Er kan iets gebeuren waarover u een klacht wilt indienen. Of het nu gaat om leerlingen, hun ouders, om leerkrachten, om bestuursleden of om vrijwilligers, alle mensen die bij school betrokken zijn hebben de mogelijkheid om een klacht in te dienen over iets waar ze het niet mee eens zijn. Natuurlijk en gelukkig kunnen heel wat problemen door de school zelf worden opgelost.
De vertrouwenspersoon van de school is Juf Heleen Klaren. Als kinderen een probleem hebben, mogen ze bij de vertrouwenspersoon komen. Ook hangt er een brievenbus in de hal waar kinderen gebruik van kunnen maken als ze het probleem liever willen opschrijven.
Werkwijze
Als iemand niet tevreden is over iets, dan kan hij of zij naar degene toegaan die daar direct bij betrokken is. Bijvoorbeeld een leerkracht, de directie of de bestuurder. Als het probleem niet tot tevredenheid kan worden opgelost of als het om een ernstig probleem gaat dan kan contact worden opgenomen met de vertrouwenspersoon (Heleen Klaren), die eventueel kan doorverwijzen naar externe persoon van HOIJ, de heer W.C. de Vries. Als de vertrouwenspersoon niet kan bemiddelen in het probleem, dan heeft de klager het recht om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Dhr. W.C. de Vries helpt daarbij. Gaat de klacht over een strafbaar feit dan kan de vertrouwenspersoon ook helpen bij het doen van aangifte bij politie of justitie.
Door samen te werken aan een veilige school voor leerlingen en leerkrachten, ouders en betrokkenen hoeven we hopelijk geen gebruik te maken van deze regeling. De interne vertrouwenspersoon Heleen Klaren is op school bereikbaar op maandag, dinsdag en vrijdag.
Externe vertrouwenspersoon: De heer W.C. de Vries Tel. 06-20594989
Vertrouwensinspecteur Centraal meldpunt: 0900-1113111 (Op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur)
Klachtencommissie Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO): Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, tel. 070-3861697 (Op werkdagen van 9.00-16.30uur)