St Willibrordus

Princebolwerk 2 4561 EN Hulst

  • Samen werken in een multifunctionele ruimte
  • Schoolplein en deel middenbouw
  • Carnaval bij ons op school.
  • Kerstviering in de kerk voor kinderen, ouders en belangstellenden.
  • Onze talentenjacht.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor 1 maart geeft de school een definitief advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs.
Zoals eerder gemeld: als een leerling op de eindtoets op een hoger niveau scoort dan het eerder gegeven schooladvies moet de basisschool het advies heroverwegen. Nadat u de rapportage van de eindtoets hebt ontvangen, vraagt u zelf een gesprek met de school aan om naar het advies en de ontwikkelingen te kijken. De school kan het advies voor het voortgezet onderwijs herzien.

Bij een lagere score moet de school niet heroverwegen en blijft het schooladvies staan.

U kunt in alle gevallen een gesprek aanvragen om over de rapportage te praten.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af.
Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

Het meten van de  tussenresultaten wordt gedaan om de ontwikkeling van de leerling te volgen en af te stemmen, het onderwijsaanbod te evalueren en doelen voor de komende periode te stellen. Als meting van de tussenresultaten wordt gebruik gemaakt van het Cito leerlingvolgsysteem. Twee keer per schooljaar krijgen de leerlingen een rapport.
Een belangrijk deel van ons werk is het rapporteren van de voortgang van het werk van de kinderen. Wij geven de kinderen feedback na het maken van het werk, de kinderen krijgen feed forward tijdens het maken van het werk en we bespreken met de kinderen wat ze nodig denken te hebben voor de volgende keer; feed up.

In de groepen 3 t/m 8 werken we met een gedigitaliseerd rapport waarvan de uitdraai in een mapje mee naar huis gaat in januari/februari en juni/juli. De kleuters krijgen twee keer per jaar een uitdraai van de registratie van het observatiesysteem KIJK! mee naar huis. Dit is in januari en in juni. Het rapport wordt aan een oudergesprek gekoppeld.  

Kindcentrum St. Wilibrordus volgt de kinderen in hun ontwikkeling door middel van lesobservaties, diagnostische gesprekken en toetsen. Wij beschikken over methodegebonden toetsen en niet-methodegeboden toetsen.

Methodegebonden toetsen worden afgenomen in de groep, nadat er in een bepaalde periode leerstof aangeboden is. Door deze toets kan de leerkracht zien of een kind de aangeboden leerstof voldoende beheerst.

De niet-methodegebonden toetsen zijn toetsen die minder vaak worden afgenomen. Deze CITO toetsen worden twee keer per jaar afgenomen in januari en in juni. Met de CITO-toetsen wordt gemeten of een kind zich voldoende heeft ontwikkeld. Dit wordt weergegeven in een grafiek, vergelijkbaar met een groeicurve. Deze grafiek laat de vaardigheidsgroei en de niveauaanduiding zien. De resultaten worden, twee keer per jaar door het team geanalyseerd en besproken. Deze bespreking vindt plaats aan de hand van een analyseformulier. De kinderen worden vergeleken met andere kinderen in Nederland  die in hetzelfde leerjaar zitten en/of van dezelfde leeftijd zijn. Ook wordt er gekeken naar de individuele ontwikkeling van het kind ten opzichte van het vorige meetmoment. Maar ook het groepsresultaat, het onderwijsaanbod en de rol van de leerkracht worden geëvalueerd. Vanuit dit overleg worden acties gepland op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau.

De zorg voor kinderen heeft pas kans op succes wanneer de samenwerking tussen ouders en school optimaal is. Als de ontwikkelingen van een kind speciale zorg behoeven, betrekken wij ouders daarbij.

Kindcentrum St Willibrordus biedt zorg op drie niveaus:

Op groepsniveau: dit betreft de extra hulp die de leerkracht/leraarondersteuner in de klas of buiten de groep geeft.

Op schoolniveau: in dit geval heeft de groepsleerkracht de hulp ingeroepen van de intern begeleider, omdat de zorgvraag complexer is en de leerkracht daarbij graag extra advies wil. De ondersteuning kan middels observatie, overleg of onderzoek, ook plaatsvinden door een externe deskundige. Dat zal niet gebeuren zonder toestemming van ouders.

Bovenschoolse zorg: ouders geven op dit niveau toestemming voor inbreng in het zorgadviesteam. In het zorgadvies (intern begeleiders Elevantio, GGD, Hulst voor Elkaar en andere deskundigen) wordt de leerling besproken en komt er een plan van aanpak. Kindcentrum St. Willibrordus maakt deel uit van Samenwerkingsverband Passend Primair onderwijs Zeeuws-Vlaanderen. Binnen dit samenwerkingsverband heeft iedere school een ondersteuningsprofiel opgesteld. U kunt dit vinden op onze website. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bijna alle leerlingen van onze school gaan naar het Reynaertcollege.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin personeel leerlingen en bezoekers zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. Een positieve sociale binding met onze school vormt een belangrijke voorwaarde voor een zo optimaal mogelijk werkklimaat voor ons personeel en leerklimaat voor onze leerlingen. Dit blijkt uit: 

·         onze aandacht voor onderwijs op maat.
·         de gedragsregels die wij in samenwerking met de leerlingen elk jaar opstellen. 
·         onze aandacht voor normen- en waardeontwikkeling,
          waarbij wij de nadruk leggen op het voorbeeldgedrag van personeel.
·         preventieve en actieve aanpak van het (digitaal) pesten door middel van het gebruik van
          Kwink en Goed van Start, het hanteren van het pestprotocol en het mediawijsheidsprotocol.
·         een betrokken rol die wij van ouders verwachten met een open en respectvolle communicatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Kindgericht
  • Samen(werkingsgericht)

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2018 heeft de inspecteur onze school bezocht. Wij zijn trots op de rapportage welke wij hebben ontvangen. Het rapport kunt u lezen via onderstaande link. 

Terug naar boven