Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Afhankelijk van het aantal groepen dat we mogen vormen en de leerlingaantallen worden elk jaar de groepen samengesteld.
Komend schooljaar 2022 - 2023 werken we met 3 groepen 1-2 en verder alleen maar enkele groepen.
Wij hebben de algemene onderwijstijd ingevuld, aangezien we kijken wat de behoefte in de groep is in plaats van ons vast te "pinnen" aan een bepaald aantal uur per vak.
In de groepen 1 - 2 wordt er met een beredeneerd aanbod gewerkt. Vanuit observaties en de KIJK!-registratie wordt er een aanbod gegeven, waarbij we een optimale, individuele ontwikkeling nastreven. Daarbij maken we o.a. gebruik van de Kleuteruniversiteit (een lesprogramma met thema's voor kleuters).
In totaal geven wij maximaal 25 uur les per week.
Lezen
Groep 3: lezen / taal wordt in groep 3 als één vak gegeven. De genoemde uren voor lezen zijn dus ook voor taal.
Groep 4 t/m 8: Dit is voor technisch lezen en begrijpend lezen samen. Daarnaast lezen wij ook dagelijks voor.Rekenen
Voor alle groepen.
Wereldoriëntatie
DaVinci - een totaal methode voor wereld oriënterend onderwijs (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, maatschappijleer, natuur en techniek, filosofie en levensbeschouwing), schooltelevisie en verkeer.
Kunstzinnige en creatieve vorming:
Tekenen, handvaardigheid en muziek (zit ook in DaVinci).Verder besteden we ook aandacht aan Sociale vorming, Engels, Studievaardigheden en bewegingsonderwijs.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school anticiperen wij zo goed mogelijk op alles wat aan ons gevraagd wordt. Op dit moment is onze aanpak ruim toereikend. Op het moment dat er in de toekomst andere dingen van ons gevraagd worden, zullen wij dit zeker overwegen.
Toelichting:
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een slechte start op de basisschool te voorkomen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Voorschoolse educatie is bedoeld voor peuters van 2,5 en 3 jaar en wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Vroegschoolse educatie is bedoeld voor groep 1 en 2 van de basisschool. De basisschool is verantwoordelijk voor de vroegschoolse educatie. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders (ouderbetrokkenheid) een belangrijk onderdeel.