Hervormde basisschool Eben-Haëzer

Dorpsweg 20 8271 BM IJsselmuiden

  • Schoolfoto van Hervormde basisschool Eben-Haëzer
  • Schoolfoto van Hervormde basisschool Eben-Haëzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school heeft haar eindopbrengsten op orde op basis van de Eindtoets. 

In het schooljaar 2019-2020 maakten de kinderen van groep 8 geen eindtoets vanwege de coronamaatregelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Jaarlijks vinden twee meetmomenten plaats om te bepalen hoe de ontwikkeling is op schoolniveau, groepsniveau en kindniveau van de hoofdvakken: rekenen, technisch en begrijpend lezen en spelling. Deze momenten worden gedaan door gebruik te maken van de CITO's.

In de groepen 1 en 2 worden de kinderen gevolgd door observaties en het programma 'Onderbouwd'. Dit geeft de leerkracht en school goed zicht op de ontwikkeling van motoriek, voorbereidend taal en rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in groep 1 en 2.

Twee keer per jaar vindt een groepsbespreking plaats tussen leerkracht en intern begeleider over de voortgang van de groep. 

Waar nodig wordt voor een vak op schoolniveau of groepsniveau een plan van aanpak gemaakt.

De school heeft streefdoelen per groep en vak waarbij de verwachting is dat deze leerling populatie aan dit streefdoel kan voldoen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).

We pleiten op school voor een maximale ontplooiing van ieder individu, maar altijd in relatie met anderen. Maximale ontplooiing betekent ook zorg voor anderen, dienend en begripvol. Juist dat aspect willen we op onze scholen benadrukken als christelijk basisprincipe. Dat staat soms haaks op de zeer individualistisch getoonzette eisen die de maatschappij stelt. Aan de andere kant willen we ieder kind wel zo goed mogelijk toerusten om straks als volwaardig lid van de maatschappij te kunnen functioneren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Christelijke identiteit
  • Zorgen voor jezelf
  • Omgaan met de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven