kortdurende interventies/plannen vallen er minder leerlingen uit.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt effectief samen met voorschoolse voorzieningen. Deze samenwerking is m.n. gericht op informatie-uitwisseling over leerlingen in achterstandsituaties, en het realiseren van een doorgaande leerlijn. Daarnaast werken we samen met vervolgscholen (ook bij een tussentijds vertrek). In alle gevallen betrekken we ouders bij de overgang van hun kind (voorschool – school; school – voortgezet onderwijs; school – andere school). Met betrekking tot leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte werken we samen met het samenwerkingsverband en met zorgpartners.

Taalachterstanden pakken wij aan vanaf het allereerste begin. Daartoe hebben we contact met voorschoolse voorzieningen. Op basis van informatie kunnen de leraren direct aan de slag met kinderen met een taalachterstand. Daar waar nodig zetten we extra taal(lees)onderwijs op het rooster. Groepen, subgroepen of leerlingen die uitvallen bij taal(les)onderwijs krijgen te maken met een intensiever taalaanbod, meer instructie en meer oefening (automatiseren).

Terug naar boven