Kindcentrum De Pleiaden

Pleiadenplantsoen 63 1973 BS IJmuiden

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Pleiaden
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Pleiaden
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Pleiaden
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Pleiaden
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Pleiaden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores van de Cito eindtoets geven een indicatie van de resultaten over de gehele basisschoolloopbaan. Goede zorg en begeleiding is essentieel. Ieder kind heeft zijn eigen capaciteiten en daar wordt geprobeerd het beste uit te halen.

Over de afgelopen 3 jaren liggen de resultaten van de eindtoets boven de inspectienorm.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Signalering van ondersteuningsbehoeften 

De volgende instrumenten worden gebruikt: 

  • LOVS toetsen van CITO
  • Sociaal-emotionele vragenlijsten van CITO voor leerkrachten
  • Sociaal-emotionele vragenlijsten van CITO voor leerlingen van groep 5 tot en met 8
  • Checklisten, Signaleringslijsten vanuit protocol Dyslexie         
  • Kijk! in groep 1/2
  • Methode toetsen na afronding van elk blok

ParnasSys is het administratiesysteem waarin we de leerresultaten van de leerlingen verzamelen. Het volgende wordt vastgelegd en bewaard:

  • Rapportgegevens;
  • Resultaten methode gebonden toetsen;
  • Citoresultaten;
  • Plan van aanpak bij kortdurende interventies of doublure (altijd vastgesteld in overleg met ouders);
  • Groeidocumenten waarin de leerlingenzorg staat beschreven die vanuit het onderwijsadvies team wordt geadviseerd;
  • OPP (ontwikkelperspectief).

Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen af voor de vakgebieden: rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Cito-toetsen staan los van de methode. De resultaten worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het hele land. De resultaten worden in teamverband besproken en geanalyseerd met de IB-er en de schoolleider. Er worden ook methode gebonden toetsen afgenomen. Deze toetsen horen bij de methodes die we gebruiken voor de verschillende schoolvakken. Op grond van de groepsbesprekingen en analyse van de opbrengsten uit toetsen en meetinstrumenten bekijken wij waar wij ons onderwijs kunnen verbeteren. Samen willen wij ervoor zorgen dat alle leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een goede begeleiding naar het voortgezet onderwijs is essentieel.

De leerkrachten in de bovenbouw onderhouden goed contact met de scholen voor voorgezet onderwijs. Wanneer een kind de school verlaat, vindt er een 'warme' overdracht plaats.

In het nieuwe schooljaar is er nog een keer contact en vindt er terugkoppeling plaats.

In schooljaar 2023 - 2024 zag de uitstroom van de groep 8 leerlingen er als volgt uit: 

VMBO Basis - 0%
VMBO Basis/Kader - 6,45%
VMBO Kader -12,90%
VMBO Kader/Theoretisch - 6,45%
VMBO Theoretisch - 19,35%
VMBO Theoretisch/HAVO - 19,35%
HAVO - 6,9%HAVO/VWO - 6,45%
HAVO/VWO - 16,13%
VWO - 12,90%

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons onderwijs zien wij als een gezamenlijke activiteit van school en ouders. Respect voor elkaar, vertrouwen en open en eerlijk met elkaar communiceren zijn daarbij belangrijk. Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid zijn de basiswaarden in onze school. Voorspelbaarheid en helder geformuleerde verwachtingen rondom gewenst gedrag vormen de basis voor een goed en veilig pedagogisch klimaat .

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven