Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Wij werken samen met Partou voor voor- en naschoolse opvang, hiervoor is het nodig dat ouders zelf een contract afsluiten met Partou.
Klachtenregeling IJmare
Het kan voorkomen dat u (ouder/verzorger, medewerker) een klacht heeft en dan wilt u weten waar u met uw klacht of uiting van onvrede terecht kunt. In dit document wordt de klachtenregeling beschreven.
In eerste instantie wordt de klacht neergelegd op het niveau waar de klacht betrekking op heeft en gaat pas naar een hoger niveau wanneer beide partijen er niet uit komen. Er zijn vijf niveaus:
1. De leerkracht
2. De directie van de school
3. De contactpersoon van de school of de vertrouwenspersoon
4. Het bestuur IJmare
5. De Landelijke Klachtencommissie
Het streven is om de meeste klachten in goed overleg op te lossen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan er contact worden gelegd op een hoger niveau:
Contactpersoon van de school: De contactgegevens van de contactpersoon zijn opgenomen in de schoolgids van de school. De schoolgids is te vinden op de website van de school. De contactpersoon op school is het aanspreekpunt wanneer het gesprek op niveau 1 en 2 onvoldoende resultaat heeft opgeleverd. De contactpersoon zal niet ingaan op de klacht, maar zal in overleg bepalen hoe de klacht behandeld moet worden en wie daarvoor benaderd moet worden om tot een goede oplossing te komen. Mocht u om welke reden dan ook liever met een andere contactpersoon dan die van de school de klacht willen bespreken, dan kunt u terecht bij de vertrouwenspersoon.
Vertrouwenspersoon IJmare: De contactgegevens van de vertrouwenspersonen staan vermeld op de website van IJmare. De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Wanneer dit niet het geval is, zal de vertrouwenspersoon onderzoeken of de gebeurtenis aanleiding geeft tot bemiddeling vanuit het bestuur om tot een oplossing te kunnen komen.
Bestuur IJmare: Via het contactformulier op de website van IJmare kunt u contact opnemen met het bestuur. U geeft aan wat de inhoud van de klacht is, op welke school het speelt en wat uw contactgegevens zijn. Binnen een week wordt contact opgenomen of door de directeur Onderwijs (wanneer het leerling-gerelateerd is) of door de Manager HRM (wanneer het personeel gerelateerd is) om een afspraak te maken voor een gesprek. Het uitgangspunt daarbij is om tot een oplossing te komen. Mocht dit niet lukken, dan kan er een formele klacht worden ingediend bij de Landelijke klachtencommissie. Via de volgende link komt u bij de klachtenregeling van IJmare: Klachtenregeling IJmare
Landelijke klachtencommissie: IJmare is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het openbaar onderwijs. De procedure van de LKC bestaat uit verschillende stappen en mogelijkheden. Deze staan beschreven op de website van de commissie Stap voor stap een klacht indienen - OnderwijsgeschillenVertrouwenspersoon Inspectie: Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school of opleiding (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
• seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
• seksuele intimidatie
• psychisch en fysiek geweld (waaronder pesten)
• discriminatie en radicalisering
De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur ook, bijvoorbeeld over een traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. De vertrouwensinspecteur zoekt niet uit wat er gebeurd is (waarheidsvinding). Hij kan niet zelf zorgen voor een oplossing, maar wel helpen om een oplossing te bereiken. Bovendien doet de vertrouwensinspecteur niet zelf aangifte, maar zal wel aangeven wanneer aangifte mogelijk of zelfs verplicht is. Als er een vermoeden is van seksueel misbruik (zedenmisdrijf) dan geldt in een aantal gevallen de meld-, overleg- en aangifteplicht. Als u twijfelt of er sprake is van seksueel misbruik of seksuele intimidatie, is het verstandig om ook contact op te nemen. De gegevens vindt u op de website van de inspectie Vertrouwensinspecteurs | Onderwerp | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl)Bedrijfshulpverlening
Op Kindcentrum De Pleiaden zijn er diverse BHV-ers werkzaam. Zij stellen onder andere het ontruimingsplan op, zorgen dat er voldoende EHBO en brandblusmiddelen aanwezig zijn en zorgen voor een jaarlijkse ontruimingsoefening. De bedrijfshulpverleners in onze school zijn gecertificeerd en worden jaarlijks bijgeschoold. Zij zijn niet opgeleid om medische handelingen uit te voeren.
Medisch handelen
Het kan voorkomen dat uw kind extra medisch zorg nodig heeft. Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat uw kind naar huis gaat. Dat gebeurt uiteraard altijd na overleg met ouders. Ook wanneer het toedienen van medicijnen daaraan voorafgaand nodig is, zal dat in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, medicijnen nodig heeft, meldt u dit bij de schoolleider, zodat deze een plan van aanpak kan opstellen. Onze medewerkers mogen medicijnen uitwendig en oraal toedienen. Ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. U legt dat samen vast, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Uiteraard verlenen wij wel onze medewerking als u dat zelf, of door u aangewezen anderen, tijdens schooltijden bij ons op school komt doen.